Topsporter legt uit: dit is wat elke dag een banaan eten met je doet

Body
bananen gezond

Hoe ziet jouw leven eruit zonder bananen? Bij ons slingert er altijd wel een trosje ergens rond op de redactie of er ligt een geel/bruin gespikkeld exemplaar thuis op de fruitschaal, wachtend op een aanval. Kortom; zo’n banaan is naast een gezelligheidsdier nog hartstikke gezond ook. Topsporter en (hou je vast) eco-veganistische fruitariër Janneke van der Meulen geeft uitleg over waarom je de banaan op dagelijkse basis heel dichtbij je moet zien te houden.

Topsporter legt uit: dit is wat elke dag een banaan eten met je doet

Janneke: ‘Ik vertelde een journalist: ‘De banaan is mijn vriend.’ Ik was bloedserieus. Toen hij vervolgens vroeg hoeveel bananen ik dan per dag at, antwoordde ik: ‘Dat hangt ervan af. Size matters.’ Geen woord gelogen maar mijn antwoorden deden de wenkbrauwen van mijn gesprekspartner toch ietwat fronsen. Als topsporter eet ik kilo’s bananen per week. Natuurlijk niet zonder goede reden… Dit is waarom het voor jou ook slim is om meer van je calorieën uit bananen te halen.

Superpowers van de banaan op rij

1. Biologische bananen hebben het hele jaar door energie A-label. Het zijn een van de meeste milieuvriendelijke calorieën om te eten. Op milieucentraal.nl kun je checken wat het energielabel is van groente en fruit.

2. Bananen zijn heel goed voor je darmen. Mensen in mijn praktijk met darmproblemen komen er vaak snel bovenop door bijvoorbeeld te ontbijten met 5-12 bananen. Afhankelijk van de persoon en haar/zijn activiteit. Dat heeft te maken met de hoge kwaliteit fruitsuikers die ook het perfecte voedsel zijn voor je goede bacteriën in je darm. En je weet: hoe gezonder je darm – hoe beter je immuunsysteem, hoe beter je hersenen.

3. Bananen zijn per calorie ontzettend rijk aan voedingsstoffen. Zet voor de grap eens 1000 kcal aan banaan naast wat de meeste mensen ontbijten en je krijgt al snel een tienvoud aan vitamine C, B6, mangaan, koper en kalium binnen. Dierlijke producten en granen (ook havermout) bevatten geen vitamine C, terwijl iedere cel in je lijf voor optimaal functioneren volop vitamine C nodig heeft.

4. Bananen zijn rijk aan het aminozuur tryptofaan wat meehelpt een supersterk slaap-waak ritme te creëren. Het leuke is: hoe meer bananen je in de ochtend eet, hoe meer energie overdag, én hoe dieper je in de nacht weer slaapt. En hoe beter je weer slaapt, hoe meer energie je overdag weer hebt.

5. Te veel bananen gekocht? Vries ze tijdig in en maak er met de keukenmachine het heerlijkste nice-cream van.

6. Krijg je onverwachts bezoek van (kleine) kinderen? Bananenmelk is een drankje waar je ze aangenaam mee verrast. Door bananen te blenden met een beetje (gefilterd) water krijg je een zoete en romige ‘melk’ die zuivelvrij en hypoallergeen is.

7. Bananen zijn op hun best als ze mooi geel zijn en bruine spikkels krijgen.

Nog een advies: het verschil tussen biologische bananen en niet-bio-bananen is extreem groot. Bio bananen smaken fris, zoet, honingachtig en heel fruitig. Van totaal andere orde dan zijn bespoten neefje. Goed om in gedachten te houden tijdens het boodschappen doen.

Bananen van ver en het klimaat

Misschien denk je nu wel: ‘leuk, lekker en gezond hoor al die bananen, maar ik vind het klimaat ook heel belangrijk. Dus ik eet geen tropisch fruit van ver weg’. Voor het klimaat is het echter veel belangrijker wát je eet, dan of het wel/niet lokaal is. Hoe zit dat? Uit een meta-analyse van de wereldwijde voedselsystemen gepubliceerd in Science is iets interessants gebleken. Waar fruit, groente, aardappelen, peulvruchten en noten nog geen kilo broeikasgas per kilo voedsel uitstoten, kost 1 kilo rundvlees wel 60 (!) kilo broeikasgas. Een onderzoek van Hospido et all uit 2009, kwam bovendien tot de conclusie dat tijdens de wintermaanden het met de vrachtwagen ophalen van Spaanse sla naar Nederland 3 tot 8 keer minder belastend is dan lokaal produceren. Dat komt omdat het stadium van verbouwen relatief meer impact op het milieu heeft dan het verwerken, verpakken of vervoeren van voeding (dus: hoe natuurlijker iets groeit, hoe beter).

Ga voor plantaardig

Wil je verschil maken voor het klimaat, let dan niet alleen op of iets lokaal is ‘ja’ of ‘nee’. Dierlijke producten zijn inefficiënt en hebben een buitenproportionele impact op het klimaat. Precies het tegenovergestelde geldt voor groente en fruit (dus ook bananen). Waar je ook woont en hoe ver het voedsel ook moet reizen, het zijn uiteindelijk vaak toch de meest klimaatneutrale calorieën die je kunt consumeren.’ 

Kijk voor meer informatie over de WIN-WIN methode van Janneke op jannekevandermeulen.nl.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link