Watergeneeskunde: dit doet een warm bad voor je bioritme en serotonine

Body
bad gezondheid

Vorige maand ben ik verhuisd. Misschien wel het grootste pluspunt van het nieuwe huis is het feit dat ik na jaren eindelijk weer een bad heb. Er is namelijk geen betere plek om sombere stemmingen te bestrijden als in een warm bad. Tot die conclusie kwamen wetenschappers van de Duitse universiteit van Freiburg die onderzoek deden naar het verband tussen een warm bad, je bioritme en de productie van serotonine. 

Watergeneeskunde: dit doet een warm bad voor je bioritme en serotonine

Dat je ontspant van in bad gaan, daar kijk je vast niet van op. Maar wist je dat een warm bad ook van invloed is op je bioritme en de productie van serotonine? Concreet betekent dit dat regelmatig in bad gaan een goed idee is als je last hebt van sombere buien en depressieve gevoelens. Dit blijkt ook uit een Duits onderzoek gepubliceerd in New Scientist. Dit onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Freiburg en besloeg een periode van 8 weken. Gedurende die periode nam een testgroep bestaande uit 36 personen 2 keer per week ‘s middags (tussen 14.00 en 18.00 uur) een warm bad (maximaal 30 minuten). Daarna wikkelden de proefpersonen zich gedurende 20 minuten in een deken met een warme kruik. De andere testgroep werd gevraagd om 2 keer per week gedurende 45 minuten matig intensief te bewegen. Acht weken later scoorden degenen die ‘s middags een warm bad hadden genomen zes punten lager op de veelgebruikte depressieschaal van Hamilton, terwijl de andere testgroep gemiddeld drie punten lager scoorde.

Het tweaken van je bioritme

De crux zit ‘m volgens de onderzoekers in (het tweaken van) je bioritme. Zie het als een interne biologische klok die je helpt om een 24-uurs ritme te volgen. Je biologische klok reageert op allerlei signalen: licht, eetgedrag (je bloedsuikerspiegel), lichamelijke activiteit én op je lichaamstemperatuur. Je lichaamstemperatuur stijgt gedurende de dag om ‘s avonds weer te dalen. Dit is een seintje voor je lichaam om meer van het ‘slaaphormoon’ melatonine aan te maken. Bij depressieve mensen is dit temperatuurritme echter vaak vlakker, verstoord of vertraagd. Door de temperatuur van het lichaam te verhogen door in bad te gaan, kan je jouw biologische klok tweaken. Dit heeft een positief effect op de dagelijkse fluctuaties in gedrag en biochemie die al je organen, inclusief je hersenen, beïnvloeden.

Serotonine

Het regelmatig nemen van een warm bad blijkt dus een gunstig effect te hebben op je biologische klok en daarmee ook op je stemming. Maar er is nog een verband tussen het nemen van een warm bad en hoe (on)gelukkig je je voelt. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het verband tussen je lichaamstemperatuur en je (mentale) gezondheid. Christopher Lowry, een onderzoeker aan de Universiteit van Colorado, deed een baanbrekende ontdekking met betrekking tot de correlatie tussen een verhoogde lichaamstemperatuur en welzijn. In zijn onderzoek identificeerde Lowry een specifieke groep van neuronen in de hersenen die gevoelig is voor warmte. Bij stijgende lichaamstemperatuur geven deze neuronen een grotere hoeveelheid van het gelukshormoon serotonine af. Na het nemen van een warm bad zorgt een toename van serotonine er voor dat je je gelukkiger voelt.

Baden met therapeutische bloemen

Suziva badzoutWil je jouw warme bad extra heilzaam maken? Dan heb ik een tip voor je! Suziva Naturals is een Nederlands merk dat het mooiste badzout maakt. Het 100% natuurlijke badzout is met de hand gemaakt op basis van Keltisch zout, essentiële oliën en therapeutische bloemen. Het Happy Muscles badzout (€12, 250 gr) verzacht pijnlijke spieren en verbetert je bloedcirculatie met pepermuntolie, rozemarijn olie en sinaasappel olie. Het Ayurveda Healing badzout (€12, 250 gr) bevat o.a. heilige basilicum en salie. Het boost je immuunsysteem en zorgt voor spirituele reiniging en gronding. De geur van dit badzout zorgt voor een ware spa ervaring in je eigen badkamer.

Tips voor het nemen van een bad

• Kies een tijdstip waarop je niet wordt gestoord. Rust en stilte helpen je te ontspannen.
• Het badwater moet net iets warmer zijn dan de lichaamstemperatuur. Ergens tussen 40 graden en 45 graden is ideaal.
• Ga je in bad vor het slapen gaan? Zorg er dan voor dat de temperatuur in je slaapkamer 18 graden is, dan slaap je zo in!
• Grote en plotselinge verhogingen van de temperatuur belasten het hart, dus als je last hebt van hartproblemen, vermijd dan hete baden – vooral op koude dagen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: The Guardian

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link