BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Selenium: dit zijn de symptomen van een tekort

Body
selenium tekort gezondheid
karlijn visser

Karlijn Visser
20.02.2018

Recent is aan het licht gekomen dat selenium in staat is om genen in je lichaam aan te passen. Onderzoek van de Wageningen Universiteit in samenwerking met het Radboud UMC bracht het werkingsmechanisme in kaart. Wat selenium precies is en waarom is dit zo’n belangrijke stof vertelt health junkie Juglen Zwaan je graag. 

Voorkom seleniumtekort: van deze selenium bommetjes hoef je er maar een paar te eten

Juglen: Selenium – soms ook seleen genoemd – is een spoorelement. Dat houdt in dat we er maar weinig van nodig hebben. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid in Nederland is voor vrouwen 50 mcg en voor mannen 60 mcg. Selenium is een bijzonder krachtige antioxidant. Het wordt in ons lichaam ingebouwd in enzymen zodat het schadelijke vrije radicalen kan wegvangen. Hierdoor kan DNA-schade worden voorkomen.

Ontstekingen

Selenium kan ook ontstekingen in het lichaam helpen verlagen. Dit helpt ons cardiovasculaire stelsel weer gezond te houden waardoor hart- en vaatziekten op afstand kunnen blijven. Astma gaat vaak gepaard met ontstekingen aan de luchtwegen, waardoor selenium in sommige gevallen verlichtend kan werken. De antioxidantwerking lijkt volgens vele verkennende studies de klachten bij Alzheimer te kunnen verminderen.

Een selenium tekort

Veel mensen lopen rond met een tekort aan selenium. Een seleniumtekort leidt vaak tot schildklierproblemen. Selenium is zeer belangrijk voor de productie van schildklierhormonen. Een onderzoek meldde dat het slikken van selenium ervoor zorgde dat vele schildklierpatiënten minder antilichamen tegen de schildklier aanmaakten. Veel mensen slikken vitamine C om hun immuunsysteem een boost te geven. Veel studies melden echter dat de immuun-oppeppende werking van vitamine C niet zo sterk is als gedacht. Dit is anders voor selenium. Dit element blijkt ons immuunsysteem te kunnen versterken. Zo kan selenium de hoeveelheid witte bloedcellen van het type CD4, die zeer belangrijk zijn voor de afweer in ons lichaam, bij hiv-patiënten dusdanig verhogen, dat het aantal ziekenhuisopnames drastisch daalt. Selenium draagt bij aan het ontgiften van toxines. Het kan zelfs de schade door zware metalen verminderen (zoals arseen, cadmium, lood en kwik). Onderzoekers hebben ook meermaals vastgesteld dat selenium de mannelijke vruchtbaarheid krachtig kan ondersteunen.

Selenium en paranoten

Je kunt selenium slikken als supplement, maar het is nog veel beter om het uit je echte voeding te halen. De selenium is dan vergezeld van nog meer nutriënten die ons lichaam kan gebruiken. De rijkste bron van selenium in de natuur zijn paranoten. Dit zijn echte selenium bommetjes. Eén paranoot levert namelijk al zoveel selenium op, dat je meteen op de ADH zit. Eet dus nooit meer dan 5 paranoten per dag, want de veilige bovengrens voor selenium is gesteld op 300 mcg per dag. Daarbij maak ik wel de kanttekening dat sommige paranoten 288% van de ADH selenium bevatten, terwijl anderen slechts op 11% zitten. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid selenium in de bodem waar de paranotenboom groeit. De reden dat paranoten zo rijk zijn aan selenium, is dat ze het zelf niet in grote mate nodig hebben.

Selenium bronnen

Andere goede bronnen van selenium zijn vis (sardines, makreel en haring bijvoorbeeld), chiazaad, zonnebloempitten, cashewnoten, kip, ei en shiitake paddestoelen. Zie voor de volledige lijst ook mijn boek De voedingswijzer. Een teveel aan selenium is echter zeer ongezond. Het kan leiden tot verlies van haar, spierpijn, tremoren, duizeligheid en misselijkheid. Zoals bij zo veel voedingsstoffen het geval is: een tekort is schadelijk, maar een teveel ook!  aHealthylife.nl

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.