Een vitamine B12 tekort? Aan deze 5 symptomen herken je het

Body
vitamine b12

Ruim een half miljoen Nederlanders krijgt ooit te maken met een vitamine B12 tekort. Vaak zonder het te weten. De symptomen treden namelijk pas op als je al een langere tijd te weinig vitamine B12 aanmaakt. Maar waaraan herken je een tekort? En wat kun je er aan doen? We vertellen het je hieronder.

Een vitamine B12 tekort? Aan deze 5 symptomen herken je het

Vitamine B12 – ook wel cobalamine genoemd – speelt een belangrijke rol in je lichaam. Het zorgt voor de aanmaak van je rode bloedcellen en is essentieel voor een goed werkend zenuwstelsel. Vitamine B12 zit in dierlijke voedingsmiddelen zoals melk, vlees, vis en eieren. Althans, dat is wat je vaak leest. In werkelijkheid gaat het om de bacteriën die in deze voedingsmiddelen zitten. Deze bacteriën zetten microben in je maag namelijk aan om voedingsstoffen om te zetten in vitamine B12.

Lever en nieren

Vrijwel alle vitamine B12 die het lichaam aanmaakt, wordt in je lever en nieren opgeslagen. De dagelijkse hoeveelheid vitamine B12 die je als volwassene nodig hebt is volgens de Gezondheidsraad 2,8 microgram. Om je een idee te geven: uit een ei kan je lijf ongeveer 0,6 microgram vitamine B12 halen. Eet je een stukje kabeljauw (100 gr) dan levert dat zo’n 2,0 microgram op. Je kunt ook voor een vitamine B12 supplement kiezen. Vooral als je vegetarisch of veganistisch eet is die aanvulling het overwegen waard

Holistik Autumn Energy Box

Als je reserves op zijn

Maar wat nou als je die 2,8 microgram per dag niet redt? Je lichaam zal in eerste instantie je reserves uit je lever en nieren gaan opmaken. Zo kun je dus een tijd lang te weinig B12 binnen krijgen zonder dat je daar iets van merkt. Is je hele voorraad op? Dan kun je last krijgen van allerlei vervelende symptomen. Omdat vitamine B12 op zo veel systemen in je lichaam van invloed is, uit een tekort zich bij iedereen anders. De één voelt meer fysieke symptomen en bij de ander gaat er van alles haperen op neurologisch gebied. Hier vind je de 5 meest voorkomende symptomen van een B12-tekort op een rijtje.

1. Tintelingen in je armen of benen

Een gebrek aan vitamine B12 kan een negatief effect op je zenuwcellen hebben. Dit kan zorgen voor tintelingen in je voeten, benen, armen en handen. Zenuwpijn, gevoelloosheid of een brandend gevoel zouden ook op een tekort kunnen wijzen.

2. Verlies van je evenwicht

Zonder de bescherming van vitamine B12, kunnen de zenuwen in je ruggenmerg deels verdoofd raken waardoor je je duizelig voelt en begint te wankelen. Hier bovenop kan vitamine B12 voor krachtverlies in je spieren zorgen, wat het wankelen weer verergert. Als je regelmatig struikelt zonder oorzaak of moeilijk je evenwicht kan bewaren, raadpleeg dan je arts.

3. Je hebt geheugenproblemen

Een tekort aan vitamine B12 kan ook neurologische gevolgen hebben. Je wordt bijvoorbeeld verward of vergeetachtig. Geheugen- en concentratiestoornissen ontwikkelen zich vaak snel, dus het is belangrijk om je klachten serieus te nemen en je arts te raadplegen. Die kan checken of je lichaam vitamine B12 tekort komt.

4. Je bent sneller geïrriteerd of gestresst

Wist je dat een vitamine B12 tekort tot mentale gezondheidsklachten zoals depressies kan leiden? Minder ernstige klachten zijn irritatie en prikkelbaarheid. Ook kan een tekort ervoor zorgen dat je minder goed met stress en druk om kunt gaan.

5. Je verliest je smaak

Ongeveer de helft van de mensen met een ernstig tekort aan vitamine B12 heeft te maken met een verminderde of veranderde smaakbeleving. Als gevolg daarvan kan je tong ‘zwaar’ voelen. Het kan ook zijn dat je tong plotseling heel glad en glanzend is. Ook je reukvermogen kan afnemen als gevolg van een vitamine B12 tekort.

Advies bij een vitamine B12 tekort

Je huisarts kan vaststellen of er sprake is van een vitamine B12-tekort. Als je een tekort hebt, dan kan dit nauwelijks via je voeding worden aangevuld. Je huisarts bepaalt dan of het tekort wordt aangepakt via vitamine B12-injecties of een supplement met een hele hoge dosis vitamine B12. Voor een teveel aan vitamine B12 hoef je overigens niet bang te zijn. Er zijn geen ongewenste effecten bekend bij mensen die langdurig te veel vitamine B12 innamen. Het lichaam zorgt ervoor dat er niet te veel vitamine B12 uit het maag-darmkanaal in het lichaam wordt opgenomen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Maag lever darm stichting, Thuisarts, Voedingscentrum, Jesse van der Velde

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link