Migraine: met dit holistische noodplan herstel je de (hormonale) balans

by Karlijn Hoebe 17.05.2018

Wanneer je last hebt van migraine kan dat een behoorlijke impact hebben op je leven. Er zijn veel uiteenlopende oorzaken van migraine en daarbij is het belangrijk om te onthouden dat ieder lichaam anders reageert. Wanneer er sprake is van hormonale migraine kunnen aanpassingen in voeding en levensstijl klachten verlichten. Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe praat je bij.

Migraine: met dit holistische noodplan herstel je de balans

In mijn praktijk adviseer en begeleid ik regelmatig cliënten met lichte tot zware migraine, waarvan de meeste vrouwen last hebben van hormonale migraine. Door aanpassingen te maken in voeding en leefstijl plus eventueel aanvullende suppletie te gebruiken kan de ernst en de duur van migraine verminderen en in sommige gevallen medicatie worden gestopt. Mocht jij regelmatig last hebben van migraine dan wil ik je hierbij een aantal tips geven waar je wellicht baat bij hebt.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Cyclusafhankelijke migraine

Er zijn meerdere vormen van hormonale migraine. Zo kan migraine ontstaan door cyclusafhankelijke hormoonwisselingen. Meestal gaat dit om een sterke daling in het hormoon oestrogeen. In de maandelijkse cyclus gebeurt dit meestal in de dagen rond de eisprong (dag 14) en/of vlak voor de menstruatie. Als oestrogeen daalt, daalt ook het level van serotonine in het hoofd en de bloeddruk (vaatverwijding). Beide verhogen de kans op het ontstaan van migraine. Waarom sommige vrouwen hier wel last van hebben en anderen niet heeft te maken met de hoeveelheid oestrogeen die in het lichaam circuleert. Wanneer er sprake is van een teveel aan oestrogeen spreken we ook wel van oestrogeendominantie. Bij een hoog oestrogeenlevel kunnen de dalingen in oestrogeen veel groter zijn en dit verhoogt de kans op hormonale migraine.

Een teveel aan oestrogenen  

Een teveel aan oestrogeen kan worden veroorzaakt door een hoog vetpercentage, aangezien er meer oestrogeen in het vetweefsel wordt aangemaakt. Ook xeno-oestrogenen (chemische hormonen) die we binnenkrijgen door o.a. bestrijdingsmiddelen en plastics kunnen de hoeveelheid oestrogeen in het lichaam laten stijgen. Het advies is daarom zoveel mogelijk puur, natuurlijk en waar kan biologisch te eten. Een slechte leverwerking door bijvoorbeeld alcoholconsumptie of een hoge belasting met chemische stoffen kan zorgen voor een teveel aan oestrogeen aangezien oestrogenen worden afgebroken in de lever.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Omega-3-vetzuren

Vrouwen met cyclusafhankelijke migraine kunnen baat hebben bij een hogere inname van onverzadigde vetzuren. Het advies is dagelijks omega-6-vetzuren te gebruiken, zoals: noten, zaden en koudgeperste oliën als olijfolie en sesamolie. De nadruk dient echter met name liggen op het verhogen van de inname van omega-3-vetzuren, aangezien hier vaak een groter tekort van is. Voedingsproducten die omega-3-verzuren bevatten zijn o.a. walnoten, walnootolie, chiazaad, hennep, levertraan en vette vis.

Spijsverteringsstoornissen en darmproblemen aanpakken

Spijsverteringsstoornissen en darmproblemen kunnen leiden tot een slechte leverwerking en/of een hormonale disbalans en daarmee tot het ontstaan van migraine. Je bent namelijk niet alleen wat je eet, maar ook wat je verteert en opneemt. Het is altijd belangrijk om dergelijke klachten eerst aan te pakken wanneer je wat wilt doen aan migraine. In de praktijk doe ik dat door de samenstelling van de darmflora in beeld te brengen door middels van ontlastingsonderzoek en voedselintoleranties in kaart te brengen door middel van een voedselintolerantietest, zodat we gericht te werk kunnen gaan.

Bloedsuikerspiegel en stresshormoon reguleren

Het snel stijgen en daarna dalen van de bloedsuikerspiegel blijkt ook bij een uitlokkende factor te zijn van migraine. Dit omdat het snelle stijgen en dalen gepaard gaan met de aanmaak van stresshormonen die voor het afwisselend aan- en ontspannen van de vaten kunnen leiden. Voeding met een hoge glycemische index (koekjes, snoep, frisdrank, wit brood, witte pasta etc.) laat je bloedsuikerspiegel zeer snel stijgen en kan je dus beter zoveel mogelijk laten staan. Beter is het om complexe koolhydraten en vezels te eten die je bloedsuikerspiegel beter reguleren zoals boekweit, haver en quinoa.

Magnesium

Aangezien stresshormonen van invloed zijn op het aan- en ontspannen van vaten is het belangrijk om de aanmaak hiervan te reguleren door bewuste ontspanning in te bouwen. Denk hierbij aan mediteren, ademhalingsoefeningen, een strandwandeling en yoga. Voldoende magnesium kan hierin ondersteunend werken omdat het de stressbestendigheid verbetert, het bloedvatkrampen tegengaat, de hormoonhuishouding verbetert en de gevoeligheid van de hersenen voor migraine doet afnemen. Ruim 50% van de migrainepatiënten lijdt aan een magnesiumtekort. Wellicht een goed idee om wat meer magnesiumrijke voeding te eten zoals: noten, zaden, volkoren granen, rauwe cacao en zeewier en het eventueel als supplement te gaan innemen.

Uit het bovenstaande blijkt dat hormonale migraine een holistische benadering nodig heeft om daadwerkelijk aan te pakken.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je met de knop hieronder in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Voor persoonlijk advies kun je contact met mij opnemen via info@karlijnhoebe.nl. Door middel van jouw klachtenbeeld en indien nodig aanvullend laboratoriumonderzoek kan ik een persoonlijk adviesplan voor je opstellen op het gebied van voeding, suppletie (indien nodig) en aanvullende leefstijladviezen. Ik heb een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar daarnaast biedt ik mijn diensten ook online aan. Mijn diensten komen in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraars. Kijk voor meer informatie op www.karlijnhoebe.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN