Mooi haar na je 40e? Deze 3 holistische tips helpen je op weg

Body
mooi haar 40 plus

Je haardos staat achterin de rij als het gaat om het opnemen van gezonde voedingsstoffen. Vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen gaan namelijk éérst naar je organen. Alleen als er van al dat goeds iets overblijft, vinden nutriënten hun weg naar de uiteinden van je lichaam waaronder je haar. Zodra je de 40 bent gepasseerd komt er een extra kink in de kabel. Onder invloed van hormonen wordt je haar namelijk dunner en grijzer. Hoewel Moeder Natuur zich lastig om de tuin laat leiden, zijn er sluiproutes om je haar in goede conditie te houden. Kijk maar eens naar deze 3 holistische tips.

Mooi haar na je 40e? Deze 3 holistische tips helpen je op weg

Om te begrijpen hoe je haren verouderen is het van belang om de link te leggen met hormonen. Een hoofdrol is weggelegd voor het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Oestrogeen is een verzamelnaam, er circuleren circa twintig typen oestrogenen in je lichaam. De drie belangrijkste oestrogenen zijn oestradiol, oestron en oestriol. Deze stofjes worden voornamelijk in je eierstokken gemaakt, maar ook je bijnieren en vetcellen zijn betrokken bij de productie.

Oestrogeen

Oestrogeen heeft allerlei functies in je lichaam. Het hormoon houdt rimpels buiten de deur, zorgt voor soepele gewrichten en dirigeert vet naar je heupen in plaats van je buik. Daarnaast houdt oestrogeen je haar in goede conditie. Vanaf ongeveer je 35e levensjaar begint de productie van oestrogeen echter te dalen. En rond je 40e begin je dat te zien. Ook aan je haar. Door de daling van het oestrogeenniveau delen haarcellen zich namelijk minder makkelijk. Hierdoor wordt er minder sterk haar gemaakt en ligt een weelderige bos met het klimmen van de jaren steeds iets verder buiten handbereik.

Foto collage Evelyn Twee foto's Evelyn

Volg Evelyn op Instagram

Volg hoofdredacteur Evelyn van Hasselt als je alles wilt weten over conscious aging en holistisch leven met beide benen op de grond.
Volg mij op Instagram

Grijs haar

Waar oestrogeen van invloed is op de kwaliteit van je haar, speelt het enzym catalse een rol bij de kleur. Je haarkleur wordt bepaald door melanine. Dit is het pigment dat kleur geeft aan je haar. Het enzym catalase beschermt melanine tegen het afvalproduct waterstofperoxide dat in de haarschacht ontstaat. Als je ouder wordt neemt de productie van catalase af waardoor waterstofperoxide vrij spel krijgt. Hierdoor neemt de concentratie van melanine in het haar af en kleurt het grijs. Wanneer alle melanine volledig verdwijnt, wordt het haar wit (kleurloos).

Eerste grijze haren

De gemiddelde leeftijd waarom de eerste grijze haren verschijnen ligt tussen de 30 (bij mannen) en 35 jaar (bij vrouwen). Wetenschappers werken met man en macht aan een middel om catalase te stimuleren of na te bootsen, maar vooralsnog is er geen kruid gewassen tegen grijs worden. Hoewel… In China denkt men daar anders over. Daarover lees je straks meer.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

3 holistische tips voor mooi haar na je 40e

Hoewel het knap lastig is om Moeder Natuur om de tuin te leiden, zijn er manieren om je haar in goede conditie te houden. Ook na je 40e. Deze 3 tips helpen je op weg:

1) Zorg voor je bloed

Volgens de traditionele Chinese geneeskunde kun je mooi haar niet los zien van je organen en lichaamsvloeistoffen. Of je haar mooi glanst en goed gehydrateerd is, hangt samen met de hoeveelheid bloed in je lichaam en de kwaliteit daarvan. Als er onvoldoende bloed door je lichaam stroomt, gaat het eerst naar de organen die het ‘t hardst nodig hebben. Alleen het laatste beetje bloed wordt dan ‘gereserveerd’ voor je haargroei. Om die reden hebben mensen met bloedarmoede vaak ook last van haaruitval.

Geheime ingrediënten

De sleutel voor een mooie, volle bos haar ligt volgens Chinezen dus bij je bloed. Maar hoe zorg je er voor dat je bloed optimaal kan stromen? Quick fixes zijn er helaas niet, maar een paar geheime ingrediënten wél. Zo eten Chinese vrouwen die mooier haar willen zwart sesamzaad en walnoten. Ook moerbeien (vers of gedroogd) hebben een gunstig effect op je bloed.

Fo-Ti wortel

Waar je óók baat bij zou kunnen hebben is een kuur van Fo-Ti wortel. Fo Ti is één van de meest krachtige anti-aging kruiden ter wereld. Chinese vrouwen streven er naar hun hele leven net zulk dik, zwart haar te hebben als op hun trouwdag. Daarom volgen ze 2 maanden per jaar een Fo-Ti kuur. Fo -Ti is de wortel van een klimplant en Chinezen geloven er heilig in dat deze wortel haaruitval voorkomt en het haar dikker én zwarter maakt. Het zou grijsverkleuring zelfs kunnen omkeren. Meer lezen over Fo-Ti? Check dan dit artikel.

2) Biotine en zink

Wil je mooie, glanzende lokken? Dat is het belangrijk om voldoende biotine (vitamine B8) en het mineraal zink binnen te krijgen. Biotine is een stofje dat een gezonde haargroei stimuleert. Om genoeg biotine binnen te krijgen is het slim om proteïnerijke voeding te eten zoals vlees, vis en eieren (met name de dooier). Ook door het eten van noten (vooral hazelnoten, amandelen en pinda’s) kun je wat extra biotine binnen krijgen. Voor een overkill hoef je niet zo bang te zijn, een teveel aan biotine plas je namelijk uit. Zink is een mineraal dat haaruitval kan verminderen. Je krijgt zink binnen via vlees, kaas, graanproducten, noten of schaal- en schelpdieren. Oesters zijn ware zink-bommetjes.

3) Houd stress binnen de perken

Dat je haar uitvalt is een natuurlijk proces. Iedereen verliest ongeveer 50 tot 150 haren per dag. Maar wat te doen als het veel meer haren zijn dan dat? Vaak begint haaruitval bij een hormonale disbalans. En in veel gevallen kun je er zelf iets aan doen. Bijvoorbeeld door stress binnen de perken te houden. Onder stress produceren je bijnieren meer van het stresshormoon cortisol. En dat blijft door de slechte doorbloeding van de hoofdhuid lang aanwezig en komt ook in het talg terecht in de vorm van melkzuur. Melkzuur kan de haarwortels beschadigen waardoor de betreffende haar kan afsterven. Er zijn talloze stressfactoren. Zorg dat je er achter komt wat bij jou de grote veroorzakers van stress zijn en kijk of je deze kan elimineren. Als je geen invloed hebt op deze factoren, kijk dan wat hetgeen is wat je hierin kan accepteren. Het helpt niet om het weg te duwen, te negeren of je ertegen te verzetten. Ademhalingsoefeningen of meditatie kunnen je in dit proces ondersteunen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Check je houdbaarheid

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link