Wat te doen bij overprikkeling?

Artikelen
wat te doen bij overprikkeling
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.01.2022

Via je zintuigen krijg je de hele dag stukjes informatie binnen. Die stukjes informatie noemen we prikkels. Als het je hersenen om een bepaalde reden niet goed lukt de prikkels te verwerken, kun je overprikkeld raken. Dit kan iedereen overkomen, maar gebeurt vaker bij mensen met hersenletsel, ADHD, ADD of autisme, en hoogsensitieve mensen. Wat je kunt doen bij overprikkeling lees je hieronder. 

Hoe voelt overprikkeling?

Hoe voelt het eigenlijk om overprikkeld te zijn? Bij iedereen is dat net anders, maar overprikkeling gaat over het algemeen vaak gepaard met een aantal van de volgende klachten:

  • Hoofdpijn
  • Concentratieproblemen
  • Oorsuizen
  • Emotionele uitbarstingen of prikkelbaarheid
  • Hartkloppingen
  • Vermoeidheid
  • Angst

Wat te doen bij overprikkeling?

Hieronder vind je een aantal tips die verlichting kunnen bieden als je overprikkeld bent.

  1. De meest voor de hand liggende tip is om de hoeveelheid prikkels om je heen te verminderen. Zonder je af op een rustige plek. Al is het maar op het toilet van het feestje waar je bent!
  2. Probeer te achterhalen welk zintuig het meest ‘overwerkt’ voelt en geef deze als eerste rust. Bijvoorbeeld door een koptelefoon of zonnebril op te zetten.
  3. Deel je ervaring met iemand in je omgeving bij wie je je veilig voelt. Dan kan deze persoon met je meedenken over hoe je jezelf nu het beste kan ondersteunen.
  4. Hou een prikkeldagboek bij! Zo kun je achterhalen in wat voor situaties jij overprikkeld raakt. Op basis van deze informatie kun je je beter voorbereiden op bepaalde activiteiten of aanpassingen maken in je leven.
  5. Zorg goed voor jezelf. Als je te weinig hebt gegeten of geslapen, ziek bent, of veel stress hebt, kun je veel gevoeliger worden voor prikkels. Als je überhaupt al gevoelig bent is het extra belangrijk om in je eigen basisbehoeften te voorzien.
  6. Oefen met grenzen stellen. Als je gevoelig bent voor prikkels zal het nodig zijn soms grenzen te stellen. Bijvoorbeeld door een vriend te vertellen dat je voortaan op rustigere plekken wilt afspreken. Het is belangrijk om te proberen niet afhankelijk te zijn van de goedkeuring of het begrip van anderen. Jouw grenzen zijn jouw grenzen. Niemand heeft er wat aan als jij overprikkeld raakt!
  7. Ben je (bijna) overprikkeld? Dan kan het fijn zijn om naar binaural beats te luisteren. Binaural beats zouden je hersenen stimuleren Thèta-golven te produceren, die kalmerend werken.
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.