Dopamine: 5 tips om dit natuurlijke geluksstofje zelf te stimuleren

Body
dopamine

Dopamine is een razend belangrijk stofje. Deze neurotransmitter kan er namelijk eigenhandig voor zorgen dat jij je on top of the world voelt. Tegelijkertijd is dopamine een kwetsbare neurotransmitter. Zogenaamde ‘pick-me-ups’ zoals suiker, alcohol en cafeïne kunnen jouw dopaminebalans flink verstoren. Gelukkig kun je de aanmaak van dopamine zelf stimuleren. In dit artikel lees je hoe.

Dopamine: 5 tips om dit natuurlijke geluksstofje zelf te stimuleren

In je hersenen vindt voortdurend communicatie plaats tussen miljarden zenuwcellen (neuronen). Deze communicatie verloopt via kleine elektrische stroompjes tussen de cellen. Om deze stroompjes goed door te kunnen geven zijn razendsnelle ‘hersenboodschappers’ nodig. Deze boodschappers heten neurotransmitters.

Neurotransmitters

Bekende neurotransmitters zijn serotonine en dopamine. Waar serotonine een kalmerende werking heeft, heeft dopamine juist een opwekkend effect. Het stofje wordt niet voortdurend afgegeven, maar telkens wanneer je dingen doet die volgens je hersenen een beloning verdienen. Denk aan sporten, eten, seks en verliefd zijn. De afgifte van dopamine zorgt voor een golf van genot. Het plezierige gevoel dat je krijgt zorgt ervoor dat je het dopamineopwekkende gedrag wilt herhalen.

Negatieve gevoelens

Om met een grote glimlach door het leven te gaan is het dus belangrijk je dopaminegehalte op peil te houden. Het beste dat je daarvoor kunt doen, is stress binnen de perken houden. Als je langdurig last hebt van stress kan de productie van dopamine namelijk in het gedrang raken. Om toch een gevoel van geluk te ervaren, ga je dan vaak op zoek naar iets buiten jezelf waardoor je je beter voelt: pick-me-ups.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts.Download gratis mini-guideBody Guide Mini Guide

Pick-me-ups

Pick-me-ups zijn stoffen die je kunt eten, drinken, inhaleren of injecteren. Ze maskeren negatieve gevoelens door de hoeveelheid positieve neurotransmitters (waaronder dus dopamine) tijdelijk te vergroten. De meest gebruikte pick-me-ups zijn:

1) Suiker – Suiker is, in welke vorm dan ook, de meest gebruikte pick-me-up.
2) Cafeïne– Koffie, chocolade, frisdrank en verschillende theesoorten.
3) Alcohol – Alcohol helpt je ontspannen en geeft je het idee dat je veel energie hebt en de hele wereld aan kunt. Het helpt je ook je agressie toe te laten, vermindert het gevoel voor pijn en versterkt de sensatie van plezier.
4) Tabak, marihuana, cocaïne, amfetamines, heroïne – Deze drugs werken direct en extreem snel op het niveau van je positieve boodschappers.

Het lastige aan pick-me-ups is dat ze je neurale systeem niet in balans brengen. Door pick-me-ups te gebruiken voel je je éven goed. Daarna ebt het prettige gevoel echter snel weer weg. Gelukkig zijn er gezondere manieren om de aanmaak van dopamine te stimuleren. Hieronder vind je 5 tips.

5 tips om dopamine te stimuleren

1) Antioxidanten

Dopamine oxideert gemakkelijk en antioxidanten kunnen vrije radicalen verhinderen om schade aan te brengen aan de hersencellen die dopamine produceren. Zorg er dus voor dat je meer antioxidanten binnen krijgt. Dat is eigenlijk een verzamelnaam voor de vitamines C en E, bètacaroteen, seleen en zink. Eet daarom veel bladgroente, asperges, broccoli, bietjes, paprika’s, sinaasappels en aardbeien. Ook bloemkool, spruitjes, noten, zonnebloempitten en wortels zijn goede antioxidanten.

2) Vitaminen en mineralen

Foliumzuur, ijzer, magnesium, vitamine B3 en B6 zijn betrokken bij de synthese van dopamine in je lijf. Eet dus voldoende groente, fruit, noten en zaden kunnen om de juiste vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Je kunt ook voedingssupplementen nemen.

3) Tyrosine en fenylalanine

Dopamine wordt in je lichaam aangemaakt uit het aminozuur tyrosine (L-tyrosine). Tyrosine kan op zijn beurt in het lichaam aangemaakt worden door het aminozuur fenylalanine (L-fenylalanine). Eet dus voedsel dat rijk is aan tyrosine en fenylalanine. Denk aan amandelen, avocado’s, bananen, zuivel, peulvruchten, zaden en noten. Mager rood vlees, kip, kalkoen, zeevruchten en tofu zijn ook goede bronnen. Een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan ook helpen de dopaminespiegel te verhogen.

4) Kom in beweging

Zorg ervoor dat je elke dag voldoende beweegt. Sport verhoogt namelijk het calciumgehalte in je bloed. Dit stimuleert weer de dopamine productie en de opname ervan in je hersenen. Probeer 30 tot 60 minuten per dag te lopen, zwemmen of joggen om je dopamine aanmaak op gang te helpen. Ook seksuele activiteit en aanrakingen verhogen de dopamine aanmaak.

5) Zorg voor voldoende nachtrust

Slaap voldoende. Je hersenen verbruiken heel weinig dopamine terwijl je slaapt. Dus met genoeg slaap hou je meer over voor de volgende dag. Slaap minstens 7 uur per nacht (en als het even kan 8).

Kom thuis in je lichaam meditatiepakket

  • 60 minuten geleide meditaties voor een liefdevolle relatie met je lijf
  • Ingesproken door holistisch therapeut Suze Retera
  • Inclusief 30 pagina dik dossier + mini podcast
Bestel nu!Meditatie Guide

Bronnen Psychologisch bureau Idee, Natuurdiëtisten

Meer lezen over dopamine?

Dopamine: 3 natuurlijke manieren om dit beloningsstofje op peil te houden
Dopamine Fasting: is deze hype het antwoord op overprikkeling? 

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.