Haaruitval? Met deze 5 orthomoleculaire tips spaar je jouw haar

Body
haaruitval
Karlijn Hoebe

Karlijn Hoebe
31.10.2019

Dat je haar uitvalt is een natuurlijk proces. Iedereen verliest ongeveer 50 tot 150 haren per dag. Maar wat te doen als het veel meer haren zijn dan dat? Volgens orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe kun je beter op zoek gaan naar de oorzaak dan allerlei dure middeltjes kopen. Vaak begint haaruitval namelijk bij een hormonale disbalans. En in veel gevallen kun je er zelf iets aan doen. Met de vijf tips in dit artikel spaar je jouw haar.

Haaruitval? Met deze 5 orthomoleculaire tips spaar je jouw haar

Er worden steeds meer pilletjes en smeersels door wetenschappers bedacht om haaruitval te voorkomen of te vertragen. Deze middelen werken bij sommige mensen, maar beïnvloeden de hormonale cyclus van het lichaam vaak nadelig met allerlei gevolgen van dien. Om haaruitval daadwerkelijk aan te pakken is het dan ook van belang om de onderliggende oorzaak te achterhalen en te weten te komen welke specifieke hormonen bij jou uit balans zijn. Dit vormt de basis voor een specifiek plan van aanpak, waarbij aanpassingen in voeding en leefstijl, plus eventueel aanvullende suppletie de ernst van de haaruitval verminderen. Heb jij last van overmatige haaruitval? Dan wil ik je hierbij graag een aantal tips geven waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

1) Verminder stress

Onder stress produceren je bijnieren meer van het stresshormoon cortisol. En dat blijft door de slechte doorbloeding van de hoofdhuid lang aanwezig en komt ook in het talg terecht in de vorm van melkzuur. Melkzuur kan de haarwortels beschadigen waardoor de betreffende haar kan afsterven. Er zijn talloze stressfactoren. Zorg dat je er achter komt wat bij jou de grote veroorzakers van stress zijn en kijk of je deze kan elimineren. Als je geen invloed hebt op deze factoren, kijk dan wat hetgeen is wat je hierin kan accepteren. Het helpt niet om het weg te duwen, te negeren of je ertegen te verzetten. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen je in dit proces ondersteunen.

2) Zorg voor een goede doorbloeding

Als je doorbloeding niet goed is, is de kans op haaruitval groter. Een hoofdmassage, maar ook een bezoek aan de sauna met daarna een koude douche, brengt de doorbloeding op gang. Een traag werkende schildklier zorgt voor een verminderde doorbloeding. Heb je naast haaruitval last van klachten als overgewicht, weinig energie, koude handen en voeten en constipatie? Dan adviseer ik je schildklierwaarden te laten meten en contact op te nemen met een deskundige om je schildklier te ondersteunen.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

3) Eet zwavelrijke en eiwitrijke voeding

Om sterk en gezond haar te creëren heeft je lichaam de juiste bouwstenen nodig. Haar bestaat uit keratine, wat op zijn beurt weer uit het eiwit cysteïne bestaat. Cysteïne is een eiwit dat zwavel nodig heeft en daarom kun je het beste kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan zwavel zoals broccoli, kool (chinese kool, bloemkool, boerenkool), knoflook, uien, spruiten en prei. Het essentiële aminozuur lysine is ook een belangrijk stofje. Het wordt beschouwd als één van de belangrijkste aminozuren voor het haar, wellicht doordat dit de opname van zink en ijzer verbetert. Eiwitrijke voeding zoals vlees, vis en tempeh bevat lysine. Daarnaast zitten noten, zaden, quinoa en boekweit ook vol met dit nutriënt. Met name eieren zijn rijk aan biotine – ook wel bekend als vitamine B8 – en blijkt een belangrijke vitamine te zijn in de strijd tegen haaruitval. Je kunt biotine ook slikken in de vorm van een supplement.

4) Zorg voor voldoende ijzerinname

Een tekort aan ijzer kan mede leiden tot overmatig haaruitval. Bij een ijzertekort raad ik je aan om dit vooral uit je voeding te halen. Goedkope ijzersupplementen kunnen ijzer stapelen in je lichaam en richten zo meer schade aan dan dat ze goed voor je zijn. IJzer komt in eten voor in 2 vormen: als heemijzer en als non-heemijzer. Heemijzer zit alleen in dierlijke producten en wordt beter opgenomen dan het non-heemijzer dat zich zowel in dierlijke als plantaardige producten bevindt. Goede bronnen van heemijzer zijn: vlees, vis en kip. Goede bronnen van non-heemijzer zijn: spinazie, havermout, quinoa, spirulina, ei, linzen en noten.

5) Wees lief voor je darmen

Gezonde darmen liggen ten grondslag voor een goede opname van vitamines en mineralen en een evenwichtige hormoonhuishouding. Wanneer er sprake is van haaruitval dien je daarom altijd te worden gekeken naar de gezondheid van de darmen. In mijn praktijk zie ik met grote regelmaat vrouwen die last hebben van een opgeblazen buik en een traag ontlastingspatroon of juist diarree. Het aanpakken van de verteringsproblemen is altijd de eerste stap om de hormonen in het lichaam in balans te brengen. Door de samenstelling van de darmflora in beeld te brengen met behulp van ontlastingsonderzoek en voedselintoleranties in kaart te brengen door een voedselintolerantietest, kan er gericht te werk worden gegaan.

MEER LEZEN VAN KARLIJN

Xeno-Oestrogenen: waarom je deze nep hormonen beter kunt vermijden
Last van acné als volwassene? Dit kun je er aan doen
Candida: zo genees je van deze ziekmakende schimmel
Orthomoleculaire tips bij PMS
Dit vertelt jouw lichaamsvorm over jouw hormoonhuishouding
Vaak moe? Denk eens aan een ijzertekort
Is jouw maandelijkse cyclus normaal?
Dit is het lekkende darm syndroom en zo kom je er van af

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Voor persoonlijk advies op het gebied van je hormoonbalans kun je contact met mij opnemen via info@karlijnhoebe.nl. Door middel van jouw klachtenbeeld en indien nodig aanvullend laboratoriumonderzoek, kan ik een persoonlijk adviesplan voor je opstellen op het gebied van voeding, suppletie (indien nodig) en aanvullende leefstijladviezen. Ik heb een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar daarnaast bied ik ook online mijn diensten aan. De consulten komen in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraars. Kijk voor meer informatie op www.karlijnhoebe.nl

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link