Haargroei stimuleren: welke vitamines werken?

Body
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
16.08.2022

Veel mensen dromen van gezond, lang en glanzend haar. Goed nieuws: je kunt zelf van alles doen voor de gezondheid van je haar. Een van de belangrijkste dingen is het stimuleren van de haargroei. Maar hoe doe je dat? En welke vitamines stimuleren de haargroei?

Haargroei stimuleren: welke vitamines werken?

Wat is een haar eigenlijk?

Laten we voordat we inzoomen op het stimuleren van haargroei eens kijken wat haar eigenlijk is. Haar groeit uit een haarfollikel, ook wel een haarzakje genoemd. In je huid bevinden zich spieren en talgkliertjes om dit haarfollikel heen. Deze haarspiertjes kunnen ervoor zorgen dat je haar rechtop kan komen te staan en je bijvoorbeeld kippenvel kan krijgen. De talgkliertjes scheiden talg uit. Dit is goed voor je haar, want talg vormt een beschermlaagje op je hoofdhuid en op de haren. Als talg, vuil en haarproductresten zich echter ophopen gaat je haar er naar verloop van tijd vettig uit zien.

Door de bloedvaten die erlangs lopen kan een haar groeien. Deze bloedvaten zitten vol met belangrijke voedingsstoffen die het haar energie geven. Haar bestaat voornamelijk uit het eiwit keratine. Dit stofje is voor zowel je haar, huid als je nagels erg belangrijk. Het is een bouwstof die groei mogelijk maakt.

De levensfases van haar

Net zoals huidcellen en wimpers heeft haar een levenscyclus. Haar staat nooit stil, het blijft constant groeien. Onderin de haarwortel, dus waar de haar vastzit in de haarfollikel, worden er namelijk steeds nieuwe cellen aangemaakt. Dit gebeurt in de haarpapil. Het haar wordt door deze nieuwe cellen uit het haarfollikel geduwd, en de cellen worden meteen weer vervangen door nóg nieuwere cellen. Het haar groeit dus vanuit de hoofdhuid naar buiten toe. Eigenlijk is het haar dat je op je hoofd kan zien dus het dode deel van het haar, gek hè?

In zijn leven gaat een haar door verschillende fases heen. Je kunt je haargroei beter stimuleren als je deze fases begrijpt, dus laten we ze doornemen.

De groeifase

Deze fase wordt ook wel de anagene fase genoemd en duurt twee tot zes jaar. In deze eerste fase, die het langste duurt van alle fases, worden nieuwe cellen aangemaakt en wordt je haar dus langer.

De overgangsfase

In deze fase, van ongeveer twee weken, laten de haarstreng en de haarpapil elkaar los. Dit wordt de katagene fase genoemd.

De rustfase

Deze laatste fase, de telogene fase, duurt ongeveer drie tot vier maanden. De haarstreng is nu in rust in de haarfollikel, wat betekent dat er geen groei plaatsvindt. Soms kan de haarstreng in deze fase uitvallen; dit is een natuurlijk proces.

Na deze levenscyclus komt er vanzelf weer een nieuwe haarstreng die de komende twee tot zes jaar doorgroeit. Dit gebeurt zo’n 20 keer in je leven. Iemand met een korte groeifase kan daardoor eerder last krijgen van haaruitval. Je kunt haaruitval tegengaan of verminderen door de haargroei te stimuleren.

haargroei stimuleren

Het stimuleren van de haargroei, hoe doe je dat?

Je weet nu dat je haar eigenlijk alleen groeit in de groeifase. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je je haargroei wilt stimuleren.

Voeding

Haar kan groeien met behulp van de voedingsstoffen die door het bloed worden aangevoerd. Hoe meer voedingsstoffen in je bloed, des te gezonder en sneller jouw haargroei. Een aantal belangrijke voedingsstoffen die de haargroei stimuleren zijn de volgende:

  • Zink: belangrijk voor de groei en ontwikkeling van weefsel. En guess what: een haarpapil is opgebouwd uit bindweefsel. Dit spoorelement speelt dus een belangrijke rol bij de ontwikkeling van jouw haarpapil. Je vindt zink onder andere in noten, vlees, schelp- en schaaldieren (zoals oesters en garnalen), kaas en graanproducten.
  • Vitamine C: dit is een belangrijke antioxidant die je lichaam nodig heeft voor onder andere de vorming van bindweefsel. Vitamine C beschermt ook de cellen in je lichaam. Het versterkt van ook je haarzakjes en beschermt tegen het afbreken van je haar. Vitamine C zit in fruit (vooral citrusvruchten als sinaasappels, maar ook kiwi’s, bessen en aardbeien), aardappels en groentes zoals gele pepers.
  • Omega-3: dit vetzuur kan je lichaam niet zelf aanmaken. Het kan helpen je haar van binnenuit de beschermen en versterken. Omega-3 is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende vetzuren. De bekendste daarvan zijn alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA zit onder andere in lijnzaad en plantaardig oliën, waar EPA en DHA te vinden zijn in vis, schaal- en schelpdieren.
  • Vitamine E: ook vitamine E is een belangrijke antioxidant, die onder andere je cellen beschermt. Het speelt daarnaast een belangrijke rol bij het beschermen van de bloedvaten, organen, ogen en weefsel. Deze antioxidant zit in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals zonnebloemolie, halvarine, margarine, brood, graanproducten, noten, zaden, groenten en fruit.
  • Vitamine A: dit is een erg belangrijke vitamine die de groei van je haar bevordert en zorgt voor een gezonde huid en stevige nagels. Vitamine A bevordert namelijk de aanmaak van cellen voor onder andere het haar. Vitamine A komt vooral voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, ei en zuivelproducten.

De snelheid van je haargroei is voor een groot deel genetisch bepaald, maar kan zeker worden gestimuleerd met de juiste voeding én voldoende vochtinname. Dus: zorg dat je al je vitamines, eiwitten en andere belangrijke bouwstoffen binnenkrijgt. Vind je het lastig om alle stoffen binnen te krijgen, bijvoorbeeld omdat je plantaardig eet? Overweeg dan eens om voedingssupplementen of haarvitamines te nemen, deze kunnen zeker helpen om jouw haar in topconditie te houden.

Verzorging van je haar

Het is niet alleen belangrijk om je haar van binnenuit te verzorgen, de buitenkant is ook belangrijk! Je kunt je haargroei stimuleren door je haar te beschermen tegen elementen van buitenaf. Je haar kan namelijk op allerlei verschillende manieren beschadigd raken en afbreken. Zorg er daarom voor dat je weet wat voor haartype jij hebt en welke verzorging hierbij past. Heb je bijvoorbeeld haar dat snel broos en droog wordt, dan doen vochtinbrengende producten zoals speciale haarmaskers wonderen.

Het is hiernaast belangrijk om de hoofdhuid ook liefde te geven; een goed doorbloede hoofdhuid zorgt namelijk voor een betere haargroei. Haaroliën kunnen je hoofdhuid goed verzorgen. Zo hebben rozemarijn- en peperpuntolie een stimulerende werking op de doorbloeding van de huid. Andere ingrediënten die stimulerend kunnen werken zijn zonnebloem, kokos of lavendel. Zo wordt het lekker makkelijk om je haargroei te stimuleren.

Je haar wassen

Hoe vaak moet je je haar wassen om jouw haargroei te stimuleren? Je kunt dit het beste minimaal 1 keer per week te doen, om te voorkomen dat de hoofdhuid geïrriteerd raakt door het vuil en talg dat is opgehoopt op de hoofdhuid. Was je haar liever niet meer dan eens per 2 à 3 dagen; was het bijvoorbeeld na het sporten of als het een erg warme dag is geweest. Zo ontdoe je je haar en hoofdhuid niet steeds onnodig van de beschermende oliën en talg, en kun je op deze manier jouw haargroei stimuleren.

Haarproducten

Ook door goed te kijken naar de ingrediëntenlijst van je haarproducten kun je gemakkelijk jouw haargroei stimuleren. Zo kun je producten vermijden die schadelijk kunnen zijn voor je haar. Schadelijke ingrediënten zijn bijvoorbeeld SLS, SLES en alcohol. Je haar bleken of het gebruik van hittetools kan je haargroei ook negatief beïnvloeden.

Het is niet alleen belangrijk om de schadelijke ingrediënten te vermijden, maar ook om juist ingrediënten te kiezen die de haargroei stimuleren. Zo laat onderzoek zien dat cafeïne een positieve werking kan hebben op de groei van het haar. Cafeïne verbetert namelijk de bloedtoevoer naar onder andere de hoofdhuid, wat de anagene fase van het haar verlengt. Ook zou het de werking van dihydrotestosteron blokkeren (hierover hieronder meer). Andere ingrediënten die de haargroei stimuleren zijn Gluadin® Kera-P LM, een plantaardige proteïne, Protectagen™, een rijstextractie proteïne die de haargroei stimuleert, AnaGain™ en RootBioTec™. Kijk dus eens dus of jouw haarproducten momenteel (een van) deze stoffen bevatten en zo niet, welke je dan het beste kunt aanschaffen.

Naast de producten die je gebruikt om je haar mee te wassen en verzorgen is ook je kussensloop heel belangrijk als het om haargroei gaat. Op een ‘verkeerde’ stof slapen kan voor gebroken en gespleten haar zorgen, maar zo’n kussensloop absorbeert ook veel voeding en vocht dat je juist gedurende de dag gebruikt om je haar te verzorgen. Een katoenen kussensloop of een kussensloop van satijn (polyester) zijn minder goede keuzes. Slaap liever op een kussensloop van zijde.

Hormonen

Wist je dat hormonen een enorme invloed kunnen hebben op je haargroei en zelfs haaruitval of (beginnende) kaalheid kunnen veroorzaken? Heb je het idee dat niets werkt of dat je plotseling veel last hebt van haaruitval? Het zou kunnen dat er meer speelt en het is slim om in dit geval eens langs te gaan bij je huisarts. Zo kunnen bijvoorbeeld de menopauze of het omzetten van testosteron naar dihydrotestosteron (DHT) – wat gebeurt op latere leeftijd – een grote impact hebben op de gezondheid van je haar. Wil je op de meest verantwoorde en volledige manier jouw haargroei stimuleren als je last hebt van haaruitval, zoek dan professionele hulp van een diëtist of huisarts.

Thuiskomen in je eigen lichaam?

Download nu de gratis Mini Guide en ontvang tips van Karlijn, Evelyn & een team van experts. Download gratis mini-guide Holistik Energy Pakket Karlijn en Evelyn

Bron: silkyway.shop

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.