BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Ayurveda: 5 remedies waarmee jij je Vata-dosha deze herfst in toom houdt

Body
vata disha herfst
nathalie meertens

Nathalie Meertens
29.10.2020

De Ayurveda kent 3 dosha’s, ofwel body/mind-types: Vata, Pitta en Kapha. Deze zijn in een bepaalde verhouding aanwezig in onszelf, maar ook in de rest van de natuur. Zo staat de herfst in het teken van de Vata dosha. Ieder mens merkt in de herfst wel iets van de verhoging in Vata. Maar je bent er het meest gevoelig voor als de Vata dosha overheerst in jouw constitutie. Hieronder lees je hoe je een disbalans voorkomt en jouw Vata dosha deze herfst in toom houdt. 

Ayurveda: 5 remedies waarmee jij je Vata-dosha deze herfst in toom houdt

Zodra het buiten koud en winderig wordt, verhoogt je Vata dosha. Vooral als deze dosha in jouw constitutie al dominant is, ben je in de herfst en winter extra gevoelig voor een disbalans. Als je even niet oplet gaan Vata-eigenschappen als kou, droogte, ruwheid en beweeglijkheid met je aan de haal. Klachten als een droge huid, verkoudheid, koude handen en voeten, pijnlijke gewrichten, verstopping, angst en onrust liggen dan op de loer. Gelukkig kun je zelf veel doen om een disbalans te voorkomen of herstellen. Met stabiliteit, rust, warmte en zachtheid verlaag jij je Vata en breng je je lichaam en geest weer in evenwicht. Onderstaande 5 remedies helpen je op weg.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

1. Eet kruidig en warm

Kruiden die Vata kalmeren zijn onder andere  kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie en basilicum. Laat salades, rauw eten en koude dranken even staan. Kies liever voor warme en zoete voeding zoals rijst, gekookte appel en peer, havermout, pompoen, zoete aardappel, bieten en linzen. Soep en stamppotten zijn in dit seizoen je beste vrienden. Zorg ook dat je voldoende vetten binnenkrijgt. Begin de dag liever niet met koffie, om je zenuwstelsel te beschermen voor overmatige stress. Kies liever een kop verse gemberthee. ‘s Avonds kun je een heerlijke mok golden milk of moon milk maken vol verwarmende kruiden.

2. Streef naar regelmaat

In de herfst is het slim om in je dagelijkse leven naar regelmaat te streven. Zo hou je de beweeglijkheid van de Vata dosha in balans. Ga op een vaste tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op en eet regelmatig. Het helpt ook om elke dag rond dezelfde tijd een yogasessie of meditatie in te plannen. Ga voor een langzamere, aardende yoga practice waarin je houdingen langer vasthoudt en je diep en traag ademt. Zo kalmeer je niet alleen je zenuwstelsel, maar bescherm je ook je gewrichten, die in de herfst extra gevoelig zijn. Dit is een fijne (gratis) yogales van Tory Hyndman, speciaal voor het balanceren van de Vata dosha.

3. Oliemassage

De Vata-eigenschappen kou en droogte kunnen met warmte en vocht in evenwicht worden gebracht. Een oliemassage is hiervoor een veel gebruikte remedie in de Ayurveda. Masseer voor het douchen je hele lichaam in met (gerijpte) sesamolie van de natuurwinkel (of speciale Vata massageolie), en laat de olie een paar minuten intrekken. Sesamolie beschermt de huid tegen uitdroging en werkt rustgevend op je zenuwstelsel. De massage stimuleert verder de bloedsomloop en helpt je lichaam giftige stoffen af te voeren. Neem hierna een warme douche of bad. Een warm voetbad voor het slapen kan Vata ook verlagen.

4. Ontspan

Om te voorkomen dat je Vata dosha uit balans raakt in de herfst, is het belangrijk om onnodige prikkels te vermijden. Kijk niet te veel TV, leg je telefoon op tijd weg en probeer je stresslevels zo laag mogelijk te houden. Op zoek naar rustgevende oliën voor je aroma diffuser? Geuren als lavendel, roos, ceder en sandelhout werken kalmerend.

5. Blijf warm

Naast dat het heilzaam is om in de winter en herfst verwarmende voeding te eten, is het ook belangrijk om warme kleren te dragen. Zelfs als het nog niet zo heel koud is buiten. Draag veel laagjes over elkaar heen, dan zit je altijd goed. Zet thuis op tijd de kachel aan en vermijd tocht en droge lucht. Zorg ook dat je het ‘s nachts warm genoeg hebt. Een goede nachtrust is in de herfst en winter extra belangrijk en een paar ijskoude voeten kan die knap verstoren.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Meer lezen?

Ayurveda & de herfst: met deze 10 tips krijgt het najaar geen vat op jou

Ayurveda & stress: dít menstype is het meest vatbaar voor spanningen

Burn-out & Ayurveda: een verfrissende kijk op opgebrand zijn

Ayurveda therapeut vertelt: zó optimaliseer jij je weerstand in deze onrustige tijden

Ayurveda: met deze 10 tips krijgt de winter geen vat op jou

Bronnen: yogaonline, Maharishi Ayurveda

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.