Overgangsklachten: 10 veelvoorkomende symptomen op een rij

Body
overgangsklachten
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
18.11.2022

De overgang is geen ziekte, afwijking of foutje van de natuur, maar een krachtige transformatieperiode die naar een waardevolle nieuwe levensfase leidt. Tegelijkertijd ervaren veel vrouwen allerlei overgangsklachten. Die kunnen het knap lastig maken om je over te geven aan de veranderingen en uit te kijken naar dit nieuwe hoofdstuk in je leven. Het is belangrijk voor je welzijn dat je je gehoord en gezien voelt door artsen en dierbaren in deze periode. En dat je kennis opdoet over deze vervelende klachten tijdens de overgang. Daarom hebben we hieronder een aantal veelvoorkomende overgangsklachten voor je op een rijtje gezet. 

Overgangsklachten: 10 veelvoorkomende symptomen op een rij

Klachten bij de overgang

1. Psychische klachten

De hormonen die de grootste rol spelen in de overgang, progesteron en oestrogeen, komen niet alleen in je lichaam maar ook in je hersenen voor. Daarom ervaren veel vrouwen psychische klachten tijdens de overgang. Denk aan stemmingswisselingen, huilbuien, neerslachtigheid en angst. Hier kun je meer lezen over de overgang en je hersenen.

2. Vermoeidheid

Vermoeidheid in de overgang kan verschillende oorzaken hebben. Vaak komt het door het verlaagde oestrogeenniveau in je lichaam. Daarnaast vertraagt tijdens de overgang je stofwisseling. Dit kan ervoor zorgen dat je tijdelijk minder energie hebt. Gelukkig vindt je lichaam na de overgang een nieuwe balans, waardoor je energieniveau weer op peil komt. Sommige vrouwen geven zelfs aan dat ze na de overgang meer energie hebben dan ervoor.

3. Menstruatie klachten

De overgang gaat gepaard met menstruatieklachten. Menstruaties kunnen korter na elkaar komen en heviger zijn, je kunt last krijgen van spotting en stolsels. Uiteindelijk wordt de menstruatie steeds minder. De menopauze heeft plaatsgevonden als je een jaar lang niet ongesteld bent geweest. Als daarna bloedverlies optreedt, raadpleeg dan je huisarts of gynaecoloog.

4. Hoofdpijn

Hormonale schommelingen kunnen hoofdpijn en migraine-aanvallen veroorzaken. Zo krijgen veel vrouwen met migraine een aanval vlak voor ze ongesteld moeten worden, omdat het oestrogeenniveau dan laag is. Ook slaapproblemen als gevolg van de overgang kunnen hoofdpijn veroorzaken. Het goede nieuws: in de postmenopauze nemen migraine-aanvallen vaak af of verdwijnen ze helemaal. Dan stabiliseert de hormoonbalans zich namelijk weer langzaam.

5. Buikpijn

In de overgang kan je last krijgen van darmklachten: van een opgeblazen gevoel tot obstipatie (verstopping), diarree en buikpijn. De oorzaak ligt, net als bij veel andere overgangsklachten, in de veranderende hormoonhuishouding. De werking van je darmen wordt namelijk voor een groot deel bepaald door je hormonen.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

6. Slapen

Overgangsklachten als nachtzweten en opvliegers kunnen je nachtrust beïnvloeden. Misschien val je door de opvliegers minder snel in slaap of word je wakker van nachtelijk zweten. Ook stress of spanning kunnen tijdens de menopauze toenemen en ervoor zorgen dat je ’s nachts wakker ligt. Ademstoornissen zoals slaapapneu kunnen ook verergeren tijdens de overgang.

7. Hartkloppingen

Alle hormonale veranderingen in de overgang kunnen ook hartkloppingen veroorzaken. Tijdens de overgang wordt je zenuwstelsel, dat de werking van je hart en bloedvaten regelt, een stuk gevoeliger. Je hart kan door die extra gevoeligheid op een onbewaakt moment plotseling sneller gaan kloppen of zelfs een tel overslaan. Hartkloppingen zijn een van de meest voorkomende klachten van vrouwen in de overgang. Gelukkig zijn ze meestal ongevaarlijk. Als je ongerust bent, neem dan altijd contact op met je arts.

8. Gewrichtspijn

Gewrichtspijn tijdens de overgang komt veel voor, waarschijnlijk door de dalende oestrogeenspiegels. Oestrogeen zorgt namelijk normaliter onder andere voor de vorming van collageen, een eiwit dat je spieren, pezen, kraakbeen, slijmvliezen en banden soepel houdt. Als je oestrogeen daalt, kun je drogere slijmvliezen krijgen en kan het kraakbeen tussen je gewrichten kan dunner worden. Daardoor kan schuring en irritatie ontstaan als je beweegt. Dit op zich kan al heel pijnlijk zijn. Maar het kan ook leiden tot slijtage en pijnlijke ontstekingen. Daarnaast kan osteoporose (botontkalking) zorgen voor pijnlijke gewrichten. Door de oestrogeendaling tijdens de overgang kunnen je botten poreuzer worden. Als gevolg hiervan kunnen je rugwervels in meer of mindere mate inzakken, wat pijn kan geven.

9. Misselijkheid

Je kunt je ook misselijk voelen tijdens de overgang. Sommige vrouwen hebben ook last van oprispingen of moeten zelfs overgeven, maar meestal blijft het bij misselijkheid. Dit treedt dan vooral vaak in de ochtend op en lijkt een beetje op de ochtendmisselijkheid die je bij zwangerschap kan ervaren. Gember is een effectief natuurlijk middel dat je kunt inzetten als je misselijk bent.

10. Vaginale klachten

Tijdens de overgang verandert je vaginale microbioom, je collageenproductie, de vochtigheid van je vagina en mogelijk ook de lengte en breedte ervan. Al deze factoren kunnen ervoor zorgen dat penetratieve seks (tijdelijk) wat minder plezierig of zelfs pijnlijk is en je sneller een infectie aan de urinewegen oploopt. Als je last hebt van vaginale en seksuele klachten kun je experimenteren met een oestrogeengel of -crème voor de vagina. Vaginale oestrogeen verbetert de bloedsomloop, vochtigheid, beschermt het weefsel en voedt het vaginale microbioom. Als je dit product op de juiste manier gebruikt zitten er niet dezelfde risico’s aan verbonden als aan oestrogeen die je slikt of op een ander deel van je lichaam smeert. Maak ook een tripje naar de seksshop; het is heel normaal als je wat extra stimulering en glijmiddel nodig hebt om te kunnen genieten van seks en klaar te kunnen komen.

Voeding en supplementen

Als je iets met je voeding wilt doen om jezelf te ondersteunen, in het algemeen en tijdens de overgang, eet dan meer vezels. Vezels kunnen de heropname van oestrogeen in je darmen verminderen. Ze zorgen ook voor een vol gevoel, zijn goed voor je darmmicrobioom, stimuleren de stoelgang, houden je bloedsuikerspiegel stabieler en kunnen je cholesterol verlagen. En hoe zit het met supplementen? In haar boek The Menopause Manifesto schrijft dr. Jen Gunter dat de opname van vitamine B12 in je lichaam wat minder soepel loopt als je ouder wordt. Daarom raadt dr. Gunter een vitamine B12 supplement aan voor vrouwen die in de overgang komen. Zet een omega 3, vitamine D3 en calcium supplement ook op je lijstje. Dit zijn de supplementen die volgens dr. Gunter wetenschappelijk gezien nuttig zijn om te nemen voor vrouwen die over het algemeen gezond zijn en geen tekorten hebben. Verder kan ook acupunctuur of homeopathie verlichting bieden bij overgangsklachten.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.