Dit is wat je kunt leren van de mindset van een professioneel ballet danser

Heart + Soul
ballet, mindset, zhembrovskyy
karlijn visser

Karlijn Visser
08.02.2019

Sinds ik lid ben van OneFit* kom ik regelmatig nieuwe pareltjes tegen waar ik mijn energie kwijt kan. Zo stond ik laatst aan de barre bij Zhembrovskyy: een ballet, dance & fitness studio in Amsterdam waarin klassiek en modern ballet zijn samengebracht. In deze serene studio waan je je voor heel even een echte ballerina. Founder Alexander Zhembrovskyy (36) ontwikkelde zijn eigen bewegingsmethodiek – ZhemFit – na een jarenlange carrière als balletdanser bij Het Nationaal Ballet. Binnen de eerste vijf minuten viel mijn zweetsnor al niet meer te verbergen. Dit is het serieuzere werk. En smokkelen is er niet bij want Alexanders strenge oog ziet alles. Ik ging met hem in gesprek over wat wij als ‘normale mensen’ kunnen leren van de mindset van een balletdanser, ofwel een topatleet. 

Dit is wat je kunt leren van de mindset van een professioneel ballet danser

In 2012 opende Alexander zijn studio om de gewone mens wat ballet skills bij te brengen. En geloof me, die gaan veel verder dan wat sierlijk rijken met je arm en rond hupsen in een tutu. “Het gaat erom dat je je eigen grenzen opzoekt en aankijkt tijdens de les. Zo groei je niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Stoppen kan altijd nog als je een oefening echt niet meer volhoudt. Maar lukt het je toch om door te gaan, dan geeft dat een gevoel van overwinning” aldus Alexander.

Wat zijn de belangrijkste elementen die mensen leren in een les van jou?

Zhembrovsky ballet, amsterdamAlexander: “Je lichaam accepteren, je grenzen verleggen en een nieuwe manier van bewegen leren. In een ZhemFit les werken we altijd met eigen lichaamsgewicht en gebruiken we de barre en de vloer voor support. Voor vrouwen is dat heel goed. Het creëert lange sterke spieren, open schouders en een lange nek. Door veel te trainen met gewichten in de gym krijg je opgepompte spieren waardoor je lichaam stijf wordt. Het is daarnaast een high intensity work-out waarbij vrij complexe functionele oefeningen uit pilates, yoga en fitness centraal staan met ballet als basis. Ik ben continu aan het corrigeren omdat ik wil dat mijn studenten progressie zien en zo meer vertrouwen krijgen in hun lichaam”.

Hoe ga je met pijn om als professioneel ballet danser?

Alexander: “Om een topatleet of danser te kunnen zijn ben je continu bezig om je lichaam te trainen. Elke dag probeer je ietsje beter te presteren als de dag daarvoor. Je lichaam heeft alleen geen zin om dagelijks zo intensief te bewegen. Pain is part of the game als danser en dat moet je accepteren als je compagnon. I stop only when I can’t move anymore is jarenlang mijn motto geweest. Deze houding zou ik alleen niet adviseren aan mijn studenten. Als iets écht pijn doet, stop dan. Vind vervolgens een weg hoe je de pijn kunt vermijden en probeer uit te zoeken wat je ervan kunt leren. Soms is lekker op de bank blijven liggen het beste advies, er is altijd weer een volgende dag”.

Zhembrovsky ballet, amsterdam

En hoe zit het dan met pijn tijdens het stretchen?

Alexander: “Als je stretcht (bijvoorbeeld tijdens Yin yoga of tussen de oefeningen door in de lessen die ik geef) heeft pijn een andere functie. Je voert de oefeningen uit onder controle van een docent. De stretch werkt dieper in op je taaie bindweefsels en minder specifiek op de spieren zelf. Het regelmatig stretchen van je rug raad ik aan om je ruggengraat vitaal te houden (hier vind je een aantal oefeningen).

Waarom is beweging zo nodig als je ouder wordt?

Alexander: “Het lichaam wordt stijver als we ouder worden. Het is belangrijk om je brein en lijf te blijven stimuleren om het verouderingsproces te vertragen. Volgens de evolutieleer zijn wij gemaakt om te bewegen, heel veel zelfs. Nu Netflix er is en we vaak een zittend bestaan leiden is bewust kiezen om meer te bewegen een must. Ouder worden is lang zo erg niet als je respectvol met jezelf bent omgegaan. Tijdens het klimmen van de jaren groei je naar een wijzer en mentaal sterker mens op basis van je levenservaring. Zo weet je beter wat je nodig hebt om tot een kwaliteit van leven te komen die bij jou past. Natuurlijk speelt voeding en voldoende beweging daarbij een grote rol. Net als een positieve mindset en het regelmatig tellen van je zegeningen”.

Waar moet je extra op letten qua beweging als de jaren klimmen?

Alexander: “Spieren hebben een geheugen. Train ze daarom op een correcte manier. Ik zie vaak dat mensen maar wat doen en zo juist schade aanbrengen, waar je op latere leeftijd veel last van kunt krijgen. Investeer bijvoorbeeld in een personal trainer als je hier serieus mee aan de slag wilt gaan om je lichaam niet voor het blok te zetten. Trainen, in welke vorm dan ook, betekent dat je je lichaam stress bezorgt. Zeker als een oefening eigenlijk te zwaar is, hebben mensen de neiging om de oefening niet meer correct uit te voeren. Met alle gevolgen van dien. Heb je lage rugpijn? Focus dan op het stretchen van je hamstrings. Heb je last van je knieën? Focus op het versterken en stretchen van je bovenbenen. Problemen met je enkel kun je verlichten door je kuiten te trainen.

Zhembrovsky ballet, amsterdam

Wat kunnen wij leren van de mindset van een danser?

Alexander: “Lichaamsbewustwording en het onder controle krijgen en begrijpen van je motoriek is heel moeilijk en iets waar elke danser op gedrild wordt. Zie je lichaam als een Ferrari die bedekt is met een laag stof. Je weet nog niet hoe je ‘m moet besturen, maar dat je er heel veel kanten mee op kunt is zeker. Het is een uitdagend proces om je lichaam te leren kennen en te ontdekken dat je veel meer kan dan je denkt. Veel van mijn studenten gebruiken hun lichaam gelimiteerd en zetten daarmee ook hun geest vast. Ik ben ervan overtuigd dat als je je houding verbetert door onder andere meer rechtop te gaan staan met open schouders, je veel vrijer in het leven staat”.

Een les bij Zhembrovskyy boek je via OneFit en zhembrovskyy.com. Je eerste proefles krijg je van Alexander cadeau. Of vraag een private class aan bij één van hun professionele docenten via mail@zhembrovskyy.com, waarmee je op een veilige manier 1-op-1 werkt aan jouw persoonlijke doelen. 

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

*Met een OneFit abonnement volg je diverse lessen (van yoga tot circuit training en van pilates tot crossfit bij verschillende locaties; you name it, OneFit has it) in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Een abonnement in Amsterdam kost €65. In Den Haag, Utrecht en Rotterdam betaal je €55. Het is maandelijks opzegbaar.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link