In déze 5 situaties kun je als vrouw wel wat extra magnesium gebruiken

Body
magnesium
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
08.02.2020

Magnesium wordt ook wel ‘de vonk van het leven’ genoemd en dat is niet voor niets. Het mineraal is betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam en is nodig in elke cel van je lichaam. Genoeg magnesium binnenkrijgen is dus altijd belangrijk, maar er zijn momenten waarop je lichaam wel wat extra van dit wonderlijke mineraal kan gebruiken. In dit artikel leggen we uit in welke 5 situaties je als vrouw goed op je magnesiuminname moet letten. En natuurlijk vertellen we je hoe je dat beetje extra dan kunt binnenkrijgen. 

In deze 5 situaties kun je als vrouw wel wat extra magnesium gebruiken

Magnesium is een razend belangrijk mineraal. Het stuurt enzymen aan die ervoor zorgen dat honderden biochemische processen in je lichaam goed verlopen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ontspanning van je spieren
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding
  • De vorming van gezonde tanden en botten
  • Het voorkomen van laaggradige ontstekingen
  • Het verhogen van je weerstand tegen spanning en stress
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Symptomen van een magnesiumtekort

Je lichaam bevat als het goed is zo’n 25 gram magnesium, waarvan ongeveer 60% in je botten terug te vinden is. Uit cijfers van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) blijkt echter dat zeker 20 (!) procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt en een magnesiumtekort riskeren. En die mensen hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met één of meerdere van deze symptomen:

1) gevoelens van onrust
2) prikkelbaarheid
3) spierkrampen (je spieren ontspannen onvoldoende)
4) slapeloosheid
5) verminderde weerstand

Wil je dit soort klachten voorkomen, dan is het zaak om voldoende magnesium binnen te krijgen. Je lichaam kan zelf namelijk geen magnesium aanmaken. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium.

Verhoogde magnesiumbehoefte

Met gezonde voeding kom je een heel eind. Maar er zijn momenten in je leven dat je te maken krijgt met een verhoogde magnesiumbehoefte. En dan is het belangrijk om je lijf nét die extra boost te geven. Hieronder vind je 5 situaties waarbij je als vrouw wel wat extra magnesium kunt gebruiken.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Je zit in een stressvolle periode

Uit onderzoek blijkt dat mensen met veel stress een verhoogde uitstoot van het mineraal magnesium via de urine hebben. Dat terwijl het mineraal er juist voor zorgt dat je kunt ontspannen. Hoe lager het magnesiumniveau in je cellen, des te gevoeliger ben je voor stress. Bij een tekort aan magnesium kan je bovendien meer adrenaline produceren. En dan wordt ontspannen al helemaal lastig. En – om het verhaal nóg complexer te maken – hoe meer adrenaline in je lijf, hoe meer magnesium je verliest. Eén grote vicieuze cirkel dus… Sta je gedurende een langere periode onder grotere druk dan normaal? Bijvoorbeeld door drukte op je werk, een scheiding of een verhuizing? Neem dan je je magnesiuminname eens onder de loep. Het haalt de scherpe randjes van stress.

2) Je sport veel

Tijdens intensief sporten of zwaar lichamelijk werk verbruik je veel energie en vragen je spieren om extra magnesium. Sporters verliezen bovendien via zweet en urine meer mineralen, waaronder magnesium, dan gemiddeld. Om de elektrolytenbalans in je lichaam goed te houden, is het belangrijk om je mineralen weer aan te vullen tussen intensieve workouts. Een tekort aan het mineraal kan namelijk spierkrampen veroorzaken en je sportprestatie verlagen.

3) Je hebt slaapproblemen

Magnesium activeert het parasympathische zenuwstelsel. Dit is het gedeelte van het autonome zenuwstelsel dat zorgt voor rust. En omdat ontspanning cruciaal is voor goed in- en doorslapen, kan magnesium verlichting bieden bij slaapproblemen. Bovendien heb je magnesium als brandstof nodig voor de aanmaak van melatonine, ook wel het ‘slaaphormoon’ genoemd. Wanneer er onvoldoende magnesium, of brandstof, aanwezig is stagneert de aanmaak. Je slaap-waakritme kan dan in de war raken en (in)slapen wordt mogelijk een probleem.

4) Je bent zwanger of geeft borstvoeding

Tijdens de zwangerschap zorgt een verandering in je hormonen ervoor dat de nier uitscheiding van magnesium hoger ligt. Hierdoor ligt de magnesiumbehoefte van zwangere vrouwen zo’n 20-40%  hoger dan normaal. Magnesium brengt verlichting bij verschillende zwangerschapskwaaltjes. Denk aan harde buiken, rusteloze benen, spierkrampen en een verhoogde bloeddruk. Verder is uit onderzoek gebleken dat magnesium het risico op zwangerschapsvergiftiging sterk kan verlagen. Magnesium kan er ook voor zorgen dat een baby een hoger geboortegewicht heeft én dat het bevallen minder pijnlijk is. Dat gold vooral voor vrouwen die in bad zijn bevallen en magnesium aan het water hadden toegevoegd. Er wordt overigens afgeraden om magnesium te gebruiken rond de uitrekendatum. Stop dus met het nemen van een supplement ruim voordat de baby komt.

5) Je zit (bijna) in de overgang

Tijdens de overgang kan magnesium voor allerlei kwaaltjes verlichtend werken. Denk aan opvliegers, spierkrampen of lusteloosheid. Het speelt een sleutelrol bij de energiestofwisseling en aanmaak van hormonen, precies de processen die een bepaalde ‘reset’ ondergaan tijdens de overgang. Voldoende magnesium binnenkrijgen is belangrijk als je zelf alles wilt doen om je lijf te ondersteunen in deze (letterlijke en figuurlijke) ovegangsfase in je leven.

Magnesium Elixer

Als jouw magnesiumbehoefte om een van de bovenstaande redenen (of een andere) verhoogd is, is het raadzaam om een magnesiumsupplement te gebruiken. Kilo’s spinazie naar binnen werken is namelijk verre van ideaal… Je kunt magnesium slikken in de vorm van een pil, maar denk ook eens aan een vloeibaar elixer. Floradix Magnesium bijvoorbeeld. Dit supplement bevat magnesiumgluconaat en magnesiumcitraat, beide goed opneembare vormen van magnesium. Ze zijn opgelost in het sap van abrikozen, mango, ananas en peren. Daardoor heeft Floradix Magnesium een aangename smaak. Ideaal voor als je liever geen pillen slikt, dus. Een maatbekertje voorziet je lichaam van ongeveer 67% van je dagelijkse magnesiumbehoefte. Verder is aan dit elixer een uitgebreid scala aan heilzame plantextracten toegevoegd, waaronder kamille, venkel, sinaasappelschil, wortel en spinazie. En ook niet onbelangrijk: Floradix Magnesium is helemaal vrij van conserveermiddelen, kleurstof, lactose en alcohol. Geen zorgen dus over chemische nasties. Je geeft je lichaam alleen maar ingrediënten waar het blij van wordt!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Floradix. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Ben je benieuwd naar deze visie en wil je weten hoe wij een eerlijke boterham verdienen met Holistik? Lees dan vooral dit artikel.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link