5 situaties waarin je als vrouw wel wat extra vitamine C kunt gebruiken

Body
vitamine C

Al in de 16e eeuw wisten zeelieden dat citrusvruchten scheurbuik konden voorkomen. Pas veel later werd duidelijk dat dit kwam door het hoge gehalte vitamine C dat deze voedingsmiddelen bevatten. Inmiddels is het geen geheim meer dat deze vitamine je beste vriend is als je een griepje of verkoudheid voelt opkomen. Maar zijn nog veel meer situaties waarin je als vrouw wat extra vitamine C kunt gebruiken… 

5 situaties waarin je als vrouw wel wat extra vitamine C kunt gebruiken

Vitamine C heeft een functie als antioxidant in het lichaam en is nodig voor onder andere de vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand. Bij een tekort aan vitamine C kunnen dan ook allerlei nare symptomen optreden. Denk onder andere aan:

  • Verminderde weerstand
  • Vertraagde wondgenezing en snel blauwe plekken krijgen
  • Scheurbuik (bij een ernstig tekort)
  • Vermoeidheid en zwakte
  • Gebrek aan eetlust

Gelukkig krijgen de meeste mensen die gevarieerd en gezond eten voldoende vitamine C binnen. Toch zijn er een aantal situaties waarin het slim kan zijn om extra te letten op je inname van deze krachtige antioxidant.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Je wilt de veroudering van je huid vertragen

Vitamine C kan niet alleen veel doen voor de binnenkant van je lijf; ook je buitenkant knapt er van op! Het is namelijk een belangrijke grondstof voor de productie van collageen. Collageen is een lijmvormend eiwit dat stevigheid geeft aan je huid. Je lichaam maakt voortdurend nieuwe collageen aan. Dat gebeurt in speciale cellen: fibroblasten. Vanaf je 25e sukkelen deze cellen echter stuk voor stuk in slaap. Hierdoor neemt de aanmaak van collageen af. Wil je je huid ook op latere leeftijd mooi stevig houden? Dan is het slim om Moeder Natuur een handje te helpen door voldoende vitamine C binnen te krijgen.

2) Je hebt veel stress (gehad)

We all know: stress is funest voor je immuunsysteem. Voor zo’n beetje elke cel in je lichaam, eigenlijk. Het is wetenschappelijk aangetoond dat vitamine C het negatieve effect van stress op je immuunsysteem vermindert, virussen bestrijdt en helpt bij vermoeidheid, depressie en angstgevoelens. Bovendien verbruiken de cellen van je bijnieren meer vitamine C dan de meeste andere cellen in je lichaam. De hoogste concentratie van deze vitamine in je lijf bevindt zich dan ook in je bijnieren. Je bijnieren zijn twee kleine organen die als een soort kapje bovenop je nieren liggen. Ze hebben een superbelangrijke functie: ze produceren meer dan 50 verschillende hormonen, waaronder cortisol.

Uitgeputte bijnieren

Als je dealt met veel stress maak je gedurende een lange periode te veel cortisol aan. Op gegeven moment raken je bijnieren uitgeput en produceren ze niet te veel, maar juist te weinig cortisol. Symptomen van een bijnieruitputting zijn cravings naar suiker, constant trek hebben in koffie of andere cafeïne houdende drankjes, prikkelbaarheid, niet goed herstellen van een verkoudheid, een verlaagd libido en – misschien wel het belangrijkste symptoom – moe zijn terwijl de dag nog moet beginnen. Herken je jezelf in deze symptomen? Negeer ze niet en onderneem actie. Prioriteit heeft natuurlijk het verminderen van stress, maar dat is waarschijnlijk niet iets dat je à la minute voor elkaar krijgt. Waar je uitgeputte bijnieren wél direct mee ondersteunt, is er voor zorgen dat je voldoende vitamines en mineralen binnenkrijgt. Vooral vitamine C is dus van belang als je kampt met overbelaste bijnieren.

3) Je bent zwanger

Als je zwanger bent, maakt je lichaam extra bloed aan voor de baarmoeder, placenta en je baby. En voor de aanmaak van al dat bloed is het mineraal ijzer nodig. IJzer is onder andere een belangrijke bouwsteen van hemoglobine (Hb), een onderdeel van rode bloedcellen dat zuurstof door je lichaam vervoert. Als er meer bloed nodig is, zoals tijdens je zwangerschap, is er dus ook meer Hb nodig, en dus meer ijzer. Als je lichaam ijzer tekort komt kun je bloedarmoede ontwikkelen, wat gevaarlijk kan zijn voor jou en je baby. Het is dus belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen tijdens je zwangerschap. Maar wat heeft vitamine C hier dan mee te maken? Dat is simpel: vitamine C zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt. Zet dus tijdens je zwangerschap natuurlijke ijzerbronnen (zoals biologisch vlees, groene groenten, gedroogde vruchten, eigeel, sesamzaadjes en rauwe cacao) op het menu, samen met jouw favoriete natuurlijke bronnen van vitamine C. Denk aan spruitjes, aardappelen, paprika, kiwi en sinaasappels.

4) Je wilt je lijf (extra) ontgiften

Vitamine C heeft een ontgiftende werking. Het helpt het lichaam zware metalen zoals lood, kwikzilver, cadmium en nikkel beter kwijt te raken. Een verhoogde inname van vitamine C kan je darmen, lever, nieren en galblaas een handje helpen bij het detoxen.

5) Je hebt moeite met zwanger worden

Zoals je zag is vitamine C een antioxidant. Intioxidanten helpen je lichaam vrije radicalen ‘op te ruimen’. Vrije radicalen zijn stofjes die je cellen beschadigen, zo ook sperma- en eicellen. Zo kan vitamine C (en andere antioxidanten zoals vitamine E, foliumzuur, zink en bètacaroteen) je vruchtbaarheid bevorderen. En net als tijdens de zwangerschap, is het als je probeert zwanger te worden belangrijk om voldoende ijzer binnen te krijgen. Een ijzertekort kan namelijk de vruchtbaarheid bij mannen en vrouwen verlagen. Vitamine C zorgt er, zoals je zag, voor dat je lijf ijzer goed opneemt.

Vitamine C top 10

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C is voor een volwassene vastgesteld op 75 mg. De maximum hoeveelheid is 2000 mg. Bij vitamine C denk je al snel aan sinaasappels. Toch staat er een groente op nummer 1. Kijk maar eens naar onderstaande top 10:

  1. Paprika – – 150 mg per 100 gram = 200% van de ADH
  2. Zwarte bessen (cassis bes) – 150 mg per 100 gram = 200% van de ADH
  3. Spruitjes – 132 mg per 100 gram = 176% van de ADH
  4. Peterselie – 125 mg per 100 gram = 167% van de AD
  5. Boerenkool – 120 mg per 100 gram = 160% van de ADH
  6. Kiwi – 79 mg per 100 gram = 105% van de ADH
  7. Aardbeien – 64 mg per 100 gram = 85% van de ADH
  8. Peulen – 60 mg per 100 gram = 80% van de ADH
  9. Rode kool – 55 mg per 100 gram = 73% van de ADH
  10. Olijven – 55 mg per 100 gram = 73% van de ADH
Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link