Eet je te weinig? Dit zijn 7 signalen die daarop duiden

Body
progesteron

Amber Biemans
26.03.2021

Voeding is verreweg de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Precies de juiste hoeveelheid eten om optimaal te functioneren is voor veel mensen echter een hele uitdaging. Te veel eten gebeurt al snel. Omdat eten tegenwoordig op bijna elke straathoek te krijgen is. Of omdat we vasthouden aan onze ‘bord-leeg-eten-mentaliteit’. Maar het kan óók gebeuren dat je juist te weinig eet. In dit artikel vind je 7 signalen die er op duiden dat je lijf snakt naar meer.

Eet je te weinig? Dit zijn 7 signalen die daarop duiden

Te weinig eten kan verschillende oorzaken hebben. Puilt jouw agenda constant uit van de afspraken? Dan kan het zomaar gebeuren dat je regelmatig vergeet om te eten. Wat ook kan is dat je gedurende een langere periode meer beweegt dan normaal, maar jouw voedingspatroon daar niet op hebt aangepast. Chronisch diëten of te weinig gevarieerd eten kan er ook toe leiden dat je onvoldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Maar waar merk je dat dan precies aan? Hieronder vind je 7 signalen die er op duiden dat je jouw lichaam wellicht niet geeft wat het nodig heeft om op dagelijkse basis goed te kunnen functioneren. 

1. Aanhoudende vermoeidheid

Eén van de meest voor de hand liggende symptomen die erop duiden dat je te weinig eet is dat je je constant moe voelt. Je lichaam heeft energie nodig om te functioneren. Het overgrote deel van die energie haal je uit voeding. In je cellen zijn mitochondriën (een soort ‘energiefabriekjes’) 24/7 bezig met het omzetten van voeding in ATP. ATP is de brandstof die jouw lichaam gebruikt voor allerlei functies zoals groeien, denken en bewegen. Zonder deze brandstof ben je met andere woorden tot weinig in staat. Als je te weinig voeding binnenkrijgt, kunnen mitochondriën niet voldoende ATP produceren. Vermoeidheid, lusteloosheid en concentratieproblemen liggen dan op de loer. Als je laag in je energie zit, heb je meestal ook geen puf om te bewegen. Dat terwijl beweging juist zorgt voor een gezonde eetlust. Zo kan te weinig eten tot gevolg hebben dat je in een neerwaartse spiraal terecht komt.

2. Haaruitval

haaruitval

Blijven er plots wel heel veel haren achter in je borstel? Neem dan je voedingspatroon eens onder de loep. Voedingsstoffen gaan namelijk éérst naar je organen. Logisch, want alleen als je organen goed functioneren blijf je in leven. Het restant aan voedingsstoffen is ‘gereserveerd’ voor minder essentiële lichaamsfuncties, zoals de groei van je nagels en je haren. Als je te weinig eet, blijven er simpelweg niet voldoende vitamines, mineralen en bouwstoffen over. Dat terwijl haarfollikels onder andere vitamine B en zink nodig hebben om nieuwe haren aan te maken.

3. Altijd koud

Is dat warme wollen vest je favoriete kledingstuk, zelfs als het kwik boven de 20 graden stijgt? Het altijd koud hebben kan er op wijzen dat je te weinig eet. Je lichaam heeft namelijk voldoende voedingsstoffen nodig om warmte te creëren en een constante lichaamstemperatuur te behouden. Als er niet genoeg brandstof in de kachel wordt gestopt, kan je het vuur niet kwalijk nemen dat het dooft. Over het algemeen geldt: hoe minder voeding je binnen krijgt, hoe kouder je het hebt. 

4. Prikkelbaar

Je hebt vast wel eens van de term “hangry” gehoord. Deze samensmelting van de woorden “hungry” en “angry” verwijst naar het gevoel van irritatie of zelfs woede als je hongerig bent. Als je niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgt, daalt je bloedsuikerspiegel (de hoeveelheid glucose in je bloed). Dit is van invloed op de manier waarop je hersenen functioneren. Wetenschapper Amanda Salis van de University of Sydney zegt hier het volgende over: “If your blood-glucose levels fall far enough, your brain will perceive it as a life-threatening situation. Simple things can become difficult when you’re hungry. You may find it hard to concentrate, for instance, or you may make silly mistakes.” Waar het op neerkomt is dat de communicatie tussen verschillende delen van je hersenen minder goed verloopt als je hongerig bent. Je bent daardoor minder goed in staat om je emoties onder controle te houden. Dit wordt in de hand gewerkt door cortisol. Als het glucosegehalte in je bloed daalt, stuurt je brein instructies naar verschillende organen om dit stresshormoon te produceren. Cortisol is namelijk nodig om glycogeen (de glucose die in je spieren opgeslagen ligt) te stimuleren om glucose af te geven aan je bloed.

5. Obstipatie

Langdurig te weinig eten kan leiden tot obstipatie en/of een harde en pijnlijke ontlasting. Ontlasting bestaat uit afvalstoffen afkomstig uit voeding. Niet zo gek dus dat de boel niet in beweging komt als je onvoldoende voedsel binnenkrijgt. Obstipatie kan ook veroorzaakt worden door een traag werkende schildklier. De schildklier maakt onder andere het hormoon T3 aan. Dit hormoon helpt de peristaltiek (samenknijping) in de darmen te stimuleren, waardoor de spijsvertering goed draaiende blijft. Wanneer je langdurig te weinig eet, gaat je schildklier langzamer werken en daalt de productie van T3. Hierdoor vertraagt ​​de peristaltiek en kun je last krijgen van chronische verstoppingen en een opgezette buik

6. Slaapproblemen

Slaap je onrustig of word je regelmatig wakker met een knorrende maag? Dit kan er op duiden dat je niet genoeg voeding binnen krijgt. Er is namelijk een verband tussen slaapproblemen en schommelingen in – daar is ie weer – je bloedsuikerspiegel. Wanneer je slaapt, daalt de hoeveelheid glucose in je bloed. Om je bloedsuikerspiegel gedurende de nacht stabiel te houden, geeft je lever daarom glucose af (er ligt gemiddeld zo’n 500 gram glucose opgeslagen in dit orgaan). Als je constant te weinig eet, is de glucosevoorraad in je lever echter niet toereikend om je bloedsuikerspiegel gedurende de nacht stabiel te houden. Dit een teken voor je lichaam om stresshormonen te produceren die helpen om glycogeen om te zetten naar glucose. Iets dan natuurlijk niet bevorderlijk is voor een goede nachtrust.

7. Gewicht

Een ogenschijnlijk tegenstrijdig symptoom van te weinig eten is dat afvallen niet lukt. Soms kan je lichaamsgewicht zelfs toenemen als je opeens een stuk minder gaat eten. Want zoals we gezien hebben kan te weinig eten leiden tot een lagere bloedsuikerspiegel en een daardoor verhoogde productie van cortisol. Als je lichaam voortdurend een seintje krijgt dat het glycogeen om moet zetten in glucose, gaat je lichaam deze extra suikers opslaan in vetcellen. Zo word je zwaarder terwijl je minder eet. Dat is ook waarom diëten averechts werkt.

Eet je te weinig?

Ben je er na het lezen van dit artikel achter gekomen dat je misschien te weinig eet? Hier zijn wat tips om op een gezonde manier wat meer voedzaam eten binnen te krijgen:

  • eet meer kleinere maaltijden gedurende de dag
  • stop met diëten, lees meer hierover in dit artikel over crashdiëten
  • eet meer producten waar veel proteïne in zit
  • eet meer complexe koolhydraten, zoals (bruine) rijst en (volkoren) pasta
  • eet meer onverzadigde vetten, zoals noten en avocado’s
  • lees dit artikel over intuïtief eten

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.