Rank a Brand: hoe eerlijk is jouw favoriete merk?

by Holistik 23.05.2017

Als consument kan het knap lastig zijn om uit te vogelen hoe ‘groen’ en duurzaam je favoriete merk eigenlijk is. Gelukkig is er een app die door slimme marketingcampagnes van kleine én grote merken heen prikt: Rank a Brand. 

Rank a Brand, jouw buddy voor duurzame keuzes 

Het begon allemaal met de zoektocht naar een eerlijke jeans. Niels Oskam – oprichter van Rank a Brand – kon nergens betrouwbare informatie vinden over de productiewijze van verschillende jeansmerken. Een geschikte broek vond hij niet, maar een briljante ingeving kreeg hij wél. Niels zag een gat in de markt en ontwikkelde Rank a Brand. De Rank a Brand website en app laten je zien hoe verschillende merken scoren op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. De app is inmiddels 6000 keer gedownload dus blijkbaar is Niels niet de enige die betere keuzes wil maken. Rank a Brand heeft al 700 merken onder de loep gelegd: van Prada en Anecdote tot Vero Moda en Vans. Wat blijkt? Het zijn niet alleen de goedkopere merken zoals The Sting en New Yorker die slecht scoren. Ook een exclusief merk als Louis Vuitton komt niet positief uit de test. Kings of Indigo, Saint Basics en Nudie Jeans zijn daarentegen wél verantwoorde keuzes op het gebied van kleding.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Het onderzoek

Maar hoe bepaalt Rank a Brand nu hoe duurzaam en verantwoord een merk is? Gedreven vrijwilligers beoordelen merken aan de hand van onderstaande 3 hoofdcriteria:

  1. Klimaatverandering / kooldioxide uitstoot
  2. Milieu beleid
  3. Arbeidsomstandigheden / eerlijke handel

Verschillende vragen binnen deze drie peilers leiden tot een score van A tot E. Heeft jouw favoriete merk score A? Dan kan je het product met een gerust hart kopen. Bij score E kan je je portemonnee volgens Rank a Brand beter terug stoppen in je tas. Een echte topscore behalen blijkt lastig, er zijn maar weinig merken die een A halen. Wel zijn er meerdere merken goed op weg zoals bijvoorbeeld Dr. Hauschka en Weleda. Gelukkig, want dat vinden wij erg fijne merken! Merken als Benneton en Steps scoren een E en moeten nog heel wat stappen maken als ze ook goed uit de test willen komen. Of in ieder geval duidelijker communiceren over duurzame initiatieven die ze nemen. Want als merken slechts beperkte informatie verschaffen over hun duurzaamheidsbeleid blijft het voor consumenten onduidelijk in hoeverre merken zich inzetten voor duurzaamheid.

Voor en door consumenten

Wij zien Rank a Brand als zuiver keuringsinstituut, omdat ze geen financiering krijgen en daardoor een onafhankelijk oordeel kunnen vellen. Ze bestaan voor en door consumenten. Zoals je weet zijn commerciële instanties steengoed in overtuigende marketingcampagnes en profileren ze hun merk maar wat graag als duurzaam en groen. Maar de Rankers prikken daar met gemak doorheen. Ze kijken bovendien niet alleen naar de kledingindustrie. Ook branches zoals reizen, beauty en voeding ontkomen niet aan het strenge oordeel. Zo zijn Nintendo, Amazon en Leonidas no-go’s en kun je volgens Rank a Brand beter kiezen voor merken zoals Tony’s Chocolonely, Fair Trade Original of Ekoplaza.

Nooit meer iets missen van Holistik? Vergeet dan niet onze Facebook-pagina te liken en je in te schrijven voor onze Newsletter.

Ben jij benieuwd of jouw favoriete merken door de keuring kopen? Check dan even de Rank a Brand website of download de app (verkrijgbaar voor Android en Iphone). 

Tekst: Esther van der Veer

  • Vond je dit een leuk artikel? Deel het via:

You may also like

NIEUWSBRIEF
Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story. We houden je op de hoogte!
INSCHRIJVEN