Probiotica: je beste vriend bij een lage weerstand in de herfst

Body

Geloof het of niet, maar je krijgt elke dag miljarden levende bacteriën binnen. Sommige van deze bacteriën overleven je maagzuur en gal en komen levend en wel aan in je dikke darm. Daar voegen ze zich bij de anderhalve kilo (!) wegende darmflora. Wat die levende bacteriën ofwel probiotica in deze gure tijd van het jaar voor je weerstand kunnen betekenen lees je hier.

Probiotica: je beste vriend bij een lage weerstand in de herfst

Je darmen bevatten tussen de 400 en 600 soorten bacteriën die samen je darmflora vormen. Daar zitten goede én slechte soorten tussen. Voor een optimale spijsvertering en een goede gezondheid is de balans tussen de good guys en de bad guys  super belangrijk. Gezonde darmen bevatten veel goede bacteriën die zijn opgewassen tegen aanvallen van schadelijke bacteriën. Het microbiële evenwicht in je darmen kan echter verstoord raken, bijvoorbeeld door het nemen van antibiotica, slechte voeding, ziekten en stress.

Gefermenteerd voedsel

Gelukkig kun je een verstoorde darmflora zelf helpen herstellen door bacteriën die je via je voeding binnen krijgt. Aan het begin van de vorige eeuw toonden immunoloog Eli Metsjnikov en kinderarts Henry Tissier aan dat melkzuurbacteriën uit gefermenteerd voedsel je darmflora beïnvloeden en gunstige effecten hebben op je gezondheid. Deze melkzuurbacteriën zitten in gefermenteerde producten zoals yoghurt, zuurkool en gefermenteerde sojaproducten zoals tempé. In de tweede helft van de 20e eeuw is deze hypothese verder onderzocht en is de term probiotica geponeerd voor levende bacteriestammen met een aantoonbaar gunstig effect op de darmflora. En die levende bacteriën kun je tegenwoordig ook kopen in de vorm van een probiotica supplement.

Wat doet een probiotica supplement?

Een probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement. Probiotica bevatten meerdere bacteriestammen die het microbiële evenwicht in je darmen herstellen, bijvoorbeeld door het milieu in je darmen zuurder te maken en schadelijke bacteriën en schimmels uit te schakelen. Maar ze kunnen meer voor je gezondheid betekenen. Zo verminderen probiotica diarree en verkorten deze gemiddeld met één dag. In tegenstelling tot andere middeltjes hebben probiotica amper bijwerkingen. Daarnaast zijn er bewijzen voor een gunstig effect van probiotica op de klachten die horen bij het prikkelbaredarmsyndroom (IBS). IBS wordt mogelijk (mede)veroorzaakt door een verstoring van de normale darmflora. In diverse onderzoeken is aangetoond dat probiotica de symptomen van IBS kunnen verlichten. Probiotica zijn bovendien goed voor je weerstand. Ben je vaak ziek? En dan vooral in de tijd van het jaar dat veel mensen verkouden zijn? Dan kan het geen kwaad om probiotica uit te proberen. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig probiotica slikken minder erg en minder vaak verkouden zijn.

Waar moet je op letten?

Probiotica supplementen moeten in staat zijn om maagzuur en gal te overleven. Tussen probiotica supplementen zit nogal wat verschil. Zo zijn sommige bacteriestammen houdbaar op kamertemperatuur terwijl je andere supplementen in de koelkast moet bewaren. Ook kan het aantal bacteriën (uitgedrukt in kve ofwel kolonievormende eenheden) per capsule of sachet sterk verschillen. Maar er zijn niet alleen veel verschillende soorten probiotica. Ook onze darmflora’s verschillen van elkaar. De opbouw en samenstelling van je darmflora wordt onder meer bepaald door je voedingspatroon, leefwijze en leeftijd. Zuigelingen hebben bijvoorbeeld een andere samenstelling van de darmflora dan volwassenen. Kies daarom altijd voor stammen die bij je leeftijd en levensstijl passen én laat je goed adviseren.

Een kuurtje voor je darm

Hoewel probiotica supplementen een hoop goed kunnen doen voor je darmflora, hebben ze ook een nadeel. Zodra je probiotica niet meer dagelijks inneemt verdwijnen ze ook weer uit je systeem. Probiotica werken dus eigenlijk alleen als een soort kuurtje. Hartstikke handig als je weerstand niet optimaal is of als je antibiotica slikt, maar niet bedoeld om een leven lang elke dag te slikken. En dat brengt ons bij het moraal van het verhaal. Uiteindelijk heb je er natuurlijk veel meer aan om je darmflora het hele jaar door zelf in balans te houden door gezond, vezelrijk, vetarm en gevarieerd te eten, te zorgen voor ontspanning en voldoende slapen, niet te roken en matig te zijn met alcohol.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: De mooie voedselmachine, Giulia Enders

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen