Zonlicht: zó dragen stralen van de zon bij aan een gezonde darmflora

Body
zonlicht darmflora

Nathalie Meertens
27.03.2021

De lente is begonnen en de buitenlucht voelt steeds een beetje zachter aan. Met een beetje geluk kun je vandaag lekker in het zonnetje zitten. Als je je huid goed beschermt, doe je jouw lijf een groot plezier met die zonnestralen. Ze stimuleren namelijk de aanmaak van vitamine D in je lichaam. Vitamine D is onder andere belangrijk voor een goede weerstand en voor gezonde botten. Maar wist je dat zonlicht ook een positief effect heeft op je darmflora? Hieronder vertellen we je meer.

Zonlicht: zó dragen stralen van de zon bij aan een gezonde darmflora

De Zon is een ster die 260.000 keer dichterbij de aarde staat dan de eerstvolgende ster. Hierdoor verlicht ze onze planeet en voelen we haar warmte. Al deze energie is afkomstig uit de kern van de zon. Daar worden bij heel hoge druk en temperatuur elke seconde miljoenen tonnen waterstof omgezet in helium. De energie die daarbij vrijkomt, verplaatst zich geleidelijk naar het oppervlak van de zon en ontvangen wij op aarde in de vorm van warmte, straling en licht.

UVA en UVB

Het licht van de zon is opgebouwd uit UVA-licht (Ultraviolet A) en UVB-licht (Ultraviolet B). UVA stralen zijn er het hele jaar door en worden niet tegengehouden door glas of wolken. Aan UVB-straling word je voornamelijk in de lente en zomer blootgesteld. Deze straling kan je een mooi kleurtje geven, maar je huid ook verbranden. Vergeet dus vooral niet te smeren met een goede zonnebrandcrème. UVB-licht stimuleert de aanmaak van vitamine D. Je lichaam kan deze vitamine zelf aanmaken. Het cholesterol in je huid neemt zonlicht op en transporteert dat naar je nieren en lever. Daar wordt het omgezet in vitamine D. Vitamine D komt je weerstand, humeur, botten en tanden ten goede komt. Op deze manier draagt zonlicht – via de aanmaak van vitamine D – dus bij aan je gezondheid. Er is echter nog een deel van je lichaam dat blij wordt van zonnestralen: je darmmicrobioom.

Zonlicht en je darmmicrobioom

Uit recent Canadees onderzoek van de University of British Columbia is gebleken dat zonlicht een positieve invloed kan hebben op het darmmicrobioom. Dit positieve effect werd vooral veroorzaakt door de stijging van de vitamine D productie als gevolg van blootstelling aan zonlicht. Vitamine D creëert namelijk een gunstige omgeving in de darmen voor een gezond en divers microbioom. Al eerder toonde onderzoek aan dat mensen met darmproblemen vaker een vitamine D-tekort hebben. Uit het Canadese onderzoek bleek ook dat mensen dit positieve effect konden behouden gedurende de herfst en winter als zij in die periode een vitamine D supplement namen.

Huid-darm-as

Dat zonlicht de aanmaak van vitamine D stimuleert en dat vitamine D belangrijk is voor een goede darmgezondheid, was al bekend. Maar dit is het eerste onderzoek dat deze twee gegevens zo duidelijk aan elkaar linkt. Het suggereert dat er een ‘huid-darm-as’ is die nuttig kan blijken in de behandeling van verschillende aandoeningen en chronische ontstekingen. Maar ook als je gewoon je gezondheid op peil wilt houden is het handig te weten dat je jouw darmen een plezier doet als je jezelf regelmatig blootstelt aan zonlicht.

Je darmflora en je gezondheid

Een evenwichtige darmflora is namelijk ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Zo wordt 95% (!) van de serotonine in je lichaam in je darmen aangemaakt en bevindt het grootste deel van je immuunsysteem, zo’n 70%, zich in je darmen. Je darmwand vormt een soort flexibele wand tussen de omgeving en je lichaam. Talloze ‘schuifdeurtjes’ zorgen ervoor dat de juiste (voedings)stoffen worden doorgelaten en opgenomen. Ongewenste indringers blijven buiten, worden in de darmen onschadelijk gemaakt en via onze ontlasting afgevoerd. Belangrijke spelers in dat verhaal zijn de talloze micro-organismen die je darmmicrobioom vormen. Als kundige artiesten in een circustheater voeren deze verschillende dingen uit, en vaak tegelijkertijd:

  • Ze maken verschillende vitaminen aan: vitamine B1, B2, B6, vitamine B12 en vitamine K
  • Ze helpen bij het afbreken van moeilijk verteerbare vezels en koolhydraten
  • Deze korte keten vetzuren zijn op hun beurt weer een energiebron voor je darmwandcellen en verbeteren de bewegelijkheid van je darmen
  • Ze maken korte keten vetzuren die voor een gezond darmmilieu zorgen
  • Ze stimuleren en versterken ons immuunsysteem en zorgen voor een gezonde hormoonbalans 

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: nutritioninsight.com

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.