Longevity hacks: 10 wetenschappelijk onderbouwde healthy aging tips

Body

Holistik
01.05.2023

Onze levensverwachting is ten opzichte van een aantal decennia geleden flink gestegen. Maar: hoe voegen we naast jaren aan ons leven óók leven aan onze jaren toe? Dit belangrijke vraagstuk heeft het begrip longevity, de filosofie achter vitaal oud worden, razend populair gemaakt. Wetenschappers gaan massaal op zoek naar de dingen die en mens tot op late leeftijd fysiek én mentaal gezond houden. Koen en Rein Ridder, founders van Purovitalis, duiken op dagelijkse basis de nieuwste wetenschappelijke bevindingen op het gebied van longevity in. Hieronder hebben ze 10 longevity hacks voor je op een rij gezet. 

Longevity betekenis

Longevity betekent lang(er) leven, het is de filosofie achter vitaal en gezond ouder worden. Producten en leefstijltips die in het teken staan van longevity gaan dus veroudering tegen en dragen bij aan een langer, vitaler leven. Hieronder 10 wetenschappelijk onderbouwde longevity hacks waar je meteen mee aan de slag kunt.

Longevity Hack #1: Zorg goed voor je darmen

Met naar schatting 100 miljoen neuronen worden de darmen ook wel ons tweede brein genoemd. Micro-organismen in je darmen produceren stemmingsregulerende chemische stofjes zoals dopamine, serotonine en gamma-aminoboterzuur (GABA). Voeden doe je deze micro-organismen het beste met voedingsvezels uit het plantenrijk. Uit een recente studie van het Imperial College in Londen bleek dat degenen die 10 porties groenten en fruit per dag aten, het risico op ziekten het sterkst verminderden. Geraffineerde suiker is juist schadelijk voor je darmen. Het veroorzaakt (laaggradige) ontstekingen en vermindert de diversiteit van de microbiota. Kurkuma en zwarte peper kunnen helpen om ontstekingen te verminderen.

Longevity Hack #2: Meer goede vetten, minder suikers

Goede vetten zijn een cruciale voedingsstof voor je lichaam. Ze helpen onder andere de opname van glucose te vertragen en je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Omega 3-vetzuren in wilde vis verminderen bovendien ontstekingen en voorkomen stolling. Gezonde vetten helpen ook het risico op hartaandoeningen, ontstekingen en zelfs kanker te verlagen en kunnen de cognitieve functie verbeteren. Van suiker wil je juist minder eten. Een studie van het MRC London Institute of Medical Sciences suggereert daarnaast dat suikerrijke diëten de gezondheid schaden door overmatige opbouw van een natuurlijk afvalproduct, urinezuur. Een dieet rijk aan geraffineerde suiker wordt in verband gebracht met een hoge bloeddruk, diabetes, hart- en vaatziekten en beroertes.

Longevity Hack #3: Probeer intermittent fasting

Intermittent fasting, of periodiek vasten, is de nieuwste trend die hier is om te blijven. Periodiek vasten kan het proces van autofagie in je lichaam activeren, waarbij cellen zichzelf vernieuwen door een gedeelte van de cel op te eten. Oude en beschadigde cellen en celonderdelen worden op deze manier afgebroken en gerecycled. Je kunt ervoor kiezen dagelijks periodiek te vasten gedurende 14-16 uur. Je eet dan al je maaltijden in een periode van 8 tot 10 uur, bijvoorbeeld tussen 12:00 en 20:00. Dit geeft je lichaam voldoende tijd om het zelfreinigende vermogen te activeren. Je kunt er ook voor kiezen eens in de week of maand 24 uur te vasten.

Longevity Hack #4: Stop met roken

Roken is de belangrijkste vermijdbare doodsoorzaak en een bekende oorzaak van veel ernstige gezondheidsprobleem, van hartaandoeningen tot zelfs kanker. Niet alleen zorgt roken voor een snellere veroudering, het kan er ook voor zorgen dat je meer en sneller rimpeltjes krijgt. Bovendien veroorzaakt roken letterlijk interne schade aan je genetische code, bloedvaten en meerdere orgaansystemen. Yuck! 

Longevity Hack #5: Blijf gehydrateerd

Het menselijk lichaam bestaat voor zo’n 80% uit water. Voldoende water drinken is voor alle systemen in je lichaam cruciaal.  Ook interessant: uit onderzoek van de Universiteit van Illinois is gebleken dat een verhoging van de waterconsumptie met 1-3 glazen de calorie-inname met 200 calorieën per dag kan verminderen. Lichte uitdroging kan de mentale energie en cognitieve capaciteit verminderen en vermoeidheid en lusteloosheid veroorzaken. Regelmatige hydratatie is bovendien essentieel voor de spijsvertering, het behouden van een gezonde en soepele huid, de opname van voedingsstoffen, en helpt voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen te transporteren. Het drinken van water helpt je lijf tenslotte met het afvoeren van gifstoffen. Kortom: met voldoende water drinken doe je je algehele gezondheid een plezier.

Longevity Hack #6: Train je hart

Een van de beste manieren om je gezondheid te verbeteren is door 6-7 dagen per week te bewegen. Studies suggereren dat deze routine zelfs 5 extra jaren aan je leven kan toevoegen! Lichaamsbeweging verkleint onder andere het risico op hartaandoeningen en diabetes en kan je stemming een boost geven. Het Center for Disease Control and Prevention beveelt ten minste 150 minuten matige aerobe activiteit aan, twee keer per week. Het is een goed idee om verder elke dag ruimte te maken voor lichte lichaamsbeweging, bijvoorbeeld in de vorm van een wandeling.

Longevity Hack #7: Versterk je sociale contacten

Een studie van Harvard heeft aangetoond dat het omarmen van een gemeenschap en actief betrokken zijn bij het helpen en ondersteunen van deze gemeenschap je levensduur kan verlengen. Tijdens zijn onderzoek in de beroemde blue zones ontdekte Dan Buettner ook dat een gezond, sterk sociaal netwerk een van de cruciale factors was die de bewoners zo lang gezond hielden.

Longevity Hack #8: Zorg voor een minimum van 8 uur goede nachtrust

Drie afzonderlijke studies tonen aan dat vijf uur of minder slapen per nacht het sterfterisico met 15% verhoogt. Onvoldoende slapen beïnvloedt bovendien je dagelijkse welzijn en productiviteit. Een chronisch slaaptekort verhoogt ook het risico op het ontwikkelen van onder andere obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Heel belangrijk dus om minimaal 8 uur per nacht (goed) te slapen. Kun je wel wat gezonde slaaptips gebruiken? Lees dan dit artikel. 

Longevity Hack #9: Verminder stress 

Volgens een studie van Harvard brengen negatieve emoties het lichaam in gevaar. Het gaat dan om aanhoudende stress. Uit een onderzoek van de Universiteit van Californië bleek dat chronisch gestreste vrouwen aanzienlijk lagere niveaus van klotho hadden. Dit hormoon regelt het verouderingsproces. Dus: find what works for you om te ontspannen, of dat nu meditatie, yoga nidra, wandelen, schrijven of tuinieren is. Het is letterlijk van levensbelang om (chronische) stress op een afstand te houden.

Longevity Hack #10: NMN supplement

Tenslotte verdient het supplement NMN een plekje in jouw longevity protocol. NMN (nicotinamide-mononucleotide) is een molecuul dat van nature in alle levensvormen voorkomt. Het is een afgeleide van vitamine B3 en een voorloper van NAD+ (nicotinamide adenine dinucleotide), een belangrijk co-enzym dat in alle lichaamscellen voorkomt. NAD+ is nodig voor allerlei verschillende lichaamsfuncties, waaronder het vertragen van het verouderingsproces. Hoe ouder je wordt, hoe minder NAD+ je in je lichaam hebt. En die afname begint al rond je 20-25e levensjaar! Slim dus om je lijf een handje te helpen met een supplement. Veel onderzoeken suggereren dat NMN kan beschermen tegen diabetes, hartziekten, Alzheimer en veroudering in het algemeen. Jongere mensen ervaren door het gebruik ervan meer energie, een beter werkend metabolisme en een beter dag- en nacht ritme.

Wij gebruiken zelf het liposomale NMN supplement van Purovitalis. Het is uitvoerig getest en daarom een aanrader. Het fijnste aan dit supplement is de liposomale technologie. De werkzame stof wordt daarbij ingekapseld in liposomen, een soort blaasje die van dezelfde stof zijn gemaakt als celmembranen. Ze zorgen ervoor dat de werkzame stof intact jouw cellen bereikt. De NMN in het supplement van Purovitalis is dus goed opneembaar en werkt sneller, effectiever en met verlengde afgifte vergeleken met gewone NMN.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.