3 redenen om een crash dieet vooral uit je hoofd te laten

Body
crash dieet

Het ziekenhuisdieet, het fruitdieet, het soepdieet… Crashdiëten zijn er in vele soorten en maten, maar draaien uiteindelijk allemaal om hetzelfde principe: gedurende een bepaalde periode veel minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Dat je daardoor razendsnel afvalt moge duidelijk zijn. Maar wat je óók doet is je lijf dwingen voedingsstoffen weg te halen op plaatsen die daar niet voor bedoeld zijn. En dat is geen goed idee…

Bezig met een crash dieet? Kap er maar gauw mee

De meeste vrouwen die ik ken hebben wel eens een crashdieet geprobeerd. En ja, ook ik behoor tot de groep ervaringsdeskundigen. Het meest heftige crashdieet dat ik ooit heb gevolgd? Het ziekenhuisdieet. Dit dieet is van origine ook echt een ziekenhuisdieet. Het werd ontwikkeld voor mensen die om dringende medische redenen heel snel moesten afvallen, bijvoorbeeld om in aanmerking te komen voor een operatie. In mijn geval was er van een medische noodzaak geen sprake. Ik wilde gewoon 5 kilo afvallen in 5 dagen. Verder dan 3,5 kilo ben ik niet gekomen. Genoeg om weer in die te strakke broek te passen, maar – geloof me – ik heb me zelden zo lamlendig gevoeld. En dat is niet zo gek want te weinig eten heeft nogal wat impact op hoe je je voelt. Hieronder vind je de 3 grootste nadelen van een crashdieet.

1) Je breekt spiermassa af en krijgt er vet voor terug

Tijdens een crashdieet draait het om veel minder calorieën binnenkrijgen dan je verbruikt. Dat je daardoor binnen no time een paar kilo kwijtraakt staat als een paal boven water. Het punt is alleen dat die kilo’s niet uit puur vet bestaan. De eerste paar kilo’s worden meestal geleverd door vochtverlies. Vervolgens breekt je lichaam niet alleen vet maar ook spierweefsel af. Het gebrek aan voedingsstoffen dient linksom of rechtsom namelijk gecompenseerd te worden. Stop je met het crashdieet dan vliegen de kilo’s er zo weer aan. En terwijl je tijdens het dieet zowel vet als spierweefsel kwijtraakt, krijg je zodra je weer normaal gaat eten vrijwel alleen vet terug. Dat terwijl juist spiermassa ontzettend belangrijk is voor je calorieverbruik.

2) Je vergroot de kans op een eetstoornis

Het volgen van een crashdieet heeft nog een belangrijk nadeel: het vergroot de kans op een eetstoornis. Voor het BBC programma Super Skinny Me besloten de twee Britse journalisten Kate Spicer en Louise Burke om binnen 5 weken alles te doen om size zero te bereiken. Ze voelden zich vreselijk lamlendig en raakten zó geobsedeerd door voedsel dat het meer dan een jaar duurde om weer een normaal eetpatroon te ontwikkelen. Burke kreeg naderhand zelfs last van ziekelijke eetbuien.

3) Je vergroot de kans op forse gewichtstoename

Uit een groot Fins onderzoek onder ruim 4000 vrouwen en 3500 mannen blijkt dat mensen die zichzelf straffen met een dieet een veel grotere kans hebben op forse gewichtstoename (meer dan 10 kilo) dan mensen die op een ongedwongen manier met eten omgaan. Volgens de Amerikaanse wetenschapper Glenn Gaesser valt dit te verklaren door de thrifty gene-theorie (het spaarzame gen). In de prehistorie werden mensen regelmatig geconfronteerd met perioden van voedseltekort. Daardoor zijn we genetisch zó geprogrammeerd om vet efficiënt op te slaan als reserve voor een eventuele hongerfase. Dit effect wordt versterkt als er regelmatig perioden van voedseltekort zijn. Het punt is dat je lijf geen onderscheid maakt tussen zelfopgelegde honger in de vorm van een crashdieet en echte hongersnood. Na elke mislukte dieetpoging gaat je lijf alleen maar nóg fanatieker vetreserves opbouwen. Volgens Gaesser doet je lijf dat door in voedselrijke periodes tussen de diëten door de insulinespiegel te verhogen. Insuline zorgt er namelijk voor dat er zoveel mogelijk brandstof vanuit het bloed in de vetcellen worden geloodst. En dat is nou juist wat je níet wil.

Hoe dan wel?

Hopelijk besluit je na het lezen van dit artikel nooit meer een crashdieet te volgen. Wil graag wat afvallen? Eet dan een beetje minder. Op die manier wordt er geen spierweefsel afgebroken en houd je het veel langer vol. Succes!

Bron: De Houdbare Vrouw, Pim Christiaans & Hanny Roskamp

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link