Mindfulness trainer legt uit: zó verstevig je de grenzen van je eigen energieveld

by Evelyn van Hasselt 12.05.2018
leonie van stekelenburg

In de zomer bruisen we van de energie en draait onze interne vitamine D fabriek op volle toeren. Toch kun je soms het gevoel hebben dat je he-le-maal leegloopt. Zijn er sluwe energieslurpers aan het werk die energie aftappen? Of is er iets anders aan de hand? Volgens mindfulness trainer Leonie Stekelenburg is het zinvol om eerst eens te kijken naar de grenzen van je eigen energieveld. Zijn ze stevig of diffuus? Want dat maakt nogal wat uit…

Mindfulness trainer legt uit: zo versterk je de grenzen van je eigen energieveld

Welke vormen van energie zijn er?

Leonie: Als je het mij vraag zijn er twee soorten energie. De eerste vorm van energie gaat vooral over vitaliteit van je body en mind. Goed slapen, veel bewegen, gezond eten en regelmatig uit de maalstroom van je denken stappen (bijvoorbeeld door meditatie) helpen om je lichaam en geest vitaal houden. De tweede vorm van energie heeft betrekking op je energieveld. Sommigen noemen het aura, maar je kunt er ook nuchter naar kijken in de zin van ‘Waar liggen mijn grenzen en hoe bewaak ik die?‘ Bijvoorbeeld als iemand in een cafe komt te dicht bij je staan. Wat merk je dan? Hoe voel je waar de grens van jouw energieveld ligt? En wat doe je als iemand over die grens stapt?

Hoe werkt dat dan, het ontstaan en bewaken van grenzen?

Leonie: Waar het hier in feite over gaat is ‘grensgevoeligheid’. In mijn ervaring zijn er wat dat betreft mensen met stevige grenzen (gezond gevoelig) en mensen met diffuse grenzen (overgevoelig). De karakterstructuren leer (Reich) en Bio-energetica (Lowen, Pierrakos) zeggen hier het volgende over: Grensbesef ontstaat als een kind anderhalf jaar oud is. Het kind begint zich dan te realiseren dat het niet één is met zijn ouders. Veilig voelen in het grenzen mogen aangeven (NEE!) en zichzelf ontdekken (wat vind ik leuk, fijn?) zijn in deze fase essentieel. Als ouders veiligheid en aandacht bieden om eigenheid en gezonde grenzen te ontwikkelen voelt het kind dat het IK mag zijn, gecentreerd in zichzelf. Maar als er onvoldoende veiligheid is of resonantie ontbreekt op grenzen (‘ach joh, tante wil gewoon even knuffelen doe niet zo moeilijk’) concludeert het kind dat er geen ruimte is voor zijn/haar unieke IK en eigen grenzen. Dan worden diffuse grenzen ontwikkeld. Het kind groeit op met een grote, diffuse aura en scant iedereen om zich heen: Hoe reageert die ander? Signaleer ik boosheid? Dan ben ik dat vast voor en ga in de aanval. Of ik doe juist extra lief om dat te voorkomen?

Met welke uitdagingen krijgen mensen met diffuse grenzen te maken?

Leonie: Mensen met diffuse grenzen hebben per definitie last van het vervloeien van energieën. Als je een grote, diffuse aura hebt ervaar je het als energie slurpend als een ander pijn of verdriet heeft, boos is of troost zoekt. Je eigen energie en die van de ander raken dan vermengd. De conclusie is dan gauw getrokken: pfff, wat is die ander een energieslurper! Maar wat er eigenlijk gebeurt is dat de ‘energiesluiper’ gedrag bij je oproept gebaseerd op gevoelens die je als kind had: ‘Ik moet me afstemmen op die ander, ik mag er zelf niet zijn…‘.

Hoe leer je centreren in jezelf als je last hebt van diffuse grenzen?

Leonie: Er zijn drie dingen waar je meteen zelf mee kunt beginnen: 1) Mindfulness ontwikkelen op je eigen gedrag en 2) Leren centeren in je eigen energieveld en 3) Aan de slag gaan met de vraag ‘wat is mijn kern?’

1) Mindfulness ontwikkelen op je eigen gedrag
Door te oefenen met opmerken wat er precies gebeurt in jouw lichaam, emoties en gedachten wanneer je over je grenzen gaat in contact met anderen leer je jezelf beter kennen. Begin klein, bijvoorbeeld op een feestje. Staat iemand te dicht bij jou? Waar voel je dat in je lichaam? Wat zie je jezelf doen, hoe laat jij je eigen grenzen in de steek? Je hoeft nog niets op te lossen, het gaat om het opmerken. Een stap verder: oefen met ‘energie slurpende interacties’: Welk gedrag van de ander triggert jou? Stel dat iemand getroost wil worden of anders dreigt te ontploffen. Wat zie je jezelf dan automatisch doen? Probeer je de boel te kalmeren? Waar herinnert de energie van deze interactie je aan? Als je eenmaal IN het moment ziet gebeuren wat je neiging is kun je die stoppen. In plaats direct reageren op de de ander keer  je jouw aandacht naar binnen en voel je wat het allemaal met je doet, zónder schuld bij de ander aan te wijzen. Dan ontstaat contact met de oude pijn die eronder ligt en krijgt die kans een beetje te helen. Dan verliest de situatie in het hier en nu aan kracht en wordt helderder hoe, waarom en wanneer te centeren.

2) Leren centreren in je eigen energieveld
Het ontwikkelen van mindfulness op je eigen gedrag zoals hierboven beschreven is een proces en vereist oefening. Ik geloof niet in quick fixes, maar er is een manier om snel in je eigen kern te komen en je grenzen steviger te maken. Je kunt deze 4 stappen volgen:

1) Laat los dat je wilt weten waarom je je zo voelt. Laat je gerichtheid op je omgeving los en keer je aandacht naar binnen. 2) Voel je zitbotjes op de stoel, je voeten op de grond. Wiebel zachtjes over je zitbotjes heen en weer op het ritme van de adem.
3) Stel je voor dat vanuit je voeten en stuitje wortels groeien de grond in. Stel je voor dat je kruin opent en licht binnen laat.
4) Stel je voor dat je je aura compact maakt, rondom je lichaam met stevige kern in je hart. Adem daarmee. En als je de verticale lijn en je hart helemaal voelt, open je dan weer naar buiten toe.

3) Aan de slag gaan met de vragen ‘wat is mijn kern, wie ben ik en wat wil ik?
Dit is essentieel voor mensen met diffuse grenzen. Alleen al jezelf die vraag steeds stellen na een energie slurpende dag helpt. En je kan hierbij natuurlijk ook de hulp van een goeie coach inroepen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Over Leonie

Leonie Stekelenburg is partner bij Mindfulbizz: mindfulness based learning en development bij bedrijven, vanuit de ZuidAs. Ze is opgeleid aan Jon KabatZins Mindfulness instituut in de VS, voltooide de 3-jarige opleiding en  verdiepingsjaar energetisch werken aan het INstituut Toegepaste Integrale Psychologie (ITIP). Leonie helpt mensen via mindfulness en energetisch lichaams werk bewustzijn ontwikkelen op werk- en levensvragen.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Dr. Hauschka Winactie
Laat hieronder je gegevens achter om kans te maken op één van de 350 producten!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link