Havermout: dit gebeurt er met je gezondheid als je elke dag 70 gram eet

Body
havermout gezondheid
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
15.06.2020

Begin jij je dag vaak met een kommetje warme havermoutpap, of een schaaltje overnight oats? Je weet niet half hoe dankbaar je lijf daarvoor is. Haver zit namelijk bomvol met voedingsstoffen die je gezondheid verbeteren. Het volkoren graan – want dat is haver – helpt bovendien om op gewicht te blijven. Hieronder vind je 5 verrekt goede redenen om elke dag 70 gram havermout te eten.

Havermout: dit gebeurt er met je gezondheid als je elke dag 70 gram eet

havermout gezondheidHaver is een volkoren graan dat op verschillende manieren wordt bewerkt. Zo heb je de zogenaamde havergruttendie flink lang moeten koken, maar een goede keuze zijn als je je haver het liefst zo onbewerkt mogelijk eet. Daarna komen de hele havervlokken en hekkensluiter is de fijngemalen havermout. De meeste mensen kiezen voor de laatste optie, omdat havermout veel sneller te bereiden is. Een paar minuten met wat (plantaardige) melk in een steelpannetje en klaar is kees. Je kunt er trouwens ook van alles mee bakken: gezonde pannenkoekjes, muffins, cakes, koekjes… genoeg manieren om je dagelijkse portie haver binnen te krijgen.

70 gram havermout

Uit onderzoek is gebleken dat 70 gram hierbij het magische getal is. Eet je dagelijks zo’n portie, dan heb je 20% minder kans op het krijgen van kanker en 23% minder kans op het hart- en vaatziekten. Dat bleek uit een grote meta-analyse van de universiteit van Harvard. Nog niet overtuigd? Hieronder vind je 5 verrekt goede redenen om elke dag een schaaltje havermout te eten.

5 verrekt goede redenen om elke dag 70 gram havermout te eten

1) Havermout is rijk aan bètaglucaan

Eén van de belangrijkste gezonde eigenschappen van haver is het gehalte bètaglucaan dat het bevat. Dit is een oplosbare vezel die een soort gel in je maag vormt en allerlei gunstige effecten op je gezondheid heeft. Zo nemen de oplosbare vezels veel vocht op in de darmen en binden ze daarbij cholesterol. Uit onderzoek is gebleken dat het eten van 3 gram bètaglucaan per dag (gelijk aan ongeveer 70 gram havermout) je LDL-cholesterol met ongeveer 7% kan verlagen. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat havermout hierin kan concurreren met statines (cholesterolverlagende medicatie die vaak allerlei bijwerkingen heeft). Daarnaast bevat bètaglucaan zuren die inwerken op het DNA van cellen in de dikke darm en daar een kankerremmend effect hebben.

2) Havermout kan helpen bij het afvallen

De vezels in haver zorgen er ook voor dat je eetlust na de maaltijd sterk vermindert. Dat komt doordat ze opzwellen in je maag en deze zich zo langzamer leegt. Daarbij kan de bètaglucaan de afgifte van peptide YY stimuleren. Dit is een hormoon dat in de darmen wordt aangemaakt en voor een verzadigd gevoel zorgt. Zo wordt het een stuk makkelijker om minder te snaaien tussen maaltijden door én bij het volgende eetmoment gezonde keuzes te maken. Uit onderzoek is gebleken dat een hoger niveau peptide YY in het lichaam de calorie-inname vermindert en het risico op zwaarlijvigheid verkleint. Gelukkig betekent dit alles óók dat je wel gewoon van een lekker vullend ontbijt kunt genieten, hoe veel kilo’s je ook kwijt wilt.

3) Havermout reguleert je bloedsuikerspiegel

Dat je kommetje havermout langzamer verteert door de voedingsvezels die het bevat, betekent ook dat je bloedsuikerspiegel minder stijgt. Regelmatige consumptie van haver kan ook je insulinegevoeligheid verbeteren. Vooral voor mensen met overgewicht of diabetes zijn dit belangrijke effecten. Maar ook als je snel last hebt van futloosheid, constante trek (in zoetigheid) of veel moeite hebt met afvallen zou je er weleens baat bij kunnen hebben om je bloedsuikerspiegel te helpen stabiliseren.

4) Havermout is rijk aan antioxidanten

Haver bevat veel antioxidanten. Er is zelfs een unieke groep antioxidanten, genaamd avenanthramiden, die bijna alleen maar in haver gevonden kan worden. Deze verhogen de productie van stikstofoxide in je lijf en kunnen zo de bloeddruk helpen verlagen. Avenanthramiden hebben bovendien ontstekingsremmende eigenschappen en kunnen zelfs jeukklachten verminderen.

5) Havermout bevat talloze andere waardevolle voedingsstoffen

Haver bevat ten eerste meer eiwitten en gezonde vetten dan de meeste andere granen. Daarnaast zit het vol met belangrijke vitaminen en mineralen. Denk aan vitamine B5, vitamine B1, foliumzuur, magnesium, zink en ijzer. Wist je trouwens dat haver van nature glutenvrij is? Omdat het meestal wordt verwerkt in fabrieken waar ook tarwe wordt verwerkt, is het voor mensen met een serieuze glutenallergie wel slim om specifiek glutenvrije havermout te kopen.

Bron: ahealthylife

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link