Ayurveda therapeut vertelt: zó optimaliseer jij je weerstand in deze onrustige tijden

Body
ayurveda, weerstand, coronavirus, immuunsysteem
Jeroen mei

Jeroen Mei
16.03.2020

De onrust omtrent het Coronavirus is nog niet voorbij. Zeker nu alle horeca, scholen en sportscholen gesloten zijn kan niemand er meer omheen. Ons gezamenlijk doel; het virus zo snel mogelijk indammen door de regels van het RIVM in acht te nemen. Dit is het moment om anderen te helpen waar je kan, maar vooral ook om naar binnen te keren en voor jezelf te zorgen. Om te beginnen door je lijf zo goed mogelijk te wapenen tegen de ziekmakers die er in de lucht zweven. In de eerste plaats het Coronavirus, maar ook andere griepjes of verkoudheden. Je lichaam heeft jou nodig in deze onrustige tijd. Wij vroegen Ayurveda therapeut Drs. Jeroen Mei hoe je het beste je weerstand kunt optimaliseren. Hij kwam terug met onderstaande adviezen.

Ayurveda therapeut vertelt: zo optimaliseer jij je weerstand in deze onrustige tijden

Jeroen mei, ayurveda therapeutJeroen: ‘Jezelf beschermen tegen een virusinfectie begint bij het grondig wassen van je handen om het Coronavirus (of een ander virus) tot stilstand te brengen. Er zijn cijfers gepubliceerd waarin gesproken wordt dat 80% van de virusinfecties wordt doorgegeven via de handen. Met je handen zit je werkelijk overal aan, vaak zonder het door te hebben. Was voor je van huis gaat  grondig je handen en doe dit ook als eerste zodra je thuis komt. En uiteraard, waar mogelijk, ook daar tussenin. Wat huggen en handen schudden betreft; voorlopig dus echt even niet.’

Hoe kan ik toch naar mijn (yoga)lesje gaan zonder teveel risico te lopen op een virusbesmetting?

Jeroen: ‘Allereerst, ga vooral door met sporten. Dit kun je ook thuis doen. Beweging zorgt voor het vrijmaken van witte bloedlichaampjes die nodig zijn om indringers van buitenaf te neutraliseren. Ga je ergens naar toe voor je sport- of yogales? Neem wel de volgende voorzorgsmaatregelen: was je handen voor en na je les. Draag bedekkende kleding (in plaats van een croptop) die het zweet dat je produceert opvangt. Maak je mat goed schoon voor de les, en ook erna. Je kunt ook een grote (hand)doek meenemen die je over je mat legt (na afloop in de was!). Uiteraard blijf je thuis als je verkouden bent of griepverschijnselen vertoont om andere mensen niet te besmetten’. Tip van de redactie: Op dit moment zijn in ons land alle sport- en yogascholen gesloten. Online zijn er talloze thuis-workout video’s te vinden van allerlei verschillende trainingstechnieken: yoga (voor gratis yogalessen kun je ook op Holistik terecht), pilates en HIIT… Maak ook af en toe een wandeling om je levensenergie te laten stromen.

Welke voeding is goed voor je weerstand?

Jeroen: ‘Maar heel weinig mensen eten drie ons (seizoens)groente en twee stuks (seizoens)fruit per dag. Toch is veel groente en fruit eten ontzettend belangrijk voor een goede gezondheid en weerstand. Dus eet zoveel mogelijk groente uit het seizoen. Voeg daarnaast de kwaliteit ‘vuur’ toe aan je eten door het te verhitten. Dat helpt bij het verteren en zorgt ervoor dat je de voedingsstoffen zo goed mogelijk opneemt. Met rauw en koud eten is dat een stuk lastiger. Fruit hoef je niet per se te verwarmen omdat het van zichzelf al licht verteerbaar is.’

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Facebook!
Ga naar facebook

Welk voedsel en andere zaken kan ik beter mijden?

Jeroen: ‘Gefrituurd eten, eten uit pakjes en zakjes, kant-en-klaar-maaltijden, kliekjes, voorgesneden groente uit plastic verpakkingen. Eten moet het liefst dagvers zijn, dan bevat het nog alle voedingsstoffen en niet onbelangrijk, dan bevat het prana. In de Indiase filosofie, zo ook de Ayurveda, staat prana voor levensenergie. In de Chinese geneeskunde spreekt men van Chi. De bovengenoemde voorbeelden bevatten geen of weinig prana meer. Verder hoeft het weinig betoog dat alcohol en drugs een aanslag zijn op de weerstand. Zeker in tijden van virussen is het verstandig hier zeer terughoudend mee te zijn.’

Welke Ayurvedische kruidensupplementen versterken je immuniteit?

Jeroen: ‘Er zijn een aantal preparaten die traditioneel worden ingezet om de weerstand te verhogen en die met name in het koude seizoen worden ingezet om virusinfecties te voorkomen.

Ashwagandha

Ashwagandha betekent letterlijk ‘de geur van een paard’. Van deze wortel wordt zelfs gezegd dat hij je de kracht van een paard schenkt. In de Ayurveda valt Ashwagandha onder de zogenaamde ‘rasayana’s’, oftewel verjongingsmiddelen. Dit ‘paardenmiddel’ wordt onder andere voorgeschreven bij verlaagde immuniteit en ziekte, hoesten, astma, allergieën en auto -immuun aandoeningen. Ashawagandha stimuleert de aanmaak van witte bloedlichaampjes, is ontstekingsremmend, pijnstillend en bevordert een goede nachtrust.

Chyawanprash

Ook Chyawanprash heeft verjongende en immuniteitversterkende eigenschappen en is daarmee potentieel een bescherming tegen virusinfecties. In tijden van griep, verkoudheid, hoesten is het een sterk middek om de weerstand te verhogen. Chyawanprash is een traditionele ayurvedische vruchtenpasta, gemaakt op basis van amalaki-vruchten, een rijke bron van anti-oxidanten en vitamine C. Chyavanprash, ook wel ‘Chyavanaprasam’ of ‘ Chyawanprash’ genoemd, voedt en versterkt het lichaam en geeft energie en vitaliteit.’

Ik heb kou gevat of een griep te pakken. Hoe kom ik hier snel vanaf?

Jeroen: ‘Neem jezelf in acht en neem je rust. Verder deel ik graag een Ayurvedisch receptje van een effectief huismiddel dat griep of verkoudheid kan verlichten. Maak een mengsel van de volgende ingrediënten: 1/2 tot 1 uitgeperste limoen, 1 theelepel kurkuma, 1 theelepel geraspte gember, honing en een snufje Himalayazout. Eet/ drink dit twee maal per dag.’

Wat kan ik nog meer doen?

Jeroen: ‘Voor een goede gezondheid, lees immuniteit, is er misschien niets belangrijker dan voldoende slaap. Tijdens de nachtrust herstelt het lichaam en voert het onderhoudswerk uit aan alle lichaamsweefsels die overdag actief zijn. Weinig is lichamelijk (en ook geestelijk) zo ondermijnend als te weinig slaap. Voor een sterke immuniteit is het daarnaast belangrijk een natuurlijk dag- en nachtritme te volgen. Dus: niet nachtbraken en tot laat uitgaan. Wil je minder vatbaar zijn voor infecties? Zorg dan voor tenminste acht uur slaap en ga op tijd naar bed. Tot slot, ook stress is een aanslag op je weerstand. Chronische stress vermindert de effectiviteit van je immuunsysteem (lees hier meer over ‘Ayurveda & stress’. Dus zeker in deze voor velen angstige tijden: ontspan!’

Over Jeroen Mei en zijn Praktijk voor Ayurveda

Wil je meer weten over ayurveda, jouw gezondheid en je spijsvertering? Bezoek De Spijsverteringskliniek via praktijkvoorayurveda.nl. Jeroen is beschikbaar voor 1-op-1 consulten (indien nodig kan dit via Skype of videocall).

Meer lezen van Jeroen? Check dan ook vooral deze artikelen:

1. Ayurveda: welk type ben jij?
2. Ayurveda en stress
3. Ayurveda en je spijsvertering: 6 tips
4. Ayurveda en onverenigbare voedingscombinaties
5. Ayurveda en een jetlag

praktijkvoorayurveda.nl

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link