Tryptofaan: waarom dit aminozuur dé grondstof is voor goed slapen

Body
tryptofaan slapen

Moeite om ‘s avonds in slaap te vallen? Same here! Vooral als ik een drukke dag heb gehad en niet voldoende heb kunnen ontspannen. Ik sta dan nog steeds ‘aan’ als ik mijn bed in stap. Het aminozuur tryptofaan is op die momenten mijn redder in nood. 

Tryptofaan: waarom dit aminozuur dé grondstof is voor goed slapen

In het boek Welterusten! Over slaap en slaapstoornissen las ik onlangs dat er zoiets bestaat als de ideale inslaap-duur. Die zou liggen tussen de 10 en 15 minuten. En daar krijg ik best een beetje de zenuwen van want het lukt mij zelden tot nooit om binnen een kwartier in slaap te vallen. Negen van de tien keer lig ik minstens een half uur te woelen. Ik ben dus altijd op zoek naar manieren om beter te slapen. Er zijn nachten dat ik zwicht voor een slaappil (niet erg holistisch, ik weet het) maar meestal kom ik een heel eind met slaapverwekkende supplementen zoals magnesium en tryptofaan.

Tryptofaan en melatonine

In tegenstelling tot melatonine is tryptofaan geen hormoon, maar een aminozuur (deel van een eiwit). In je hersenen wordt tryptofaan omgezet tot het ‘gelukshormoon’ serotonine. Hiervoor heeft je lijf daglicht nodig en een paar hulpstofjes zoals vitamine B, vitamine C, zink en magnesium. Serotonine zorgt er voor dat je je ontspannen voelt en voorkomt dat je gaat liggen malen. Serotonine is bovendien een grondstof voor het ‘slaaphormoon’ melatonine dat ‘s nachts in je pijnappelklier wordt aangemaakt. Hoe ouder je wordt, hoe minder melatonine deze klier produceert. Ik heb ooit een tijdje melatonine geslikt om in slaap te komen. Hoewel de potjes melatonine die je kunt kopen bij de drogist goed onderzocht en veilig zijn bevonden, blijft het een hormoon waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Dan slik ik gevoelsmatig toch liever het aminozuur tryptofaan. Op die manier zorg ik er voor dat ik mijn lijf voldoende grondstoffen geef om zélf melatonine aan te maken.

Supplementen en voeding

Tryptofaan valt binnen de categorie essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren maakt je lichaam niet zelf aan. Je moet ze dus binnen zien te krijgen via supplementen of voeding. Zelfs slik ik 1 gram tryptofaan in de vorm van een supplement een half uur voordat ik ga slapen. Ik merk dat het de scherpe randjes van mijn dag haalt en me helpt ontspannen. Binnen 15 minuten inslapen is nog steeds een uitzondering, maar ik lig wel iets minder lang te woelen. Je kunt tryptofaan ook via je voeding binnen krijgen. Het aminozuur komt voor in eiwitrijke voeding zoals melk, kaas en gevogelte. Er zit ook tryptofaan in haver, chocolade, pruimen, brood, pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen.

Bijwerkingen

Ik heb zelf geen last gehad van bijwerkingen, maar sommige mensen ervaren duizeligheid, wazig zien en vermoeidheid bij het slikken van tryptofaan. Daarnaast mag tryptofaan niet tegelijkertijd met bepaalde medicijnen gebruikt worden, waaronder antidepressiva. Raadpleeg bij twijfel sowieso altijd je huisarts en ga niet zelf de medicijnman/vrouw uithangen.

Meer lezen over goed slapen

Goed slapen? Dit adviseert de orthomoleculaire geneeskunde
Deze 5 kristallen verbeteren jouw nachtrust
Waarom een goede nachtrust begint bij een stikdonkere kamer
Slaaptips uit China, India en Japan
Waarom je nachtrust een biologische noodzaak is
Slapen met warm weer? Met deze tips ben je zo vertrokken

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Welterusten, over slaap en slaapstoornissen en De Houdbare vrouw, Pim Chirstiaans & Hanny Roskamp

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link