Déze 3 emoties veroorzaken emotioneel overgewicht

Body
overgewicht emoties
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
17.10.2019

Veel van onze afslankpogingen lopen op niks uit. Hoe kan het dat gewicht verliezen zo moeilijk is? Gewoon wat minder eten en meer bewegen toch? Simpel en zo gedaan. Althans, dat zou je denken. En voor sommigen werkt het inderdaad zo. Maar voor de meesten van ons is gewicht verliezen niet zo makkelijk. Vooral als er emoties aan het overgewicht ten grondslag liggen. Holistisch health coach Anita Mulderij schreef er een prachtig artikel over dat we graag met je delen. 

Deze 3 emoties veroorzaken emotioneel overgewicht

Anita: in mijn werk als holistisch healthcoach zie ik vaak terug dat de oorzaak van overgewicht helemaal niet zit in het eten. Meestal komt overgewicht door het niet kunnen omgaan met emoties en daardoor constant in hetzelfde destructieve patroon vervallen. Je kunt het ook wel emotioneel overgewicht noemen. Maar welke emoties gaan er dan schuil achter emotioneel overgewicht en hoe ga je hiermee om?

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Hoe ga je om met emoties en overgewicht

Het kan zijn dat je van kinds af aan geleerd hebt om te vermijden wat niet goed voelde. Dat geldt voor velen van ons. Er is maar een kleine groep mensen die echt van hun ouders heeft geleerd om goed om te gaan met hun emoties. Sterker nog, het kan zelfs zo zijn dat wat niet goed voelde “opgelost” werd met eten. Je kreeg een snoepje als je verdriet had of een ijsje als je gevallen was. We hebben aangeleerd dat er altijd een reactie volgt op een emotie in plaats van de emotie gewoon te voelen. Als je ouders het moeilijk vonden om met emoties om te gaan ben je extra vatbaar voor emotioneel overgewicht. Wat ik vaak zie bij mijn cliënten met emotioneel overgewicht, is dat het vooral gaat om het niet willen voelen van de volgende drie emoties: angst, verdriet en stress.

1) Emoties voortkomend uit angst

Bang om dik te zijn, bang om te falen, om afgewezen te worden, om niet aan een ideaalbeeld te voldoen, om fouten te maken… Deze angsten hebben vooral te maken met het collectieve I am not good enough gevoel waar veel mensen mee kampen. Ergens in je leven ben je gaan geloven dat je niet goed bent zoals je bent. Deze angst kan diep in je systeem zitten en dat voelt niet prettig aan. Bij veel mensen uit zich het in een zwaar gevoel door het hele lijf.  Een ophoping van energie die zich door de jaren heen heeft opgestapeld. Eten op de momenten waarop je deze angst ervaart kan in het moment veel verlichting geven. Het geeft je even een veilig gevoel en is daarom heel aantrekkelijk.

2) Emoties voortkomend uit verdriet

Ook verdriet is een veel voorkomende trigger om emotioneel te gaan eten. Verdriet er echt laten zijn is voor de meeste mensen heel lastig. De voorkeur krijgt om geen verdriet te ervaren en zeker niet te huilen. Vooral wanneer er anderen bij zijn is verdriet iets wat vaak weggedrukt wordt of waar mensen zich voor verontschuldigen. De muur optrekken lijkt op zo’n moment makkelijker want dat zijn we gewend. Verdriet heeft veel verschillende oorzaken. Zo kan er verdriet ontstaat omdat je teleurgesteld bent, je je alleen voelt of omdat dingen anders gaan dan je zou willen. Ook ontstaat er vaak weerstand tegen het feit dat er verdriet is. Dat kan een ongemakkelijk gevoel in je lijf veroorzaken. Bij de meeste mensen uit zich dat in de buik of tussen het borstbeen. Als je niet hebt geleerd om met verdriet om te gaan, kan er een drang ontstaan naar zoetigheid omdat je weg wilt bij het gevoel dat er is. Je weet dat als je suiker gaat eten, je jezelf weer even wat fijner voelt. Dat heb je, als je emotioneel overgewicht hebt, immers vaak genoeg ervaren en de hersenen hebben dit maar al te goed geregistreerd. Op het moment dat je toegeeft aan het eten van suiker maakt je lichaam dopamine aan, waardoor dat fijne gevoel ontstaat. Ook speelt het hormoon serotonine in dit geval een rol. Het kan zijn dat als je verdrietig bent je een laag serotonine gehalte hebt. Het eten van suikers zorgt ervoor dat je lichaam deze stof weer gaat aanmaken waardoor je je lekker gaat voelen.

3) Emoties voortkomend uit stress

Steeds meer mensen ervaren somberheid, spanning, onrust en neerslachtigheid ten gevolge van stress. Iedereen gaat daar anders mee om. De emoties rondom stress kun je op verschillende plekken in je lijf voelen en het voelt meestal heel ongemakkelijk. Ook weer iets dat je liever niet wilt ervaren. Vaak wordt het heel lang weggedrukt en daardoor bouwt het zich op in het lichaam. Het kan zijn dat je er meer door gaat eten, of juist geen hap meer van door je keel krijgt. Wat er gebeurt in je lichaam als je stress ervaart is dat er veel van het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Wanneer dit langdurig en teveel in je lichaam aanwezig is heeft dat als gevolg dat je lichaam zuiniger met energie om zal gaan. In plaats van vet verbranden zal je dus sneller vet opslaan. Als je door de emoties rondom stress meer gaat eten kan je daardoor snel aankomen.

Wat is de oplossing bij emotioneel overgewicht?

Gelukkig kan je emotioneel overgewicht oplossen. Er is echter meer voor nodig dan gezond eten en meer bewegen. Het vergt een diep onderzoek naar binnen, naar jezelf, naar wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Als je bereid bent om dat onderzoek te doen kan dat enorm helend werken. Je kunt het ook wel zien als een ingang om af te rekenen met al je destructieve patronen. Niet alleen op het gebied van overgewicht, maar meestal  belemmeren dezelfde patronen je ook op vele andere thema’s in je leven. Misschien zelfs zonder dat je het nu door hebt. Emotioneel overgewicht is een kans om jezelf te bevrijden van deze belemmerende patronen. Om daardoor te ontdekken wie jij echt bent en wat je echte verlangens zijn. Afvallen zal vanzelf gaan, als je het “probleem” op deze laag oplost.

Stap 1: Leer observeren : wat speelt er nu in mij?

Om te achterhalen waarom je overeet is het belangrijk om precies te weten wat je ervaart voordat je emotioneel gaat eten.Leer je gedrag observeren en schrijf de antwoorden op de volgende vragen eens voor jezelf uit: Wat zijn je triggers? Zijn er vertrouwde gevoelen? Brengen ze emoties teweeg? Welke emoties? Doen ze je denken aan iets uit het verleden? Zijn het gewoontes? Herinneren ze je aan je ouders? Waar in je lichaam voel je het? Mag het gevoel in je lijf er zijn? Welke actie neem je? Als je leert herkennen wat er precies gebeurt in je hoofd en in je lichaam dan zal er steeds meer ruimte komen om uit het cirkeltje waarin je zit te stappen. En hoe vaker je dat doet, hoe meer je de relatie met voedsel en met je lichaam kunt herstellen. Je kunt zo het saboterende patroon stoppen en ontdekken waar je echt naar verlangt op momenten dat je die emoties ervaart.

Stap 2: Leer je emoties voelen en omarmen

De tweede stap is het accepteren van je emoties en gevoelens zonder er een actie op te ondernemen. Dit klinkt heel simpel, maar dat is het niet. Het gaat om de meest ongemakkelijke gevoelens en emoties die bij het leven horen maar die we eigenlijk nooit willen voelen. Angst, pijn, afwijzing, ongemak, verdriet. Maar ook positieve gevoelens zoals blijdschap en gezelligheid. Ze kunnen allemaal triggers zijn om ongezond te eten. Oefenen met het voelen van al deze gevoelens is niet leuk en niet makkelijk want je loopt er al je hele leven voor weg. Maar als je leert dat ze er gewoon mogen zijn en dat ze ook weer weggaan, leer je af dat je er op moet reageren door te eten. Mediteren kan je hier enorm bij helpen. Spreek met jezelf af dat wanneer je getriggerd wordt, je gewoon gaat zitten met je ogen dicht. Het liefst langer dan een kwartier. Voel gewoon wat er in je gebeurt en doe verder niets. Blijf erbij aanwezig. Als je dit elke keer doet, zal je gaan ervaren dat je niks hoeft te doen en dat er vanzelf een moment komt waarop het gevoel verdwijnt en er ruimte ontstaat.

Stap 3: Leer nieuw gedrag aan en accepteer dit proces

Het kost tijd om nieuw gedrag aan te leren. Je moet nieuwe paden aan leggen in de hersenen nadat je jarenlang hetzelfde gedrag hebt vertoond. Dit duurt minstens drie maanden en vaak langer. Het is in de meeste gevallen een heftige wond die geheeld moet worden. Ik adviseer mensen meestal om er een jaar de tijd voor te nemen om echt te kunnen veranderen. Hoe sneller je accepteert dat het een proces is dat tijd kost om te helen des te sneller je progressie maakt. Besef dat er geen quick fix bestaat en dat het met up’s en downs gaat.Het helpt om lief te zijn voor jezelf. Geduld te hebben en te accepteren dat je soms de mist in gaat. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, en dat je een keuze hebt voor alles wat je in je mond stopt zal afvallen ineens vanzelf gaan.

Meer lezen van Anita Mulderij

Hoogsensitief? Dan zijn deze ayurvedische (voedings-)adviezen voor jou
Spiritueel afvallen: in 5 stappen naar het gewicht dat past bij je ziel
Zo blijf je fit, vrolijk en gezond na je 40
Zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen
Overgewicht hebben en toch gelukkig zijn, gaat dat samen? 
Holistisch afvallen na je 40e doe je zo

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Tekst: Anita Mulderij

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link