BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Vrouwenarts deelt: 5 tips om goed voor je darmen (én hormoonbalans) te zorgen

Body
darmen hormonen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
06.11.2020

All health begins in the gut.’ Dit gegeven wordt keer op keer door wetenschappelijk onderzoek en een toenemend aantal publicaties bevestigd. Onze darmen zijn essentieel voor onze gezondheid. Zo bevindt het grootste deel van je immuunsysteem, zo’n 70%, zich in je darmen. Onze darmwand vormt een soort flexibele wand tussen de omgeving en ons lichaam. Talloze schuifdeurtjes zorgen ervoor dat de juiste (voedings)stoffen worden doorgelaten en opgenomen. Ongewenste indringers blijven buiten, worden in de darmen onschadelijk gemaakt en via onze ontlasting afgevoerd. Maar het meest wonderlijkste is misschien wel dat er een compleet ecosysteem te vinden is in je darmen: het darmmicrobioom. Onderstaande 5 tips van vrouwenarts Azucena Cuijpers leren je daar goed voor te zorgen.

5 verrassende tips om goed voor je darmen (én je hormoonbalans) te zorgen

azucena cuijpers, vrouwenarts, hormonen, darmenAzucena: ‘Ons darmmicrobioom wordt gevormd door alle micro-organismen en het genetisch materiaal hiervan in onze darmen. Kortom: alle beestjes plus hun genen leven in ons darmstelsel. Deze micro-organismen vormen een kleurig en bont gezelschap. Zo wonen er naast duizenden soorten bacteriën ook virussen, gisten en soms parasieten. Dit complexe en dynamische geheel weegt bij elkaar zo’n 1.5 tot 2 kilo. Qua aantallen vallen onze mensencellen totaal in het niet. Er wordt geschat dat ze met minstens tien keer zoveel zijn!

Circustheater

Dit bonte gezelschap verschilt niet alleen in uiterlijk, maar ook in wat ze kunnen. Als kundige artiesten in een circustheater voeren ze verschillende dingen uit, en vaak tegelijkertijd:

  • Ze maken verschillende vitaminen aan: vitamine B1, B2, B6, B12 en K
  • Ze helpen bij het afbreken van moeilijk verteerbare vezels en koolhydraten
  • Deze korte keten vetzuren zijn op hun beurt weer een energiebron voor je darmwandcellen en verbeteren de bewegelijkheid van je darmen
  • Ze maken korte keten vetzuren die voor een gezond darmmilieu zorgen
  • Ze stimuleren en versterken ons immuunsysteem

Diversiteit

En alsof dat nog niet genoeg is, zorgen ze er ook nog eens voor dat vreemde stoffen onschadelijk worden gemaakt.
Wat we inmiddels weten is dat dit gezelschap het meest succesvol is wanneer het zo divers en gevarieerd mogelijk is. Dan houdt het ene clubje het andere in de hand en is er de beste bescherming tegen indringers. Wanneer de diversiteit afneemt, of er van bepaalde soorten bacteriën een overgroei ontstaat, kunnen er verschillende soorten klachten ontstaan. Darmkrampen, een opgeblazen buik, diarree en andere spijsverteringsklachten. Andere gezondheidsproblemen waarbij je darmbacteriën een belangrijke rol lijken te spelen, zijn: obesitas, metabool syndroom, prikkelbare darmsyndroom, ziekte van Crohn, Alzheimer en darmkanker. En daar blijft het niet bij.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

De estroboloom bacteriën

Recent onderzoek wijst uit dat er nog een bijzonder gezelschap aan bacteriën bestaat, dat je hormoonhuishouding kan beïnvloeden: het estroboloom. Deze bacteriën beïnvloeden de hoeveelheid oestrogeen in je lijf. Oestrogeen is hét vrouwelijke hormoon en het estroboloom is dan ook belangrijk voor een goede hormoonbalans. Deze subgroep van darmbacteriën helpt namelijk bij de omzetting van oestrogeen. Ze geven een stofje af dat het oestrogeen in je darmen weer kan activeren. Een groot deel van het oestrogeen in je lijf wordt namelijk via de darmen in inactieve vorm afgevoerd. Maar door dit gezelschap kan het oestrogeen opnieuw in je bloedsomloop opgenomen worden en zo de hoeveelheid circulerend oestrogeen in je lichaam beïnvloeden. Op deze manier dragen ze bij aan een gezonde hormoonbalans. Dit betekent dus dat je darmgezondheid invloed heeft op je hormonen. En dat de factoren die je darmen uit balans brengen, ook de hoeveelheid circulerend oestrogeen kunnen verstoren. Het estroboloom wordt o.a. beïnvloed door je leeftijd, etniciteit, verschillende omgevingsinvloeden, je eetpatroon, alcoholinname, stress en antibioticagebruik.

Gevolgen van een verstoord estroboloom

Als dit proces minder goed werkt, door bijvoorbeeld een tekort aan diversiteit in je darmbacteriën, kan er een vermindering van de hoeveelheid circulerend oestrogeen optreden. Een overvloed van deze darmbacteriën zorgt juist voor een teveel aan circulerend oestrogeen. Beide situaties kunnen op lange termijn ongunstige gevolgen hebben. Zo kan een verandering in circulerend oestrogeen mogelijk bijdragen aan het ontstaan van aandoeningen als: endometriose, polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS), fertiliteitsproblemen, hart& vaatziekten en een verminderde cognitieve functie.

5 verrassende tips voor een betere darmgezondheid

Zo zie je maar hoezeer je darmgezondheid je algehele welbevinden beïnvloedt en dat het van groot belang is om je bonte gezelschap aan darmbewoners te koesteren. Een gezonde leefstijl is hiervoor essentieel. Voor zowel het behouden van een goede darmgezondheid, als het verbeteren van gerelateerde klachten. Soms werkt leefstijlaanpassing onvoldoende voor het verminderen van klachten. Zeker wanneer klachten al lange tijd aanwezig zijn en ze steeds terugkeren. Dan kan het in sommige gevallen waardevol zijn om een microbioomonderzoek te laten verrichten om er bijvoorbeeld achter te komen welke probiotica je het beste kan inzetten. Zo kun je doelgericht aan de slag. Hieronder alvast 5 praktische tips om vandaag nog mee te kunnen beginnen.

1. Eet afgekoelde aardappels

Ja, je leest het goed! Afgekoelde aardappels zijn krachtvoer voor een gezonde darm. Door het afkoelen wordt het zetmeel niet of nauwelijks tot suikers afgebroken. Dit onverteerde zetmeel wordt omgezet in korte keten vetzuren; je goede darmbacteriën zijn zo weer een feestmaal rijker.

2. Citroenmelisse geeft je vetvertering een boost

Door stimulering van de galproductie helpt citroenmelisse bij de afbraak van het vet in je maaltijd. Sprenkel het vers over je maaltijd of liever nog; maak een theetje van de gedroogde bloemen en blaadjes.

3. Doe wat vaker shiitake paddestoelen in de soep of door je maaltijdsalade

Dit medicinale paddenstoeltje zit boordevol B-vitaminen, betaglucanen en fytonutriënten. Daarnaast heeft het een ontstekingsremmende werking. Shiitake duwt de balans tussen de goede en slechte darmbacteriën de goede kant op, doordat het de slechte bacteriën aanpakt en je immuunsysteem versterkt. Door de gevarieerde smaak is deze paddestoel bovendien een heerlijke toevoeging.

4. Hertrain je smaakpapillen, want bitter is beter

Biologisch geteelde bittere groenten zoals artisjok, witlof en andijvie bevatten salvestrolen. Deze bitterstoffen stimuleren je spijsvertering zodanig dat het de opname van suikers vertraagt en hiermee de hoeveelheid insuline die vrijkomt. Hierdoor ben je sneller verzadigd en grijp je minder snel daar dat ongezonde tussendoortje.

5. Ananas, papaja of kiwi voor een betere eiwitvertering

Deze fruitsoorten bevatten eiwitsplitsende enzymen. Dus heb je flink getafeld en valt het eten zwaar, dan kan een portie papaja, ananas of kiwi de boel verlichten door je spijsvertering een handje te helpen.’

Over Azucena Cuijpers

Azucena is arts vrouwengezondheid en heeft haar praktijk in Stories, Amsterdam. Ze brengt moderne geneeskunde en natuurlijke behandelmethoden samen, specifiek op het gebied van vrouwenklachten. Het is haar missie om vrouwen de taal van hun cyclus en hormonen te laten begrijpen. Kijk voor meer informatie op newwomenshealth.nl.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.