Serotonine: zó breng je dit gelukshormoon zelf weer op peil

Body
serotonine boosters

Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Als je serotonine gehalte te laag is, kun je last krijgen van slapeloosheid, depressie en zelfs angstgevoelens. Het is dus belangrijk dat je lijf voldoende serotonine aanmaakt. Maar welke invloed heb je daar zelf op?

Serotonine: zó breng dit gelukshormoon zelf weer op peil

In je hersenen vindt voortdurend communicatie plaats tussen miljoenen cellen. Deze communicatie verloopt via neurotransmitters. Bekende neurotransmitters zijn adrenaline, dopamine én serotonine. Waar adrenaline en dopamine een opwekkend effect hebben, heeft serotonine juist een kalmerende werking. Hoewel serotonine een neotransmitter is, wordt zo’n 90 – 95% van de totale hoeveelheid serotonine in je darmen aangemaakt. De overige 5-10% wordt in je hersenen geproduceerd. Daar is serotonine onder andere betrokken bij je stemming en een gezond slaappatroon. Je darmen en darmflora hebben met andere woorden een enorme impact op hoe je je voelt. Ook interessant: mannen produceren tot twee keer meer serotonine dan vrouwen. Dit verklaart waarom vrouwen vaker last hebben van een serotoninetekort.

Hoe wordt serotonine aangemaakt?

Om te snappen hoe serotonine door je lijf wordt geproduceerd, volgt hier een kort scheikundelesje. Serotonine kan alleen maar aangemaakt worden uit het aminozuur tryptofaanVoedingsbronnen van tryptofaan zijn bijvoorbeeld bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes en bananen. Uit deze voeding haalt je lichaam eiwitten. Deze eiwitten worden afgebroken tot aminozuren. Uit het aminozuur tryptofaan wordt vervolgens het metabolische tussenproduct 5 HTP (5-Hydroxytryptophan) gemaakt. Je lijf zet 5 HTP daarna om in het stofje serotonine.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

5 x serotonine killers

Misschien wel belangrijker dan weten hoe serotonine wordt aangemaakt, is begrijpen hoe een tekort kan ontstaan én hoe je een tekort kunt herkennen. Dit zijn de 5 belangrijkste serotonine killers:

1) Met stip op nummer één staat stress – een te hoog cortisol niveau leidt namelijk tot een sterke ontregeling van neurotransmitters, serotonine in het bijzonder
2) Een tekort aan vitamine B3, vitamine B6 en het mineraal magnesium
3) Een eetstoornis zoals boulimia
4) Genetische aanleg
5) Alcohol en drugs zoals XTC

En dit zijn de 5 belangrijkste symptomen

1) Slaaptekort
Je lijf heeft serotonine nodig om het hormoon melatonine aan te maken. Melatonine is van cruciaal belang bij het (in)slapen. Mensen met een tekort aan melatonine slapen moeilijk in en hebben een onrustige slaap. Ook slapen ze korter dan gemiddeld.

2) Opgejaagd gevoel
Serotonine is de tegenhanger van de opwekkende neutrotranmitters dopamine en adrenaline. Zodra er een tekort aan serotonine ontstaat, krijgen opwekkende neurotransmitters de overhand. Met een opgejaagd en onrustig gevoel tot gevolg.

3) Depressiviteit en angst
Door een tekort aan serotonine kunnen gevoelens van depressiviteit en angst ontstaan.

4) Migraine
Chronische aanvalsgewijs hoofdpijn en spanningshoofdpijn kunnen worden veroorzaakt door een tekort aan serotonine.

5) Lage pijngrens
Door een tekort aan serotonine kan je pijngrens (een stuk) lager komen te liggen.

5 x serotonine boosters

Gelukkig zijn er manieren waarop je je serotonine voorraad zélf weer een zetje in de juiste richting kunt geven. Dit zijn de 5 belangrijkste serotonine boosters:

1) Altijd ontbijten
De meeste serotonine wordt twee uur na zonsopgang gemaakt. Het is daarom belangrijk je dag te beginnen met een uitgebalanceerd ontbijt. Je lijf beschikt dan direct over voldoende voedingsstoffen waarmee het serotonine kan gaan aanmaken. Koolhydraten zijn hierbij onmisbaar. Tryptofaan heeft namelijk complexe koolhydraten nodig om door je hersenen te worden opgenomen. Je kunt ze binnen krijgen door het eten van bijvoorbeeld bruine rijst, zonnebloempitten, pompoen- en sesamzaadjes en bananen.

2) Vitamines en mineralen tot je nemen
Voldoende inname van vitamines en mineralen verhoogt de aanmaak van serotonine. Het gaat hierbij vooral om vitamine B3, B6 en magnesium. Geschikte voedingsmiddelen met voldoende vitamine B3, B6 en magnesium zijn bijvoorbeeld rood vlees, zonnebloempitten, vis, melk, bananen, pinda’s en eieren.

3) Boost je serotonine level met Griffonia kruid

serotonine, griffonia, stimulator, 5-htp,Wanneer er een tekort aan serotonine blijft bestaan, kunnen medicijnen uitkomst bieden. Zo kan een arts antidepressiva voorschrijven die het serotonine gehalte in je lijf verhogen. Of je neemt zelf het initiatief en gaat met Griffonia kruid aan de slag. Serotonine Stimulator is dan bijvoorbeeld een aanrader. De inhoud van deze capsules wordt gemaakt van de zaden van de Griffonia struik en bevat veel 5-HTP dat op een natuurlijke manier goed is voor je zenuwstelsel. Het bevordert de geestelijke veerkracht, draagt bij aan een heldere geest en is goed voor het concentratievermogen. Griffonia bevat dus veel 5-HTP, dat in het lichaam wordt omgezet in serotonine. Dit is een voorloperstof van melatonine. Overleg echter voor medicijngebruik altijd eerst met een behandelend arts en ga niet zelf de medicijnvrouw/man uithangen. Je hormoonhuishouding is iets om zorgvuldig mee om te gaan! Als Holistik lezer krijg je met code HOLISTIK 10% korting op een de Serotonine Stimulator (vanaf €29,95) bij Oxytocine.com. Zie hier voor meer info.

4) Zonlicht opzoeken en bewegen
Zonlicht bevordert niet alleen de aanmaak van vitamine D, maar ook van serotonine. Zelfs op dagen dat er veel bewolking is, bereiken zonnestralen je huid. Loop vandaag dus vooral een blokje om. Als je niet veel buiten komt of werkt in een omgeving zonder (voldoende) daglicht dan kan je een speciale lamp proberen die de zonnestraling nabootst.

5) Water
Water speelt een belangrijk rol bij de dagelijkse inname aan voedingsstoffen. Zonder water werkt het lichaam niet optimaal en kan de aanmaak van neurotransmitters verstoord raken. Met 1,5 tot 2 liter water per dag zit je safe.

Meer lezen over serotonine en andere neurotransmitters

Minder vrolijk na je 40e? Deze rol spelen serotonine en oxytocine
Dit doet een warm bad voor je serotonine
Serotonine en cacao
7 x natuurlijke serotonine boosters
Endorfine: zo boost je deze natuurlijke ‘morfine’
Dopamine: 5 tips om dit geluksstofje te boosten

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link