Juglen Zwaan over bioflavonoïden: belangrijke vergeten micronutriënten en waar ze in zitten

Body
bioflavoïden
karlijn visser

Karlijn Visser
06.05.2018

In het overaanbod aan voedingssupplementen vraagt iedereen zich wel eens af welke vitaminen en mineralen je nu precies moet slikken om je gezondheid een boost te geven. Voedingsexepert Jugelen Zwaan verwijst dan steevast naar pure onbewerkte voeding. Want daar zit naast vitamines en mineralen nog veel meer in waar ons lijf behoefte aan heeft. Bioflavonoïden bijvoorbeeld. Dit is een vergeten groep van micronutriënten die bijzonder heilzaam kunnen zijn voor je gezondheid. Juglen praat je hieronder helemaal bij en deelt, naast misschien wat ingewikkelde wetenschappelijke termen, ook een concreet lijstje met what to eat voor een berg aan bioflavonoïden. Je begrijpt: toen gingen wij volledig ‘aan’!

Juglen Zwaan over bioflavonoïden: belangrijke vergeten micronutriënten en waar ze in zitten

Juglen: Natuurlijke en onbewerkte voeding bevat meer dan 8.000 verschillende actieve plantenstoffen die vallen onder de fytonutriënten, soms ook wel fytochemicaliën genoemd. Pillen en poedertjes kunnen deze natuurlijke balans maar moeilijk nabootsen. De bioflavonoïden, een specifieke groep van fytonutriënten, werden in het verleden ook wel vitamine P genoemd. Er is nog heel veel onbekend over al deze stoffen, maar dat ze een krachtige werking hebben is wel duidelijk. Bioflavonoïden omvat zo’n 4000 – 6000(!) stoffen zoals:

Flavonolen, bijvoorbeeld quercetine, kaempferol en anthocyaninen
Flavonen, bijvoorbeeld flavone, apigenine en luteoline
Flavanonen, bijvoorbeeld lavanone, hesperedine en naringenine

Waarom zijn bioflavonoïden gezond?

Deze plantenstoffen zijn in staat om onze gezondheid krachtig bij te sturen. Wetenschappers hebben inmiddels tientallen manieren in kaart gebracht waarop deze stoffen mogelijk kunnen beschermen tegen kanker. Ook kunnen ze ontstekingen remmen, waardoor tal van ziektes op afstand kunnen blijven. Denk hierbij onder meer aan hart- en vaatziektes of diabetes. Wetenschappers denken ook dat de flavonoïden specifiek gunstig kunnen zijn voor de ogen, vanwege de krachtige antioxidantwerking en bescherming tegen schadelijke UV-straling. Flavonoïden zijn dus krachtige antioxidanten, maar dat is niet alles. Doordat ze nog veel meer doen, zouden ze beschermend op onze neuronen kunnen werken, waardoor het risico bijvoorbeeld Alzheimer kan worden verlaagd. Al de hierboven genoemde stoffen zitten in onbewerkte en pure voedingsmiddelen. Wanneer voeding is geraffineerd, ontbreken deze stoffen in de meeste gevallen. Omdat veel mensen voornamelijk bewerkte voeding nuttigen en daarbij groenten en fruit liever laten staan, blijken koffie en thee de voornaamste bron te zijn van flavonoïden. Omdat hier een selecte hoeveelheid flavonoïden in zitten, is het aan te raden om heel divers te eten. Je krijgt dan een enorme verscheidenheid aan actieve plantenstoffen binnen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Waar zitten de bioflavonoïden in?

Veel mensen weten wel dat groenten en fruit vol zitten met gezonde stoffen. Toch eten we ze niet, want volgens RTL nieuws krijgt 94% van Nederland te weinig groente en fruit binnen. Een andere zeer rijke bron van flavonoïden zijn pinda’s in de dop, met het bruine vliesje er nog omheen. Je zou het misschien niet denken, maar ook boekweit is erg rijk aan deze stoffen. Als je niet van boekweit houdt, kun je ook kiezen voor quinoa. Kies dan wel voor de rode en zwarte quinoa, want die bevatten vele malen meer flavonoïden in vergelijking met de gele. Hieronder vind je een lijstje met producten die rijk zijn aan flavonoïden:
– Anthocyanidines – zitten veel in blauwe bessen, kersen, cranberries en rode kool.
– Flavanonen – zitten veel in citroenen, sinaasappels en mandarijnen.
– Flavonen – zitten veel in peterselie (extreem veel), rode pepers en tijm.
– Favonolen – zitten veel in uien (quercetine), zwarte thee en tomaten.

Als je nog meer bronnen van flavonoïden wilt ontdekken, dan raad ik je aan om een kijkje te nemen in de Amerikaanse USDA-voedseldatabase. Ook de  phenol-explorer.eu bevat de uitkomsten van duizenden analyses van voedingsmiddelen en hun actieve stoffen. Zo kom je erachter dat het handjevol vitamines en mineralen waarschijnlijk niet het enige is dat ons lichaam gezond houdt. Echte voeding is daarom in mijn ogen zoveel beter dan al die pilletjes en poeders (wat niet wegneemt dat supplementen slikken in sommige gevallen wel de juiste keuze is). Volgens onderzoekers is vitamine P (bioflavonoïden) in staat om vitamine C te activeren door de opname te verbeteren en oxidatie tegen te gaan. Het woord flavonoïde komt uit het latijn en betekent ‘geel’. Vroeger gebruikte men de gele plantenstof om kleding geel mee te verven. Nu weten we dat de flavonoïden bijna alle kleuren van de regenboog kunnen hebben. Daarom is het een goed idee om dagelijks een regenboog aan kleuren op je bord te hebben. Zo weet je zeker dat je een heel palet aan heilzame stoffen binnenkrijgt. Kijk voor meer info over Juglen op aHealthylife.nl

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link