Stop ontstekingen, eet vetten (maar dan wél in de juiste verhouding)

Body
vetzuren

Een goede vetzuren balans in je lijf is belangrijk. Sterker nog: de gezondheid van je cellen (en dus je algehele gezondheid!) valt of staat bij de juiste verhouding tussen omega 3 en omega 6 vetzuren. Maar hoe kom je er nou achter of de vetzuren in jouw lijf in balans zijn? Door het opsturen van een paar druppels bloed naar een laboratorium. De uitslag van de test die ik onlangs deed liet een paar alarmbellen rinkelen. Ik krijg te weinig omega 3 vetzuren binnen. En juist te veel omega 6 vetzuren. En daarmee ben ik vatbaarder voor (laaggradige) ontstekingen dan me lief is. 

Stop ontstekingen, eet vetten (maar dan wél in de juiste verhouding)

‘Voor je 40e zorgt je lichaam voor jou. Na je 40e moet jij voor je lichaam gaan zorgen.’ Voor mij is het een levensmotto dat ik met het klimmen der jaren steeds iets serieuzer neem. Ik heb nog zoveel dromen die ik wil verwezenlijken. En dat lukt me alleen als ik me fit en energiek blijf voelen. Een hypochonder ben ik niet, maar de tijd dat ik nonchalant met mijn gezondheid omging is voorbij. Nu ik 42 ben sport ik twee tot drie keer per week, let beter op wat ik eet en heb van goed slapen een prioriteit gemaakt. Ook ben ik gestopt met roken en drink ik amper alcohol.

Je vetzuren testen

Hoewel ik voor mijn gevoel goed bezig ben, ben ik nieuwsgierig of mijn lijf dat ook zo ervaart. En daarom heb ik besloten om de komende maanden een aantal laboratorium testen te ondergaan en de uitslagen met jou te delen. Zo heb ik onlangs mijn vetzurenbalans laten testen door Labsolute. Een paar weken nadat ik een paar druppels bloed had opgestuurd kreeg ik de uitslag. En toen gingen er toch een paar alarmbellen af. Blijkbaar zijn de vetzuren in mijn lichaam niet in balans. Ik heb teveel omega 6 vetzuren in mijn cellen en te weinig omega 3 vetzuren. Of ik daar iets van merk? Nee, om eerlijk te zijn niet. Ik voel me fit en gezond. Toch ben ik volgens de bloedtest kwetsbaar voor laaggradige ontstekingen. Dit komt door een teveel aan omega 6. Door een tekort aan omega 3 zijn mijn celmembranen minder flexibel dan ze zouden moeten zijn. Hoogste tijd om in de materie te duiken, te beginnen op celniveau.

Celwanden: stabiel en flexibel

Elke cel heeft een celwand die uit vetzuren bestaat. Hoe flexibeler je celwanden, hoe gezonder je bent. Want dankzij flexibele wanden kunnen voedingsstoffen beter de cel in en afvalstoffen beter de cel uit. Tegelijkertijd moeten je celwanden stevig en stabiel zijn. Stabiliteit én flexibiliteit zijn dus van levensbelang – het is in feite de essentie van een goede gezondheid.

(On)verzadigde vetten

Om je celwanden gezond te houden heb je zowel onverzadigde vetten nodig als verzadigde vetten. Onverzadigde vetten (vetten die vloeibaar zijn bij kamertemperatuur) zorgen voor flexibiliteit. Verzadigde vetten (vetten die vast zijn bij kamertemperatuur) zorgen voor stevigheid. Naast het in topvorm houden van je celwanden hebben vetzuren nog meer belangrijke functies:

  • Ze helpen bij de opname van vitamine A, D, E en K
  • Vet is essentieel voor celbouw, zenuwfunctie, spijsvertering én voor de vorming van de hormonen die alles reguleren van metabolisme tot circulatie;
  • Bepaalde vetten spelen een essentiële rol bij ontstekingsreacties en wondheling;
  • Je hersenen bestaan voor een deel uit vetten, vetten dragen daarom bij aan een gezonde hersenfunctie

De juiste verhouding​ vetzuren

Omega 3 vetzuren (in bijvoorbeeld vette vis, chiazaad, lijnzaad en walnoten) zijn onverzadigde vetzuren die er voor zorgen dat je lichaam ontstekingen kan remmen. Omega 6 vetzuren (in bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie en teunisbloemolie) vormen de tegenhanger en kunnen juist voor ontstekingen zorgen. Ook hierbij geldt: je hebt beide soorten nodig, maar in de juiste verhouding. Onder de juiste verhouding verstaan we 3: 1 (dus maximaal 3 keer meer omega 6 in je cellen dan omega 3). Het punt is dat veel mensen nog veel meer omega 6 vetzuren in hun cellen hebben. Dit kwam ook uit mijn test (mijn verhouding is 8,7: 1).

Meer omega 3, minder omega 6

Het advies dat ik heb gekregen op basis van mijn testuitslag is: eet méér omega 3 vetzuren en minder omega 6 vetzuren. In praktijk betekent dit dat ik 2 keer per week vette vis (haring, makreel, wilde zalm of sardine) ga proberen te eten. Omdat ik geen enorme fan ben van vis weet ik alleen nu al dat dat een uitdaging gaat worden. Daarom slik ik een hoog gedoseerd omega 3 supplement. Ook ga ik wat meer hennepzaad, lijnzaad, chiazaad en walnoten eten. Net als omega 3 eieren. De volgende omega 6 verhogende producten probeer ik minder te eten: bak- en braadproducten, margarine, mayonaise, kaas en vlees, eieren en zuivel van dieren die gevoerd zijn met graan, soja en mais. Over 3 maanden doe ik weer een test en laat ik je weten of de vetzuren in mijn lijf beter in balans zijn.

Zelf een vetzuren test doen?

Benieuwd hoe het er voor staat met jouw vetzuren balans? Ik heb goede ervaringen met Labsolute. Dit Nederlandse bedrijf geeft je inzicht in de gezondheid met lab onderzoek. Je kunt kiezen uit allerlei soorten onderzoek: van een vitamine D test tot een ‘leaky gut’ onderzoek en super uitgebreide energie test. Je kunt de onderzoeken gewoon thuis ondergaan. Zo werkt de vetzuren test die ik heb gedaan met een vingerprik. Je laat een paar druppels bloed achter op een papieren testkaartje en stuurt het op. De – zeer uitgebreide! – uitslag ontvang je per post. De vetzuren test kost €79.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link