Holistisch health coach legt uit: zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen

Body
lichaam accepteren
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
27.05.2019

Hoe mooi of slank je misschien ook bent, we voeren bijna allemaal wel eens strijd met ons lichaam. De conditioneringen die wij meedragen vanuit de maatschappij spelen hierbij een belangrijke rol. We vergelijken onszelf met (gefotoshopte) ideaalbeelden en dat heeft grote gevolgen op hoe wij over ons lichaam denken. Veel vrouwen zijn eeuwig op dieet om te voldoen aan een slank ‘ideaalbeeld’. Maar is het niet veel fijner om vrede te sluiten met wat de natuur je heeft gegeven? En zo goed mogelijk te luisteren naar het lichaam dat je hebt gekregen? Hoe je dat doet weet holistic health coach Anita Mulderij.

Zo accepteer je het lichaam dat je van nature hebt gekregen

Anita: ‘In mijn werk als holistisch health coach kom ik veel vrouwen tegen die het contact met hun lichaam kwijt zijn. Ze horen de signalen die het geeft niet meer omdat ze jarenlang vooral naar hun mind geluisterd hebben. Het kan zijn dat ook jij jezelf als dik ziet en (misschien zelfs onbewust) een onrealistisch beeld nastreeft van hoe je er uit zou moeten zien. Je eet dan waarschijnlijk niet meer wat je lichaam aangeeft dat het nodig heeft, maar wat je dénkt nodig te hebben om het lichaam te krijgen dat je wilt. Zeker als je perfectionistisch bent is dit waarschijnlijk veel minder of een heel ander soort voedsel dan waar je lichaam eigenlijk om vraagt. Door dit te doen geef je continu een signaal naar jezelf af dat je op dit moment niet goed genoeg bent. Dat voelt zwaar en maakt ongelukkig. Want je wijst niet alleen jezelf en je lichaam af maar ook moeder natuur en alles wat er NU is. Moeder natuur heeft je het lichaam gegeven dat je hebt. Jouw mooie, unieke lichaam om het leven in te ervaren. De tijd is aangekomen dat we alle ideeën en de schaamte over ons lichaam los laten en ons lichaam (weer) gaan accepteren zoals het is. En gaan geven wat het nodig heeft.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Verschillende lichaamstypen

Om dit te kunnen doen helpt het om te onderzoeken wat voor een lichaamstype overheersend is bij jou. De ene persoon heeft een grove bouw, de ander is juist tenger. We zijn allemaal anders en dat is niet voor niets. We hebben allemaal andere kwaliteiten en een andere missie dus daar hoort ook een ander lichaam bij. Vaak wordt gezegd dat er over het algemeen drie verschillende lichaamstypen zijn.

  • Ectomorf –> Smal en tenger
  • Mesomorf –> Atletisch
  • Endomorf –> Ronde vormen

Je kunt ook een combinatie van verschillende vormen zijn. Als je graag wilt weten welk lichaamstype bij jou overheersend is, kun je het beste kijken naar hoe je er als kind uitzag.

In dit artikel lees je wat de verschillende lichaamstypen precies inhouden, wat je per lichaamstype het beste kunt eten en welke manier van beweging het beste bij je past. 

Je kan nooit iets anders worden dan dat je bent

Als je een endomorf lichaam hebt dat stevig gebouwd is en ronde vormen heeft, zal het je nooit lukken om een smal en tenger lichaam te krijgen. Hoe graag je dat ook wilt. Je kan sporten en diëten maar je lichaamstype kan je niet wezenlijk veranderen. Omdat de meeste modellen ectomorf zijn lijkt het soms alsof “iedereen” er zo uitziet en alsof dat de norm is. En we willen graag voldoen aan de norm, iets dat heel normaal is en vanuit de natuur zo bepaald. Het idee hierachter is dat we ons het meest veilig voelen in een groep en liever geen buitenbeentje zijn. Het lastige is echter dat de “groep” waarbij we willen horen niet “echt” is. Het is een vertekend en onrealistisch beeld, dat geschetst wordt vanuit de maatschappij en waar de mode-, en cosmetica industrie handig gebruik van maken. Er wordt voortdurend ingespeeld op onze angst om niet goed genoeg te zijn, want daar is geld aan te verdienen. We krijgen continu te zien hoe het beter en mooier kan. Ook wordt het idee geschetst dat we pas gelukkig kunnen zijn als we dat hebben. Wat er nu is, lijkt nooit goed genoeg te zijn.

Bevrijd jezelf

Het is niet makkelijk om je niet aan te trekken van dit opgelegde ideaalbeeld, maar het is zo enorm bevrijdend. Ik gun het iedereen met heel mijn hart! In plaats van streven naar iets wat je niet bent kun je werken met het lichaam dat je hebt en daar zo goed mogelijk naar leren luisteren en voor zorgen. Als je weet hoe je er het beste mee om kunt gaan, is het een stuk gemakkelijker om de juiste balans te creëren. Daarnaast is het belangrijk om je lichaam te leren accepteren zoals het nu is. Deze 6 tips helpen je erbij:

1. Leer werken met je lichaamstype

Staar je niet blind op de weegschaal, op een bepaalde kledingmaat of het bereiken van een bepaald gewicht in een bepaalde periode. Weinig eten, overmatig sporten, obsessief bezig zijn met eten en het jojo-effect zijn daar gevolgen van en dat willen we niet langer. Over het algemeen geldt voor alle lichaamstypen:

  • Eet gezond en zo onbewerkt mogelijk
  • Laat suiker en alcohol zoveel mogelijk achterwege
  • Wees voorzichtig met het gebruik van zuivel
  • Drink vooral water en kruidenthee

Met een gevarieerd eetpatroon bestaande uit (grasgevoerd) vlees, vis, eieren, noten, zaden, pitten, oliën, groenten, fruit, peulvruchten, zoete aardappelen, havermout, quinoa, gierst en boekweit doe je elk lichaam een plezier mee. Natuurlijk kun vlees, vis en eieren weglaten als je liever vegetarisch of veganistisch eet. Het is dan wel belangrijk dat je dit goed vervangt.

3 verschillende lichaamstypen

Per lichaamstype is er een aantal dingen waar je op kunt letten om makkelijker in balans te blijven.

Ectomorf

Als je een overheersend ectomorf lichaamstype hebt, heb je waarschijnlijk een snelle spijsvertering.  Je kan over het algemeen grote hoeveelheden eten en koolhydraten goed verteren. Je kunt bovenstaande eetpatroon in dit geval aanvullen met bijvoorbeeld zilvervliesrijst, aardappelen en volkorenbrood. En je kunt er behoorlijke hoeveelheden van eten zonder ervan aan te komen. Ook is het prima om 2 stuks fruit per dag te eten.

Mesomorf

Een overheersend mesomorf lichaam is van nature gespierd en heeft een gemiddelde stofwisseling. Bovenstaand eetpatroon is daar ideaal voor. Je kunt als je dit lichaamstype hebt wat meer de nadruk leggen op het eten van eiwitten omdat die je spieren helpen herstellen en opbouwen. Vlees, vis, eieren en ook peulvruchten en quinoa mogen een groot onderdeel zijn van je eetpatroon.

Endomorf

Een overheersend endomorf lichaamstype wijkt het meest af van het ideaalbeeld. Het heeft vaak brede heupen, smalle schouders, grote borsten, stevige billen een grove botstructuur en een trage stofwisseling. Als je een endomorf lichaamstype hebt kom je snel aan in gewicht en raak je extra kilo’s moeilijk kwijt. Dat betekent niet dat je weinig hoeft te eten maar wel dat je er goed aan doet om het gebruik van snelle koolhydraten te beperken en koolhydraatarm te eten. Je doet er goed aan om witte pasta, rijst, aardappelen, ontbijtgranen en brood weg te laten uit je voedingspatroon en kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bij maximaal 1 maaltijd per dag langzame koolhydraten uit havermout, zoete aardappel, quinoa of boekweit te eten. Houd het bij 1 stuks fruit per dag. Ook helpt het om kleine porties te eten en na de avondmaaltijd niets meer te eten en 13-14 uur te vasten tussen de avondmaaltijd en het ontbijt. Zo blijft je lichaam gemakkelijk in balans.

2. Vertrouw je lichaam

Je lichaam beschikt over een enorme intelligentie. Vertrouw erop dat het goed voor je zorgt en het voor de juiste balans zorgt als jij het voedt met gezonde voeding. Met de juiste balans bedoel ik dat je het gewicht krijgt dat van nature bij je lichaam past en dat kan een heel ander gewicht zijn dan je bedacht hebt dat goed voor je is. Heb je overgewicht doordat je veel of ongezond eet? Als je gezond gaat eten, gaat je lichaam vanzelf mee veranderen en overtollig vet verbranden. Het afvallen stopt als gezond eten moeiteloos gaat en je lichaam het gewicht heeft bereikt dat bij je past. Vind je het lastig om hierop te vertrouwen? Werk dan met affirmaties en zeg bijvoorbeeld elke dag elke ochtend hardop iets dat jou kracht geeft. Bijvoorbeeld:

  • Ik ben veilig
  • Ik ben goed zoals ik ben
  • Ik vertrouw op mijn lichaam
  • Ik ben trots op mijn lichaam en accepteer het zoals het is

3. Stop met vergelijken, elk lichaam is anders

Jezelf vergelijken met anderen levert niets op. Focus je op jezelf, jij bent precies goed zoals je bent. Onderzoek wat je mooi vindt aan jezelf en maak contact met je imperfecties. Stel ze vragen, je zult versteld staan wat ze je kunnen vertellen. Probeer de boodschappen die je imperfecties je geven te ontvangen en te omarmen dat je uniek bent.

4. Kleding

Naast eten dat past bij het lichaamstype dat je hebt kun je ook je kleding aanpassen op het lichaamstype dat je hebt om je vormen te accentueren. Kijk wat je hebt en werk daar mee. Iedereen heeft iets dat mooi is!

5. Focus je op voelen in plaats van denken

We zijn er aan gewend om te leven vanuit ons hoofd. Het kan zijn dat je veel denkt en negatieve gedachten hebt over je lichaam. Soms kan je erin verdwijnen en ga je ze echt geloven. Probeer stop te zeggen als je merkt dat je gedachten het overnemen. Dit zal de ene keer makkelijker gaan dan de andere keer maar als je merkt dat het gebeurt probeer dan de aandacht naar je lichaam en je gevoel te brengen. Stel jezelf regelmatig de vraag: wat voel ik nu en waar ervaar ik dat in mijn lichaam. Scan je lichaam en ga van boven naar beneden met je aandacht. Voel je je licht of zwaar? Zit er ergens spanning? Wat ervaar je? Wat zit daaronder? Uiteindelijk gaat het er niet om hoe je eruit ziet, het gaat erom hoe je je voelt. Voel jij je fit, vrolijk, energiek, slaap je lekker en zit je kleding lekker? Dan weet je dat je goed voor jezelf zorgt en dat is het belangrijkste. Je ben dan ook in staat om jezelf op te vangen als je je even wat minder lekker voelt, verdrietig bent of pijn ervaart en dat geeft veel zelfvertrouwen. Ook bewegen helpt om je lichaam te voelen, denk aan dansen, yoga of wandelen. Doe dit zoveel als je kan!

6. Zoek contact met andere vrouwen

Je bent niet alleen hierin. We hebben allemaal overtuigingen over ons lichaam die ons niet dienen en veel vrouwen ervaren gevoelens van schaamte rondom dit thema. Je aansluiten bij een vrouwengroep en delen hoe je je voelt in je lichaam kan enorm helend werken.’

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Tekst: Anita Mulderij

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link