Magnesiumtekort: wat zijn de symptomen, en wat kun je zelf doen?

Body
magnesiumtekort

Magnesium wordt ook wel ‘de vonk van het leven’ genoemd en dat is niet voor niets. Deze ‘regelneef’ is betrokken bij meer dan 300 biochemische reacties in je lichaam en is nodig in elke cel van je lichaam. Genoeg magnesium binnenkrijgen is dus altijd belangrijk. Maar wist je dat volgens de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) zeker 20 (!) procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt en een magnesiumtekort riskeert? En dat kan nogal wat nare symptomen veroorzaken. Hieronder vertellen we je welke dat zijn én wat je zelf aan een tekort kunt doen.

Magnesiumtekort: wat zijn de symptomen, en wat kun je zelf doen?

Magnesium is een razend belangrijk mineraal. Ongeveer de helft van de hoeveelheid magnesium in je lichaam zit in je botten en tanden. De rest ligt opgeslagen in cellen, spieren, organen en zenuwweefsel. Magnesium is een echte regelneef. Het mineraal stuurt enzymen aan die ervoor zorgen dat honderden biochemische processen in je lichaam goed verlopen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • De ontspanning van je spieren
  • Het vrijmaken van energie uit je voeding
  • De vorming van gezonde tanden en botten
  • Het voorkomen van laaggradige ontstekingen
  • Het verhogen van je weerstand tegen spanning en stress
  • De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren
  • De aanmaak van serotonine

Symptomen van een magnesiumtekort

Het is dus wel duidelijk waarom je er zeker van wilt zijn dat je lijf genoeg magnesium tot haar beschikking heeft. Toch blijkt uit cijfers van de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) dat zeker 20 (!) procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname niet haalt en een magnesiumtekort riskeert. Deze mensen hebben hoogstwaarschijnlijk te maken met één of meerdere van de volgende symptomen:

Oorzaken van een magnesiumtekort

Weten wat de signalen zijn van een tekort is stap één. Maar net zo belangrijk is begrijpen wat ervoor kan zorgen dat jouw magnesiumvoorraad leeggeslurpt wordt. Hieronder gaan we in op 5 veelvoorkomende oorzaken van een magnesiumtekort.

1) Stress

Stress is een belangrijke en venijnige factor als het om een magnesiumtekort gaat. Heb je namelijk een tekort, dan ben je een stuk gevoeliger voor stress. Maar stress zorgt er vervolgens ook weer voor dat je lichaam flink meer magnesium gebruikt dan normaal. Je komt dus al snel van de regen in de drup. Je tekort wordt dan steeds groter én je stresslevels gaan niet zo gemakkelijk meer omlaag.

2) Ongezond eten

Een ongezond dieet is een tweede veelvoorkomende oorzaak van magnesium. Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, dus je moet het uit je voeding zien te halen. Wat de zaak extra lastig maakt, is dat door verarming van de bodem planten steeds minder mineralen uit de grond kunnen halen. Onze voeding wordt er dus niet rijker aan magnesium van. Vermijd in ieder geval te veel geraffineerde suikers, ‘snelle’ koolhydraten en verzadigde vetten. Onderaan dit artikel vertellen we je welke voedingsmiddelen je juist wél in huis wilt halen om je magnesiuminname op peil te houden.

3) Malabsorptie

Het kan ook zo zijn dat je lichaam het magnesium dat je binnenkrijgt, niet goed kan opnemen. Malabsorptie kan ontstaan door darmaandoeningen of een suboptimale darmgezondheid, coeliakie of te weinig voedselinname. Zorg er dus voor dat je voldoende gezond, gevarieerd eet en vezelrijk eet. Neem ook probiotica in je dieet op, via voeding of suppletie. Zo houd je je darmmicrobioom zo gezond mogelijk. Stress heeft trouwens ook een enorme invloed op de balans in je darmen, dus let op dat je stressniveau onder controle blijft.

4) Intensief sporten

Als je veel en intensief sport, verbruik je een stuk meer magnesium. Je spieren vragen om meer van het mineraal én je scheidt er meer van af via urine en zweet. Magnesium heeft een ontspannend effect op je spieren. Als je lichaam er te weinig van krijgt, heb je waarschijnlijk meer calcium dan magnesium in je lichaam. Calcium heeft juist een samentrekkend effect op je spieren. Je kunt dan dus last krijgen van stijve spieren, spierkrampen en trillingen. Daarnaast kun je door een magnesiumtekort vermoeider zijn en meer last van spierpijn hebben – dat komt je sportprestatie dus ook zeker niet ten goede.

5) Verhoogde uitscheiding

Een verhoogde uitscheiding van magnesium zie je bijvoorbeeld bij langdurige diarree, chronische stress, overmatig alcoholgebruik, overmatig zweten, of zwangerschap en borstvoeding. Sommige geneesmiddelen zoals vochtafdrijvers en maagzuurremmers kunnen er ook voor zorgen dat je extra magnesium verliest.

Wat kun je zelf doen aan een magnesiumtekort?

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken. Je moet het dus in de eerste plaats uit je voeding zien te halen. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten, avocado, bananen, brandnetel en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium. In 100 gram gekookte zilvervliesrijst zit 40 mg magnesium. Zoals je hierboven zag is het ook erg belangrijk om voldoende rust te nemen, zowel fysiek en mentaal. Verder kun je je magnesiuminname ook boosten met een supplement, in de vorm van tabletten of poeders. Overleg altijd voor de zekerheid even met je huisarts voordat je start met suppleren.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Natuurdiëtisten Nederland

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link