Sporten tijdens de overgang: waarom het een wereld van verschil maakt

Body
overgang sporten
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
29.11.2022

Tijdens de overgang kun je last krijgen van allerlei vervelende symptomen. Om deze te verlichten gebruiken veel vrouwen tijdens de overgang supplementen en passen ze hun voeding aan. Maar wist je dat sporten tijdens deze fase in je leven een wereld van verschil kan maken? Hoe dat zit lees je hieronder.

Sporten tijdens de overgang: waarom het een wereld van verschil maakt

Rond je veertigste begint er op hormonaal gebied van alles in je lichaam te veranderen. Je lijf moet hard op zoek naar een nieuwe balans, en dat kun je merken. Veel overgangsklachten gaan uiteindelijk gelukkig weer over, maar het kan fijn zijn om je lijf tijdens deze periode extra te ondersteunen. Bijvoorbeeld met sporten. Dit zijn 3 voordelen van sporten tijdens de overgang.

1. Sporten reguleert de hormoonbalans

Gynaecoloog Fleur Bergwerff van Bergman Clinics vertelt aan sportplatform Mom in Balance: ‘Tijdens de overgang daalt het hormoon oestrogeen en dat heeft impact op je botten, spieren en gewrichten. Hierdoor worden vrouwen gevoeliger voor blessures en moeten ze wat extra moeite doen om soepel te blijven. Het lijf blijven belasten is daarbij erg belangrijk. Door krachttraining maak je testosteron aan en kun je spierafbraak en afname van de botsterkte tegengaan.”

Stemmingswisselingen

Tijdens de overgang daalt het oestrogeen-niveau in je lichaam dus, en het duurt 5 tot 10 jaar voordat je hormonen een nieuwe balans gevonden hebben. In deze periode is het belangrijk om je botten, spieren en gewrichten extra te ondersteunen door middel van bijvoorbeeld krachttraining. Maar sporten kan ook andere overgangsklachten verlichten. Stemmingswisselingen bijvoorbeeld. De stoffen serotonine, endorfine en dopamine komen vrij als je sport en die zijn goed voor je mentale gezondheid. Ook helpt sporten de lichaamstemperatuur reguleren, waardoor opvliegers en nachtzweten kunnen afnemen.

2. Sporten kan je tijdens de overgang helpen op gewicht te blijven

Tijdens de overgang vertraagt je stofwisseling en neemt je spiermassa af. Hierdoor verandert je energiebehoefte. Je hebt minder calorieën nodig. Als je hetzelfde gewicht wilt behouden, is het belangrijk om je voedingspatroon aan te passen. Sporten kan hierbij natuurlijk ook helpen. In een work-out zelf kun je aardig wat calorieën verbranden, maar wist je dat spiermassa ook meer calorieën verbrandt in rust dan vetweefsel? Je spiermassa op peil houden geeft dus weer een stimulerende impuls aan je stofwisseling. Probeer minimaal 30 minuten per dag actief te zijn en 2 tot 3 keer per week intensiever te sporten.

Toename van buikvet

Tegelijkertijd is het ook belangrijk om te proberen de veranderingen die de overgang met zich meebrengt te accepteren. Van sommige kun je zelfs het mooie in gaan zien. Wist je bijvoorbeeld dat een lichte toename van buikvet tijdens de overgang een belangrijke functie heeft? Na de menopauze is het lichaam in staat om vanuit buikvet oestrogeen aan te maken. Dit is belangrijk omdat de eierstokken inmiddels zijn gestopt met de productie van dit hormoon. Wees dus lief voor je buik!

3. Samen sporten brengt positiviteit en (h)erkenning

Tenslotte is het een goed idee om samen te gaan sporten met vrouwen die in dezelfde levensfase zitten. Zo heb je niet alleen een stok achter de deur als het om het sporten gaat, maar kun je ook verhalen en tips uitwisselen. Helaas is er in de maatschappij nog veel te weinig aandacht voor de overgang. De informatie die er is, is vaak negatief en eenzijdig. En dat is zonde, want de nieuwe levensfase waar je naar op weg bent kan ook een hele bijzondere bron van kracht zijn. Het kan fijn zijn om samen met andere vrouwen je worstelingen te delen, maar ook op zoek te gaan naar lichtpuntjes. Een laatste tip: Mocht je toegang hebben tot professionele begeleiding bij het sporten, maak daar dan vooral gebruik van. Een trainer kan jullie adviseren over hoe je jouw work-outs kunt optimaliseren voor deze levensfase.

Je stralend & fit blijven voelen na je 40e?

De Conscious Aging guide wijst je de weg. Bestel deze 164 pagina dikke gids nu voor slechts €19,95. Ja, ik wil deze gids! Holistik Conscious Aging Guide Karlijn en Evelyn

Bron: Mom in Balance

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.