Stress kent 5 basistypen – en déze vorm is het meest alarmerend

Body
basistypen stress

Stress heeft vaak een negatieve bijklank. Dat terwijl er ook positieve stress bestaat. Sterker nog: volgens de Amerikaanse meditatiemeester davidji zijn er 5 basistypen stress. Maar welke vorm van stress is dan het meest alarmerend?

Stress kent 5 basistypen – en déze vorm is het meest alarmerend

In de zomer van 2016 leerden Karlijn en ik davidji (met een kleine letter ‘d’) kennen. Deze Amerikaanse meditatiemeester is expert op het gebied van stress relief. Zijn 16 seconden meditatie oefening wordt wereldwijd gebruikt, onder andere door Navy Seals, US Marines en professionele atleten. Het opmerkelijke aan davidji is dat hij pas op latere leeftijd geïnteresseerd raakte in meditatie. De eerste 20 jaar van zijn carrière hield hij zich vooral bezig met grote fusies en acquisities. Dus als íemand weet wat stress is, dan is het davidji wel. Na zijn carrière in het bedrijfsleven ging davidji in de leer bij niemand minder dan Deepak Chopra. Inmiddels heeft hij meer dan 200.000 mensen geleerd hoe zij moeten mediteren. De boeken die hij heeft geschreven – De geheimen van meditatie en Zonder stress – zijn wereldwijde bestsellers.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

Vijf vormen van stress

Wat ik van davidji heb geleerd is dat er meerdere vormen van stress zijn. Vijf om precies te zijn:

1) Goede stress of eustress

Stress heeft vaak een negatieve bijklank en dat is niet terecht. Er bestaat namelijk ook zoiets als positieve stress ook wel eustress genoemd. Wanneer eustress door je lichaam raast ervaar je dat niet als vervelend, maar juist als een soort innerlijke drijfveer. Het komt opzetten wanneer je een spannende uitdaging aangaat die binnen je bereik ligt. Hierbij kun je denken aan het leveren van een sportprestatie, het geven van een presentatie of het realiseren van een droom. Goede stress is van korte duur en helpt je om geconcentreerd en alert te zijn bij het behalen van je doelen.

2) Routinestress

Routinestress is stress die je krijgt van situaties waar je dagelijks mee dealt. Verantwoordelijkheden als geld, werk en sociale verplichtingen jagen het gevoel aan. Vaak ebt routinestress vrij snel na een prikkelende gebeurtenis weer weg. Zo niet, dan kun je te maken krijgen met chronische stress (punt 4).

3) Acute (kortdurende) stress

Acute stress ervaar je in onverwachte situaties zoals wanneer je opzij moet springen voor een tram of een flinke smak maakt met je fiets. Er komt dan extra cortisol vrij. Dit ‘stresshormoon‘ zorgt  er – samen met een geactiveerd sympathisch zenuwstelsel – voor dat er binnen no time extra suiker en zuurstof naar je hersenen gaan en dat er meer van de opwekkende neurotransmitter dopmine vrijkomt. Je krijgt dus een stoot energie en wordt scherp. In tegenstelling tot chronische stress verdwijnt acute stress ook gauw weer.

4) Chronische (langdurige) stress

Chronische stress ontstaat door issues waar je over een langere periode mee kampt. Denk aan een ongezond eetpatroon, een veeleisende baan, relatieproblemen, overmatig trainen, ruzie met een vriendin… Telkens als jij stress ervaart, maken je bijnieren cortisol aan. Door een overdosis cortisol voel je je opgejaagd en kun je niet meer goed slapen. Gelukkig zijn er manieren om je cortisol level direct te verlagen. Wat je ook zou kunnen doen is het slikken van anti stress supplementen zoals magnesium en griffiona.

5) Traumatische stress

Na een traumatische ervaring kun je nog lang last hebben van de fysieke en emotionele schade die het heeft aangericht. Traumatische stress kan op een continue basis tot uiting komen, net als chronische stress. Maar het kan ook specifiek getriggerd worden door geuren, beelden, geluiden die doen denken aan de schokkende ervaring uit het verleden. Herstellen van een traumatische ervaring is een moeizaam proces, maar – zo beschrijft davidji aan de hand van onderzoek in zijn boek – wel mogelijk. Mits na de trauma de juiste steun wordt gegeven.

Hulp zoeken

Herken jij jezelf in één van deze stressvormen? Met positieve stress, acute stress en routine stress is helemaal niks mis. Zodra stress chronisch wordt maken je bijnieren constant teveel cortisol aan. Het is dan belangrijk om gas terug te nemen en stil te staan bij hoe jij je voelt. Want uiteindelijk is dat de basis van waaruit jij weer kunt geven aan de wereld om je heen. Roept traumatische stress herkenning bij je op? Zoek dan alsjeblieft hulp en blijf er niet alleen mee rondlopen.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bron: Zonder Stress – davidji, uitgeverij Altamira

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link