Angstig of gespannen? Deze 5 natuurlijke rustgevers kalmeren je zenuwen

Body
rustgevers

Nathalie Meertens
08.03.2021

Als je je angstig voelt, wordt er een hele batterij aan fysiologische processen geactiveerd. Dat is niet voor niks. Want als je leven op het spel staat moet je lichaam razendsnel kunnen handelen. Maar als je aan het malen bent over verleden of toekomst of worstelt met onopgelost trauma is angst knap vervelend. Gelukkig zijn er natuurlijke manieren om angstklachten te verminderen. Hieronder vind je 5 natuurlijke rustgevers die gespannen zenuwen kalmeren.

Angstig of gespannen? Deze 5 natuurlijke rustgevers kalmeren je zenuwen

Als je bang of gespannen bent is niet alleen je hoofd betrokken, maar je hele lichaam is gealarmeerd. Je sympathisch zenuwstelsel stoom je lichaam razendsnel klaar voor de zogenaamde ‘vecht- of vluchtreactie’. Concreet betekent dit dat je bloeddruk stijgt en je hartslag omhoog gaat. Ook wordt er bloed onttrokken aan je organen en naar je spieren gestuurd, zodat deze zich kunnen aanspannen. You’re ready for action. Je pupillen verwijden zich zodat je beter kunt zien en je gehoor wordt scherper. Je begint daarnaast te zweten – dat zorgt ervoor dat je lichaam na explosieve actie weer kan afkoelen. Houdt de stress aan, dan geeft de hypofyse, een kliertje onder in je brein, je bijnieren de opdracht adrenaline, cortisol en andere stresshormonen aan te maken. Die laten je bloedsuikerspiegel stijgen en je stofwisseling iets sneller werken, zodat je meer energie krijgt om actie te kunnen nemen.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Niets te vrezen

Dit is allemaal hartstikke slim en handig als je in gevaar bent. Maar als er niets te vrezen valt, heb je eigenlijk niets aan al deze processen. Sterker nog, ze zijn flink belastend voor je lijf en kunnen – vooral als je langdurig last hebt van angstklachten – negatieve effecten hebben op je gezondheid. Je kunt dan last krijgen van onder andere slapeloosheid, hartkloppingen, verminderde geheugenfunctie, depressie en een verminderde weerstand.

5 natuurlijke rustgevers

Bij aanhoudende angstklachten raden we je ten eerste aan om met je huisarts en/of een psycholoog te spreken. Daarnaast kunnen meditatie (bijvoorbeeld mindfulness, een bodyscan of shikantaza-meditatie) en yoga je helpen te ontspannen. En gelukkig is er in de keuken genoeg te vinden om je geest en lichaam te kalmeren. Hieronder vind je 5 natuurlijke rustgevers die de scherpe randjes van angstklachten kunnen halen.

1. Kamillethee

kamilleKamille staat vooral bekend om haar rustgevende werking. Het kalmeert je zenuwstelsel, waardoor intense emoties, angsten en stress hun scherpe kantjes kunnen verliezen. Helaas zal de bron van de spanning door het drinken van een kop thee niet op magische wijze verdwijnen. Maar kamillethee kan er wél voor zorgen dat je even op adem komt en de draad weer met een iets kalmere geest kunt oppakken.

2. Tryptofaan

Tryptofaan is een aminozuur dat onder andere nodig is voor de aanmaak van serotonine, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Als je je consumptie van tryptofaan verhoogt verloopt dit proces gemakkelijker. Dat is gunstig want als het serotoninegehalte in je lichaam op peil is voelen angstklachten minder overweldigend. Voedingsbronnen rijk aan tryptofaan zijn onder andere haver, bananen, gedroogde pruimen, pinda’s, bruine rijst, zonnebloempitten en pompoen- en sesamzaadjes.

3. Omega-3

Er is heel wat onderzoek gedaan naar de relatie tussen omega-3 en angstklachten. Dr. Servan Schreiber schrijft bijvoorbeeld dat een verhoogde inname van omega-3 vetzuren op de lange termijn de productie van dopamine in je brein verhoogt. Dopamine wordt, net als serotonine, ook wel een ‘geluksstofje’ genoemd. Hoe beter deze stofjes op peil zijn, hoe minder angstig jij je voelt. Daarnaast bleek dat omega-3 vetzuren het niveau van noradrenaline in je lijf verlagen. Dit is een hormoon dat je bijnieren uitscheiden bij angst. Tenslotte kan omega-3 je cortisol- en adrenalinelevels verlagen: twee stoffen die bij stress geproduceerd worden. Het gaat bij deze positieve effecten trouwens voornamelijk om de omega-3 vetzuren EPA en DHA. De grootste bron van omega-3 is vette vis (zalm, makreel, haring, sardines, forel). Eet je liever geen vis? Ook noten (walnoten, pinda’s, amandelen) zijn goede bronnen, net als plantaardige oliën zoals lijnzaadolie (niet verwarmd) en olijfolie.

4. Lavendelthee

lavendelHoewel lavendel vooral bekend staat om haar geur, heeft de plant ook een medicinale werking. In lavendel zit het natuurlijke geurstofje linalool. Dit stofje prikkelt reukzenuwen in de neus. Deze zenuwen geven op hun beurt een kalmerend signaal door naar de hersenen. De bevindingen van de Japanse onderzoekers bevestigen het vermoeden dat het extract van lavendel dezelfde angstremmende eigenschappen heeft als bijvoorbeeld diazepam (valium) en slaapmiddelen. Alleen dan zonder vervelende bijwerkingen.  Drink maar eens een kop lavendelthee. Het werkt ontspannend bij nervositeit en smaakt verrukkelijk. De thee maak je door kokend water (afkoelen tot 90 graden) over een halve theelepel bloemetjes en/of blaadjes in een beker te gieten. Laat afgedekt 10 minuten trekken voordat je de bloemetjes uit het water zeeft.

5. Magnesium

Bij stress, pijn, angst en depressie verbruik je een stuk meer magnesium. Zo ligt er in die situaties een tekort op de loer, met alle gevolgen van dien. Een magnesiumtekort zorgt er vervolgens ook weer voor dat je gevoeliger bent voor stress; zo beland je snel in een vicieuze cirkel. Het is dus een goed idee om bij angst- en stressklachten je magnesiuminname wat te verhogen. Dat kan met een supplement, maar je kunt magnesium ook heel goed uit je voeding halen. In donkergroene bladgroenten, ongeraffineerde noten en granen zit veel van dit mineraal. Met stip op nummer 1 staat spinazie. In 100 gram spinazie, zowel rauw als gekookt, zit maar liefst 79 mg magnesium! Ook amandelen, zonnebloempitten, walnoten, avocado, bananen, brandnetel en zilvervliesrijst zijn goede bronnen van magnesium. In 100 gram gekookte zilvervliesrijst zit 40 mg magnesium.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Bron: Natuurdiëtisten Nederland

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.