Dit is waarom blijvend gewicht verliezen vraagt om een holistische aanpak

Body
holistisch afvallen

Als je íets niet zult vinden op Holistik dan is het een crashdieet. En we gaan je ook niet uitleggen hoe je een killerbody krijgt. Als je blijvend gewicht wilt verliezen boek je met een holistische aanpak het beste resultaat. En ik zal je uitleggen waarom…

Dit is waarom blijvend gewicht verliezen vraagt om een holistische aanpak

Noem een dieet en ik heb het gevolgd. En na al mijn mislukte afslankpogingen kan ik maar één conclusie trekken: (streng) lijnen werkt als een tierelier, alleen is het effect tijdelijk. Zodra je weer ‘normaal’ gaat eten vliegen de kilo’s er aan. Uit een groot Fins onderzoek onder 4000 vrouwen en 3500 mannen blijkt zelfs dat mensen die zichzelf straffen met een dieet een veel grotere kans hebben op forse gewichtstoename dan mensen die op een ongedwongen manier met eten omgaan.

Holistisch afvallen

Pas toen ik me minder ging focussen op alleen voeding en koos voor een holistische aanpak begon ik langzaam maar zeker blijvend gewicht te verliezen. Inmiddels ben ik 8 kilo lichter dan een paar jaar geleden. Ik ben er van overtuigd dat afvallen begint bij voldoende slaap, het binnen de perken houden van stress en regelmatig bewegen. Als je dan ook nog een beetje op je eten let kom je een heel eind.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

1) Slapen

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik eet altijd meer als ik slecht heb geslapen. Het lijkt wel of ik de hele dag moet ‘bijeten’ om voldoende energie te hebben. Dit heeft alles te maken met leptine en ghreline. Deze twee hormonen zijn direct van invloed op je eetlust. Leptine zorgt voor een vol gevoel en ghreline geeft je juist een seintje dat het tijd is om te eten. Nu denk je misschien dat één slechte nacht weinig invloed heeft op je hormonen. Dat klopt op zich wel. Maar met twee opeenvolgende slechte nachten heb je wél een probleem. Volgens een groot Amerikaans onderzoek zijn twee korte nachten van vier uur slaap namelijk al voldoende om je hormoonsysteem uit balans te brengen. Per uur dat je minder dan acht uur slaapt, schijn je 5% minder leptine en 5% méér ghreline aan te maken. Concreet betekent dit dat je eetlust ook met ongeveer 5% toeneemt. Sinds ik dit weet, probeer ik de kwaliteit van mijn slaap te verbeteren. Ik probeer altijd rond dezelfde tijd naar bed te gaan (je bioritme is dol op regelmaat!) en zorg er voor dat mijn slaapkamer stikdonker is. En dan bedoel ik écht donker. Want wist je dat zelfs een streepje licht door je gordijnen al van invloed is op de kwaliteit van je slaap? Lees dit artikel er maar eens op na! Ook let ik er op dat mijn slaapkamer netjes opgeruimd is. Volgens de slaapkamer principes van de Feng Shui zijn volle wasmanden, troep onder je bed en stapels boeken op je nachtkastje namelijk funest voor je nachtrust.

2) Stress

Helaas is het waar: van langdurige stress kun je dik worden. Tot die conclusie kwamen onderzoekers van de Ohio State University. Stress doet de concentratie van het spierslopende hormoon cortisol en het eetlustopwekkende hormoon insuline in je lijf namelijk toenemen. Daardoor krijg je meer trek in vette snacks en snoep. Neurologen denken dat vetten en suikers fungeren als een soort ‘troost voedsel’. En uit eigen ervaring weet ik dat dit niet heel ver bezijden de waarheid is… Op dagen dat ik erg druk ben, probeer ik tegenwoordig bewust momenten van ontspanning te creëren. Wat mij enorm helpt is het maken van een wandeling tijdens de lunchpauze. Ook fijn zijn de meditatie tracks van Daniel Schotsborg. Daniel is er van overtuigd dat je hersenen door bepaalde tonen en ritmes in een andere frequentie kunnen worden gebracht. Je daalt daarbij af van beta golven naar alpha golven. Overdag handelen we vanuit beta-stand: actief, doelgericht en stressvol. Zodra we ontspannen komen we in de alpha golven terecht. En dat is waar je wilt zijn om je stresshormonen binnen de perken te houden.

3) Sporten en luisteren

Ik heb met mezelf afgesproken dat ik minimaal 10.000 stappen per dag probeer te zetten. Elke stap die ik zet wordt geregistreerd door een activity tracker om mijn linkerpols. Op dagen dat ik écht geen zin heb, pep ik mezelf op met de gedachte dat ik door het dragen van een stappenteller gemiddeld 2000 stappen per dag meer zet dan normaal. Dit komt neer op een verbranding van zo’n 36.500 calorieën extra per jaar. Als je er van uit gaat dat je zo’n 7.000 calorieën moet verbranden om een kilo lichaamsvet kwijt te raken, zou je na een jaar theoretisch zo’n 5,2 kilo lichter kunnen zijn, zónder je eetpatroon aan te passen. Not bad right? Om mijn 10.000 stappen te halen, loop ik ‘s avonds vaak nog een half uurtje na het eten. Tegenwoordig luister ik tijdens het wandelen vaak naar TED talks, Youtube filmpjes en podcasts. Ik heb er een paar gevonden over afvallen waar jij vast ook wat aan hebt:

1) What’s the best diet for humans? Een TED talk van professor Eran Segal over waarom afvallen maatwerk is.
2) The Mathematics of weight loss. Een TED talk van biochemicus Ruben Meerman over waarom vet dat je verliest niet meer is dan CO2 en water.
3) How to lose weight without losing your mind. Een lezing van de Amerikaanse psycholoog dr.  Douglas Lisle. Kijk even door het kerkelijke decor heen, deze materie over afvallen is echt interessant.
4) The pleasure trap. Een TED talk van dr. Douglas Lisle over waarom we een ijsje altijd verkiezen boven een appel, tótdat we de pleasure trap ontmaskeren.

De kracht van microbeslissingen

Gewicht verliezen kost tijd. Als je een pond per week verliest doe je het al ontzettend goed. Als je blijvend gewicht wilt verliezen zul je jouw levensstijl moeten aanpassen. Niet door het roer in één keer om te gooien, maar ‘microbeslissingen’ te nemen. Zie je het niet zitten om elke dag 10.000 stappen te zetten? Doe het dan alleen in het weekend. En je hoeft echt niet meteen je hele slaapkamer te ‘fengshuien’. Begin gewoon met troep onder je bed vandaan halen.

Nog een laatste tip…

psylliumvezelsTot slot een microbeslissing die gewicht verliezen net iets makkelijker maakt: voeg dagelijks een eetlepel psylliumvezels toe aan je eetpatroon. Psylliumvezels zijn de 100% natuurlijke vliesjes van vlozaad.  Ze kunnen tien keer hun eigen drooggewicht in water opnemen. Je kunt psylliumvezels op twee manieren innemen: in de vorm van een capsule (1 -3 x daags 1 à 2 capsules) of opgelost in water. Meng je een eetlepel psylliumvezels met 200 ml water dan ontstaat er binnen enkele minuten een volumineuze, geurloze gel. Op weg naar buiten neemt deze natuurlijke gel rommel mee die zich in de loop van de tijd in de plooien van je darmen hebben genesteld. En dat zijn er nogal wat aangezien je darmen een oppervlakte hebben van twee tennisbanen, aldus farmacoloog professor Aletta Kraneveldt. Samen met water vormen psylliumvezels dus een uiterst effectieve schoonmaakploeg die kan helpen om je darmflora op orde te houden. En hoe gezonder je darmflora, hoe makkelijk het wordt om gewicht te verliezen. Succes!

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link