Watergeneeskunde: zó boost een warm bad het gelukshormoon serotonine

Body
warm bad

Vorig jaar ben ik verhuisd. Misschien wel het grootste pluspunt van ons nieuwe huis is dat ik nu eindelijk een bad heb. Er is namelijk geen betere manier om sombere stemmingen te bestrijden dan jezelf laten wegzakken in warm water. Tot die conclusie kwamen wetenschappers van de Duitse universiteit van Freiburg. Ze deden onderzoek naar het verband tussen een warm bad, je bioritme en de productie van serotonine en kwamen tot een paar opzienbarende ontdekkingen…

Watergeneeskunde: zó boost een warm bad het gelukshormoon serotonine

Dat je ontspant van in bad gaan, daar kijk je vast niet van op. Maar wist je dat een warm bad ook van invloed is op je bioritme en de productie van serotonine? Concreet betekent dit dat regelmatig in bad gaan een goed idee is als je last hebt van sombere buien en depressieve gevoelens. Dit blijkt ook uit een Duits onderzoek gepubliceerd in New Scientist. Dit onderzoek werd uitgevoerd door de Universiteit van Freiburg en besloeg een periode van 8 weken. Gedurende die periode nam een testgroep bestaande uit 36 personen 2 keer per week ‘s middags (tussen 14.00 en 18.00 uur) een warm bad (maximaal 30 minuten). Daarna wikkelden de proefpersonen zich gedurende 20 minuten in een deken met een warme kruik. De andere testgroep werd gevraagd om 2 keer per week gedurende 45 minuten matig intensief te bewegen. Acht weken later scoorden degenen die ‘s middags een warm bad hadden genomen zes punten lager op de veelgebruikte depressieschaal van Hamilton, terwijl de andere testgroep gemiddeld drie punten lager scoorde.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Het tweaken van je bioritme

De crux zit ‘m volgens de onderzoekers in (het tweaken van) je bioritme. Zie het als een interne biologische klok die je helpt om een 24-uurs ritme te volgen. Je biologische klok reageert op allerlei signalen: licht, eetgedrag (je bloedsuikerspiegel), lichamelijke activiteit én op je lichaamstemperatuur. Je lichaamstemperatuur stijgt gedurende de dag om ‘s avonds weer te dalen. Dit is een seintje voor je lichaam om meer van het ‘slaaphormoon’ melatonine aan te maken. Bij depressieve mensen is dit temperatuurritme echter vaak vlakker, verstoord of vertraagd. Door de temperatuur van het lichaam te verhogen door in bad te gaan, kan je jouw biologische klok tweaken. Dit heeft een positief effect op de dagelijkse fluctuaties in gedrag en biochemie die al je organen, inclusief je hersenen, beïnvloeden.

Serotonine

Het regelmatig nemen van een warm bad blijkt dus een gunstig effect te hebben op je biologische klok en daarmee ook op je stemming. Maar er is nog een verband tussen het nemen van een warm bad en hoe (on)gelukkig je je voelt. Er zijn verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar het verband tussen je lichaamstemperatuur en je (mentale) gezondheid. Christopher Lowry, een onderzoeker aan de Universiteit van Colorado, deed een baanbrekende ontdekking met betrekking tot de correlatie tussen een verhoogde lichaamstemperatuur en welzijn. In zijn onderzoek identificeerde Lowry een specifieke groep van neuronen in de hersenen die gevoelig is voor warmte. Bij stijgende lichaamstemperatuur geven deze neuronen een grotere hoeveelheid van het gelukshormoon serotonine af. Na het nemen van een warm bad zorgt een toename van serotonine er voor dat je je gelukkiger voelt.

In bad met essentiële olie

Je geluksgevoel nog verder vergroten? Voeg dan essentiële olie toe aan het water. Essentiële olie heeft echter de eigenschap om als een filmlaagje op het badwater te blijven drijven. Om water en olie te mengen heb je een emulgator nodig. Een emulgator is een stof die helpt bij het mengen van twee stoffen die normaal gesproken niet of moeilijk mengbaar zijn. Volle melk en honing zijn goede emulgatoren. Meng in een kommetje twee eetlepels emulgator met 10 druppels essentiële olie. Voeg langzaam wat lauw water toe en roer het mengsel totdat alle inhoudsstoffen zijn opgelost. Vervolgens kun je de inhoud van het kommetje toevoegen aan je bad.

1) Lavendelolie

Lavendelolie is de meest ontspannende olie die er is. Voeg je ook nog wat epsomzout toe aan het badwater dan wordt het effect van lavendel versterkt. Epsomzout is een in de natuur voorkomende zuivere mineraalverbinding van magnesium en zwavel. Magnesium zorgt voor een betere nachtrust, zeker in combinatie met lavendel!

2) Rozenolie

Rozenolie is één van de duurste oliën op de markt. Om één liter olie te producten heeft men 5.000 kilo – oftewel miljoenen – bloemblaadjes nodig. Maar dan heb je ook iets bijzonders in handen. Essentiële rozenolie ruikt niet alleen zalig, maar hydrateert ook je huid, vermindert roodheid, werkt antibacterieel en ontstekingsremmend.

3) Rozemarijnolie

Rozemarijnolie stimuleert je doorbloeding, warmt je lichaam op en helpt bij vermoeidheid. Een fijne olie voor als je ’s morgens niet goed wakker kunt worden en moeite hebt met opstarten.

4) Eucalyptusolie

Eucalyptusolie ontspant je spieren en helpt bij verkoudheid en om de luchtwegen vrij te maken. Door een eetlepel baking soda en acht eetlepels zeezout toe te voegen versterk je het effect.

5) Bergamotolie

Ben je somber of verdrietig? Dan is bergamot olie een aanrader! De Italiaanse professor Paolo Rovesti deed aan de universiteit van Milaan verschillende onderzoeken naar bergamotolie en neurologie. Hij heeft kunnen aantonen dat het gebruik van bergamotolie positieve resultaten geeft bij sombere gevoelens. Gebruik bergamot olie bij voorkeur voor het slapen gaan.

Tips voor het nemen van een bad

  • Kies een tijdstip waarop je niet wordt gestoord. Rust en stilte helpen je te ontspannen.
  • Het badwater moet net iets warmer zijn dan de lichaamstemperatuur. Ergens tussen 40 graden en 45 graden is ideaal.
  • Ga je in bad vor het slapen gaan? Zorg er dan voor dat de temperatuur in je slaapkamer 18 graden is, dan slaap je zo in!
  • Grote en plotselinge verhogingen van de temperatuur belasten het hart, dus als je last hebt van hartproblemen, vermijd dan hete baden – vooral op koude dagen.
  • Jouw bad extra heilzaam maken? Combineer jouw favoriet essentiële olie dan met gedroogde kruiden zoals munt, lavendel, kamille of rozemarijn. Maak van kaasdoek een zak en hang deze onder de warme lopende kraan. Een handvol bloemblaadjes erbij, kaarsje aan en jij bent er even niet…

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: The Guardian

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link