November is begonnen! 5 tips om je fysieke en mentale batterij op te laden

Heart + Soul
november

November is misschien wel de meest grauwe maand van het jaar. De bomen worden kaal en de natuur hult zich in nevelen. Perfecte omstandigheden om weg te kruipen onder een dekentje op de bank. Lekker doen! Gebruik november vooral om je fysieke en mentale batterij opgeladen te houden. Dan heb je straks voldoende energie voor de feestelijke decembermaand. De 5 tips in dit artikel helpen je op weg.

November is begonnen! 5 tips voor je fysieke en mentale batterij

November wordt in het Duits ook wel Nebelung genoeg (Nebel betekent mist of nevel). De natuur hult zich in nevelen en takken laten de laatste bladeren los. Voor veel mensen voelt november als een ietwat saaie ’tussenmaand’. En juist d√°√°r zit de kracht van november. Gebruik de komende 30 dagen bewust om je fysieke √©n mentale batterij op te laden. Dan begin je straks vol energie aan een gezellige (maar vaak drukke) decembermaand en ben je klaar voor een nieuw jaar. Onderstaande 5 tips helpen je op weg.

1. Ga naar de sauna

Naar de sauna gaan is een perfecte activiteit voor de novembermaand. En niet alleen omdat het zo lekker warm is. Want wist je dat naar de sauna gaan allerlei positieve effecten heeft op je fysieke √©n mentale gezondheid? Je immuunsysteem wordt versterkt; precies wat je nodig hebt als het buiten koud is. Naar de sauna gaan stimuleert bovendien de ontgiftingsprocessen in je lijf. Doordat je van alles uitzweet wordt je lichaam als het ware ‘opgeruimd’. Het zweten is trouwens ook goed voor je huid, die van binnenuit wordt schoongespoeld. Daarnaast verbetert de sauna je uithoudingsvermogen, ontspant de warmte je spieren en maak je er ook nog eens extra gelukshormonen zoals serotonine door aan. In artikel lees je meer over de gezondheidsvoordelen van de saua.

2. Begin met lichttherapie

In de herfst en winter worden de dagen korter. Een dag heeft natuurlijk nog steeds 24 uur, maar de daglichtperiode neemt af. Daardoor kunnen allerlei lichamelijke processen ontregeld raken. Denk bijvoorbeeld aan je slaap-waakritme. Gelukkig zijn er manieren om daglicht na te bootsen tijdens de donkere maanden van het jaar. Er zijn speciale daglichtlampen die in de buurt komen van daglicht. Ze hebben een intensiteit van zo’n 10.000 lux. Dit is te vergelijken met daglicht op een dag met sluierbewolking. November is een goede maand om je dagen te beginnen met 15 Р20 minuten lichttherapie. Dit licht heeft dezelfde functie als zonlicht. Het remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Daardoor voel je je energieker.  Ook stimuleert het licht de productie van de neurotransmitter serotonine, waardoor de kans op somberheid afneemt.

3. Schakel over op verwarmende voeding

wellness soep

Nu het buiten kouder wordt, moet je interne kacheltje zich even opnieuw afstellen. Dit gaat niet bij iedereen goed. Vooral vrouwen hebben hier soms een beetje hulp bij nodig. Dat komt doordat zij sneller last hebben van schommelende hormoonspiegels en dit be√Įnvloedt de schildklierwerking. En je schildklier is enorm belangrijk voor een goede temperatuurregeling in je lijf. Voorzie je schildklier daarom van de voedingsstoffen die deze nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Denk aan jodium, selenium,¬†zink, tyrosine, omega 3 en B-vitamines. Ontbijt vooral met een bakje warme havermoutpap en denk voor de lunch eens aan een kom Ayurvedische wellness soep.

4. Haal de Crea Bea in jezelf naar boven

Plan tijd met jezelf zijn om je creatieve kant aan te wakkeren. Het kan heerlijk zijn om na je werk gewoon eens iets te maken om iets te maken. Schrijf een gedicht of pak je dagboek erbij, dans, maak een schilderij, kleur een mandala in of bak een cake. Wat dacht je van deze vegan chocoladecake mét verstopte peer? Probeer het liefst iets wat je niet eerder hebt gedaan, vooral als je het gevoel hebt dat je vastloopt in je werk of persoonlijke leven. Dit is een goede oefening om geduldig met je zijn en verbinding te maken met de kinderlijke creativiteit en nieuwsgierigheid.

5. Begin met dry brushing

dry brusing

Voeg dry brushing een aantal keer per week toe aan je ochtendritueel. Dry brushing komt oorspronkelijk uit de Ayurveda, waar het al duizenden jaren wordt ingezet om ziektes te voorkomen en de huid gezond te houden. Je huid is het grootste orgaan in je lichaam en een van de belangrijkste ontgiftingsorganen. Het regelmatig borstelen van je huid heeft dan ook een hele reeks aan gezondheidsvoordelen. Zo stimuleert het je bloedcirculatie, verwijdert het dode huidcellen en helpt dry brushing om afvalstoffen af te voeren. Door het borstelen activeer je namelijk je lymfesysteem.

Duurzame borstel

Als je aan de slag wilt met dry brushing heb je ten eerste een goede borstel nodig. Wij zijn fan van de borstel van Lois Lee gemaakt van duurzaam geolied beukenhout, fijne koperdraadjes en 100% natuurlijke haren. De koperen draadjes in de borstel geven energie aan je lichaam en helpen je huid te beschermen tegen vrije radicalen en invloeden van buitenaf. Zo wordt dry brushing dus nóg gezonder. Met de code Holistik10 krijg je 10% korting op deze fijne droogborstel waar je een leven lang mee vooruit kunt.

Bonustip: saliethee!

salie thee

Toe aan wat extra ontspanning voor de drukke maand december begint? Drink dan eens saliethee! De thee werkt kalmerend en heeft een geneeskrachtige werking op je lichaam. Aangezien salie veel antioxidanten bevat, geeft een kop saliethee bovendien een boost aan je lever en je lymfesysteem. Ook je luchtwegen zijn blij met dit warme drankje. Sterk getrokken saliethee wordt regelmatig ingezet als natuurlijk antibioticum bij hoest en verkoudheid.  Neem salie niet op een nuchtere maag en drink geen liters per dag. Houd het liever bij één of twee kopjes. Je kunt het drinken van saliethee het beste zien als een kuur.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.