Restless Legs Syndroom (RLS): breng je benen tot rust door focus op je voeten

Body
restless legs, syndroom, oplossing, benen, gezondheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
13.11.2019

Het Restless Legs Syndroom (RLS), ofwel kriebel/jeuk in je benen, is geen pretje. Sterker nog, wanneer je langdurig last hebt van RLS kan dit leiden tot ernstige vermoeidheid en slaapgebrek. Gelukkig valt er iets aan te doen! VoetreflexPlus therapeut Margot Kiewied vertelt hoe je RLS klachten op een holistische manier aanpakt…

Restless Legs Syndroom (RLS): breng je benen tot rust door focus op je voeten

Margot: ‘RLS is een neurologische slaap- en bewegingsstoornis die je dwingt te bewegen omdat je een rusteloos gevoel in je benen ervaart. Dat onplezierige gevoel in de benen ervaar je met name als je rust ’s avonds en ’s nachts. Door je benen dwangmatig te bewegen verdwijnt dat ongemakkelijke gevoel. Maar dat is helaas tijdelijk. Zodra je stopt met bewegen, komt het gevoel gewoon weer terug. Mensen met RLS kunnen daarom vaak moeilijk in slaap komen, waardoor zij vaak moe zijn en niet goed uitgerust.

Oorzaken ontstaan RLS

RLS heeft verschillende oorzaken. Zo kunnen erfelijke factoren een rol spelen, maar kan het ook door een tekort aan ijzer, foliumzuur en vitamine B12 komen. Ook kan je last hebben van restless legs door een verstoord dopamine transport in de hersenen. Dopanime is een neurotransmitter die de zenuwprikkels in goede banen leidt. Bij een ijzertekort wordt het transport van dopamine in de hersenen vertraagd met als mogelijk gevolg RLS. De werkelijke oorzaak van deze ziekte is echter nog steeds niet bekend.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

Wel is duidelijk dat het vaker voorkomt bij vrouwen, mensen met ziekten van het centraal zenuwstelsel (zoals polyneuropathie), bij ouderen en tijdens zwangerschap (15-30% van de vrouwen heeft er last van in de laatste 3 maanden van de zwangerschap). In deze gevallen zie je ook de samenhang met een gebrek aan ijzer (bloedarmoede), foliumzuur en vitamine B12. En opvallend: vooral mensen die veel roken, lijden aan suikerziekte, bloedarmoede of een vitaminegebrek hebben, lijken er het meest last van te hebben’. Deze 3 tips helpen om meer rust in je benen te krijgen:

1. Boek een VoetreflexPlus behandeling

Margot: ‘Deze behandeling geeft goede resultaten. De VoetreflexPlus behandeling is een combinatie van de Westerse reflexzones en de Chinese meridianen. De westerse reflexzone massages (op de voeten) zijn gericht op onder andere ontspanning, het zenuwstelsel en het hormonale systeem. Hierbij komt op een natuurlijke manier dopamine vrij en worden bepaalde hormoonklieren gestimuleerd, zoals de hypofyse en de epifyse. De therapeut behandelt de reflexzones op de voeten (westers) die het zelfgenezend vermogen stimuleren én zorgen voor reiniging en ontgifting. De Chinese manier werkt door middel van massages van de meridianen en de daarop gelegen acupunctuurpunten. Deze bevinden zich in het gehele lichaam in een energetisch kringloopsysteem. De meridiaan massage werkt in op het energetisch systeem in het lichaam om de levensenergie (Qi) beter te laten stromen en eventuele blokkades op te heffen. Zo komt er weer balans in het lichaam, zowel lichamelijk als geestelijk.’

2. CBD-olie

CBD Nordic OilCBD heeft een verdovend en kalmerend effect waardoor je lichaam – en dus je benen – zullen ontspannen. Het gebruik van CBD-olie kan daarom helpen om sneller in slaap te komen, maar het biedt geen garantie. Het fijne aan CBD is dat er geen negatieve bijwerkingen zijn, dus het kan niet kwaad om het te proberen. Let wel: mocht je andere medicijnen slikken, is het raadzaam om eerst even je arts te raadplegen. In onze Autumn Retreat Box ging Nordic Oil mee met een zeer fijne variant. Met code 27HOLISTIK krijg jij als Holistik-lezer 27% korting op al hun producten! (geldig t_m 30 december)

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3. Selfcare via drukpunten op je nagelriemen

Margot: ‘Behandel dagelijks de Jing Well punten op de hoeken van de nagelriemen van je tenen. Hier komen de meridianen het lichaam binnen. Op de benen komen er (links en rechts) 6 van de 12 binnen, dus je zet er de helft van je energetische systeem mee in beweging. Neem, met duim en wijsvinger, teen voor teen vast bij de hoeken van de nagelriemen. Druk en draai aan beide kanten de hoeken van de nagelriemen. Hiermee prikkel je de meridianen tot aan het andere uiteinde, dus regelrecht het lichaam in richting de lever-, galblaas-, nier-, blaas-, maag- en miltmeridiaan. Je zet er de Qi mee in beweging en de zenuwuiteinden worden geprikkeld. Bovendien ontspant het de geest. En als aanvulling:

  • Masseer je benen: dit zorgt voor een betere doorbloeding, het prikkelt de zenuwuiteinden en de uiteinden van de meridianen. Het werkt rustgevend en geeft een prettig gevoel, waardoor je hersenen dopamine aanmaken. Prima tegen het Restless Leg Syndroom.
  • Neem ‘s avonds een voetenbad (evt. met magnesium, epsom zout of dode zee kristallen). Magnesium ontspant en het wordt goed opgenomen via de huid.
  • Vermijd koffie, thee, roken, alcohol, cola of chocolade voor het naar bed gaan. Drink veel water.
  • Zorg voor voldoende ijzer, foliumzuur en vitamine B12.
  • Eet bananen; daar zit magnesium in dat een ontspannende werking heeft op de spieren.
  • Eet “bloedvoedend”: groene bladgroenten, tofu, zeewier, lijnzaadolie, kip, rundvlees, rood fruit.
  • Hou een vast dag-nacht ritme aan.
  • Zorg voor een goed geventileerde, frisse en koele slaapkamer.
  • Voldoende lichaamsbeweging en sport, maar niet te laat op de avond.
  • Leg Sunlight zeep in je bed bij je benen, bij sommige mensen werkt het echt!’

Margot heeft haar praktijk in Amsterdam en Amstelveen. Meer informatie kun je vinden op vividtouch.nl. Tip: de voetreflex behandelingen worden door de meeste zorgverzekeraars vergoed vanuit het aanvullende pakket.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link