Vaak last van een opgeblazen buik? Zet déze 15 voedingsmiddelen dan op je menu

Body
voeding opgeblazen buik

Wist je dat vrouwen vaker last hebben van een opgeblazen gevoel dan mannen? Dat komt omdat vrouwen een ander verteringsstelsel hebben. Onze dikke darm is bijvoorbeeld gemiddeld langer dan die van mannen, terwijl we gemiddeld kleiner zijn. Ook hebben we een dieper, ronder bekken, wat ervoor zorgt dat onze darmen zich, veel meer dan bij mannen, in bochten wringen. Zo ontstaat er geen nette U-vorm in onze buik maar een soort achtbaan met scherpe bochten. En dat kan zorgen voor de nodige ongemakken, zoals een opgeblazen gevoel. Gelukkig zijn er manieren om een bolle buik te voorkomen…

Vaak last van een opgeblazen buik? Zet déze 15 voedingsmiddelen dan op je menu

Een opgeblazen gevoel kan erg vervelend zijn, maar de oorzaak is vaak onschuldig. Tel bij de anatomische kenmerken nog eens te snel eten op, of het eten van voedingsmiddelen die moeilijk te verteren zijn, en je buik transformeert gegarandeerd van plat naar bol. Het kan ook zijn dat je iets hebt gegeten waar je lijf niet goed tegen kan. Denk bijvoorbeeld aan zuivel of gluten. Als je vaak last hebt van een opgeblazen gevoel, is het raadzaam om eens uit te zoeken of je allergieën of intoleranties hebt. Als je vermoedt dat de oorzaak ernstiger is, raadpleeg dan altijd je huisarts.

Natuurlijke remedies bij een opgeblazen buik

Gelukkig is er van alles wat je zelf kan doen om een opgeblazen buik te voorkomen, zoals:

  • Voldoende lichaamsbeweging, dit helpt om gas sneller door je lichaam te transporteren en je spijsvertering in zijn geheel te stimuleren.
  • Beter kauwen, tijdens het kauwen vermengt speeksel met voeding in je mond. Je spijsvertering start dus al in je mond en niet pas in je maag. Waarom je elke hap 30 x zou moeten kauwen lees je hier.
  • Eten met regelmaat, door ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds rond hetzelfde tijdstip te eten komt je spijsvertering in een soort routine. Dit vergemakkelijkt de spijsvertering.
  • Veel water drinken, als je niet genoeg vocht in je lichaam hebt, zullen je nieren aan je lichaam aangeven zoveel mogelijk water vast te houden – wat kan leiden tot een opgeblazen buik. Drink alleen liever geen water tijdens het eten, daarmee voorkom je dat maagsappen worden verdund. Wacht 30 minuten.
  • Wát je eet kan een wereld van verschil maken. Probeer gas opwekkende voeding zoals gebakken bonen, koolsoorten als bloemkool en spruiten, eieren en koolzuurhoudende dranken te vermijden.
Holistik Summer Box

15 voedingsmiddelen die helpen bij een opgeblazen buik

Daarnaast zijn er juist heel wat voedingsmiddelen die een opgeblazen gevoel tegen gaan. Hieronder hebben we er 15 voor je op een rijtje gezet.

1) Papaya

Met stip op nummer één staat papaja. Deze tropische vrucht doet niet alleen wonderen voor je huid, maar is ook weldadig voor je spijsvertering. Vooral na het eten van een (te) zware maaltijd. Papaja bevat het enzym papaïne dat ervoor zorgt dat voedsel makkelijker wordt afgebroken, sneller wordt verteerd en vlug wordt weer uitgescheiden. Een opgeblazen buik als gevolg van een zware maaltijd verdwijnt als sneeuw voor de zon. Aan een paar stukjes heb je al voldoende. Papaja heeft overigens ook een duistere kant. De zwarte pitjes kun je beter niet eten. Ze bevatten carpaïne. Als je teveel papaja pitjes eet kan dit stofje je hartslag vertragen. Je hart schijnt uiteindelijk zelfs zo langzaam te gaan kloppen dat je in coma kunt raken. De pitjes werden vroeger dan ook gebruikt als vergif. Meteen weggooien dus!

2) Avocado

Avocado’s bevatten veel potassium, wat kan helpen om de sodiumlevels in je lichaam in balans te brengen. Dus als je een flink zoute maaltijd eet, voeg dan wat plakjes avocado toe. Zout zorgt er namelijk voor dat je vocht vasthoudt. Avocado’s bevatten ook veel vezels, die er weer voor zorgen dat je stofwisseling soepel blijft lopen en de goede bacteriën in je darm worden gevoed. En hoe beter zij hun werk kunnen doen, hoe platter jouw buik.

3) Kimchi

Gefermenteerde producten, zoals kimchi, zitten vol met goede bacteriën waar het je darmmicrobioom maar al te blij mee is. En als je microbioom gezond is, hoopt zich automatisch minder snel lucht op in je darmen. (Je microbioom is trouwens ook cruciaal voor je weerstand, stemming, hormoonbalans en talloze andere functies in je lichaam – win, win, win dus!)

4) Havermout

Havermout zit bomvol met vezels, en zoals we hierboven al zeiden zijn die magisch voor je spijsverteringsstelsel. Let wel: veel vezels in één keer eten, of je vezelconsumptie plotseling van bijna niets naar flink hoog opkrikken, kan juist weer voor gasvorming zorgen. Dit is vaak de reden waarom mensen zich opgeblazen voelen wanneer ze net vegetarisch of veganistisch gaan eten. Gelukkig kan je lijf hier snel aan wennen, blijf dus vooral lekker elke ochtend van je schaaltje havermout genieten.

5) Bessen

Even terug naar je darmmicrobioom: ook besjes (bosbessen, frambozen, bramen) zijn geweldige voeding voor je darmen. Ze zitten namelijk vol met vezels en polyfenolen (dat zijn krachtige antioxidanten die de groei van goede bacteriën in je darmen stimuleren).

6) Watermeloen

Watermeloen kan een opgeblazen gevoel verzachten omdat het zo veel water bevat; wel 91%! Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar veel water consumeren zorgt ervoor dat je minder vocht vasthoudt. En dat is precies wat je wil als je buik ongemakkelijk opgezet voelt.

7) Banaan

Net als avocado’s bevatten bananen veel potassium, wat bevordelijk is voor de sodiumbalans in je lijf. Ze bevatten daarnaast ook prebiotische vezels, die de bacteriën in je darm voeden en zo je verteringsproces ondersteunen.

8) Asperges

Asperges bevatten het aminozuur asparagine, wat een soort natuurlijke vochtafdrijver is en zo helpt om overtollig vocht en zout je lichaam uit te spoelen.

9) Sinaasappels

Sinaasappels, net als veel andere citrusvruchten, bevatten het stofje naringenine. Dit is een antioxidant met krachtige ontstekingsremmende eigenschappen, dat ook nog eens licht laxerend kan werken. Sinaasappels bevatten ook veel potassium en vezels.

10) Venkel

Venkel bevat bepaalde etherische olieverbindingen die opgehoopt gas in de darmen kunnen doen oplossen. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat het eten van venkel de productie van gal stimuleert, waardoor je vertering versoepelt en je kunt voorkomen dat er überhaupt gasvorming ontstaat.

11) Kiwi

Kiwi’s bevatten actinidine, een enzym dat je lichaam helpt bepaalde eiwitten af te breken uit zuivelproducten. Deze zijn voor sommige mensen moeilijk te verteren. Heb je dus last van je buik na je yoghurt-ontbijtje? Voeg er dan een kiwi of 2 aan toe: ook goed voor je vitamine C- en vezelconsumptie!

12) Yoghurt

Als je geen moeite hebt met het verteren van zuivel, dan kan yoghurt je darmen juist ondersteunen. Het is namelijk rijk aan probiotica, en we zagen al wat die goede bacteriën voor je darmen kunnen doen. Ben je niet lactose-intolerant maar wel gevoelig ervoor? Probeer dan eens kefir, dat is nagenoeg lactosevrij.

13) Spinazie

Spinazie bevat veel magnesium, wat voorkomt dat je lichaam overtollig vocht vasthoudt. Bovendien kan magnesium je stoelgang stimuleren, omdat het je spieren ontspant en water naar de darmen ‘trekt’.

14) Komkommer

Komkommer is een superfood als het gaat om het bestrijden van een opgeblazen gevoel. Dat komt vooral doordat de komkommer vitamine C, silicium en koffiezuur bevat, allemaal ingrediënten die vochtophoping voorkomen en zwelling verminderen.

15) Pruimen

Vraag je grootmoeder wat helpt tegen verstoppingen en de kans is groot dat het antwoord ‘pruimen’ is. Niet voor niets luidt een versje uit de 17e eeuw: ‘Wilje buyck en mage ruymen / Eet by wijlen drooge Pruymen (‘Wil je buik en maag ruimen / Eet bij wijle droge pruimen’). In pruimen zit een stofje dat laxerend werkt, namelijk sorbitol. Ook zijn pruimen rijk aan voedingsvezels.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: Mindbodygreen, womenshealth

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link