Zwaarder door vocht vasthouden? Let op deze 3 symptomen

Body

Door warm weer kan het zijn dat je lymfesysteem niet optimaal functioneert. Je lichaam gaat dan vocht vasthouden. Hierdoor kun je plotsklaps 2 kilo zwaarder zijn. In dit artikel vertellen we je wat de symptomen zijn van vocht vasthouden én wat je eraan kunt doen.

Zwaarder door vocht vasthouden? Let op deze 3 symptomen

Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 65 procent uit water. Met zoveel vocht in je lijf is een gezonde vochthuishouding dus zeker geen overbodige luxe. Een hoofdrolspeler in dit verhaal is je lymfesysteem. Dit is een ingenieus netwerk dat je organen voorziet van voldoende vocht. Onder normale omstandigheden werkt dit netwerk naar behoren en is de vochthuishouding in je lichaam in balans. Een goede vochtbalans wil zeggen: een juiste verdeling van vocht (water) over de verschillende compartimenten van je lijf. Er is dan sprake van een natuurlijke balans tussen de druk in het bloedvat en de tegendruk van de omgeving (het weefsel).

Lymfebanen

Afvoer van vocht uit weefsel vindt plaats via je haarvaten en je lymfesysteem. Je lymfesysteem bestaat uit lymfebanen. In die banen stroomt een kleurloze vloeistof: lymfevocht. Afvalstoffen uit je cellen worden door dit vocht opgenomen en afgevoerd. Er kan echter een kink in de kabel komen waardoor je lichaam extra vocht gaat vasthouden. En dat zie je terug op de weegschaal…

Waarom je lichaam vocht vasthoudt

Er zijn verschillende redenen waarom je lichaam vocht gaat vasthouden. Tijdens de zomer – bij hoge temperaturen – kan je lichaam ontregeld raken en vocht gaan vasthouden. Als het kwik stijgt zetten haarvaten uit om je lichaam op een natuurlijke manier af te koelen. Hierdoor hebben je lymfebanen echter minder ruimte om het overtollige vocht af te voeren. Daarnaast kan je menstruele cyclus van invloed zijn op je vochthuishouding. In de week voor de eerste dag van je menstruatie verandert je hormoonhuishouding. Door schommelingen in de hoeveelheden oestrogeen en progesteron houdt je lichaam in die periode vaak wat meer vocht vast. Dit kan leiden tot dikke voeten, opgezwollen gezicht of vingers en vocht in benen of enkels.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3 symptomen van vocht vasthouden

Benieuwd waar je waterretentie aan kunt herkennen? Dit zijn 3 symptomen die helpen vast te stellen of je vocht vasthoudt:

1 Zwelling en/of pijn

Als je vocht vasthoudt, kunnen bepaalde lichaamsdelen gaan opzwellen. Veel mensen denken hierbij vooral aan hun voeten, enkels en vingers. Maar ook je gezicht, buik, armen en benen kunnen op gaan zwellen vanwege waterretentie. Schrik dus niet als je gehele lichaam van de ene op de andere dag opgezwollen voelt – je bent niet ineens dikker geworden. De opgezwollen lichaamsdelen kunnen pijnlijk aanvoelen, doordat de vochtophoping de onderhuidse druk op de huid flink versterkt. (Als één specifiek lichaamsdeel plotseling opzwelt en pijnlijk wordt, raadpleeg dan een arts.)

2 Gewichtstoename

Als je vocht vasthoudt kun je je niet alleen zwaarder voelen, maar weeg je waarschijnlijk ook (tijdelijk) meer. Dit kan zo’n twee kilo schelen. Voor en tijdens je menstruatie bijvoorbeeld kun je een paar kilo meer wegen. Na je menstruatie verdwijnt dit gewicht dan vanzelf weer. Ook als je een keer veel koolhydraten hebt gegeten kan het zijn dat je de volgende dag wat meer weegt. Koolhydraten binden zich in je lichaam namelijk aan vocht. Om precies te zijn: iedere gram koolhydraat bindt zich aan 3 gram vocht. Ook als je veel zout eet houd je tijdelijk meer vocht vast.

3 Kuiltjes

Het kan voorkomen dat er een kuiltje achterblijft in een gezwollen lichaamsdeel als je er met je vinger in drukt. Dit gebeurt echter niet bij iedereen en is dan ook een minder ‘betrouwbare’ graadmeter voor waterretentie. Als je sokken of broek een afdruk achterlaten in je huid, kan dat je ook wat vertellen over de vochthuishouding in je lijf.

3 x vochtafdrijvende tips

Gelukkig zijn er manieren om je vochthuishouding zelf in goede banen te leiden. Deze 3 tips helpen je op weg.

Tip 1) Drink brandnetelthee

Op een warme dag is thee waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt. Toch is thee drinken een slimme manier om vocht af te drijven. Er zijn namelijk theesoorten die bekend staan om hun vochtafdrijvend werking. De meest bekende is brandnetelthee. Deze thee zit namelijk vol vitamine C, flavonoïden, foliumzuur, magnesium, ijzer en kiezelzuur. Allemaal stofjes met een vochtafdrijvende werking. Geen fan van brandnetelthee? Ook paardenbloementhee, venkelthee en groene thee kunnen helpen om vocht kwijt te raken.

Tip 2) Eet vochtafdrijvende groenten

Bleekselderij, andijvie, artisjok, komkommer, venkel en wortels hebben een vochtafdrijvend effect. Ze bevatten veel kalium, een mineraal dat betrokken is bij de bloeddruk en de vochthuishouding. Meer zin in zoet? Eet dan een flinke schijf watermeloen. Deze heerlijke groente – jazeker, watermeloen is familie van de komkommer – bevat een grote hoeveelheid water, wat het afdrijven van vocht stimuleert. Houd je vocht vast door hormonale veranderingen? Dan kan het eten van onder meer paprika en broccoli helpen. Deze voedingsmiddelen bevatten veel fyto-oestrogenen die de hormoonbalans en je vochtbalans kunnen herstellen.

Tip 3) Kom in beweging

Door één been voor het andere te zetten en je voet te flexen helpen je kuitspieren op een natuurlijke wijze de doorbloeding en vochtafdrijving in je benen te bevorderen. Dit is verreweg de snelste manier om van dikke enkels af te komen. Ga na de wandeling op de bank liggen met je benen omhoog. Ook dat drijft vocht af.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link