Wetenschap bewijst: op déze 3 manieren ontlaad je de spanning in jouw lijf

Body
rustige versie

Het is misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd: de spreekwoordelijke stilte in de storm zijn terwijl er constant prikkels op je af komen. In feite word je de hele dag door blootgesteld aan allerlei stressoren. Van een overvolle wasmand tot een toeterende automobilist. Gelukkig zijn er wetenschappelijk bewezen manieren om de spanning die zich gedurende de dag in je lijf opbouwt te ontladen. 

Wetenschap bewijst: op deze 3 manieren ontlaad je de spanning in jouw lijf

Je bent je er misschien niet zo van bewust, maar gedurende de dag word je constant blootgesteld aan ‘stressoren’.  Een stressor is iets wat een stress reactie veroorzaakt in je lichaam. Dat kan van alles zijn. Denk aan externe stressoren zoals een deadline op je werk, ruzie met een vriendin of een toeterende automobilist. Maar het kan ook zijn dat je te maken hebt met interne stressoren zoals zelfkritiek (denk aan gedachten als ‘ik ben toch niet goed genoeg’) nare herinneringen of angstige gedachten over de toekomst.

Wat is stress

Stress is eigenlijk niets anders de neurologische en fysiologische reactie van je lichaam die optreedt zodra je wordt geconfronteerd met een stressor. Je lichaam maakt zich binnen een fractie van een seconde op om te vechten of te vluchten door extra cortisol vrij te maken. Dit stresshormoon zorgt  er – samen met een geactiveerd sympathisch zenuwstelsel – voor dat er binnen no time extra suiker en zuurstof naar je hersenen gaan en dat er meer van de opwekkende neurotransmitter dopmine vrijkomt. Je krijgt dus een stoot energie en wordt scherp. Zodra je met de stressor hebt afgerekend en het gevaar is geweken, is het de bedoeling dat je lichaam terug keert naar een ontspannen staat van zijn. En dit is waar het bij veel mensen misgaat. Want tegenwoordig is de ene stressor vaak nog niet geweken of de volgende stresssituatie dient zich aan. Er is dan geen sprake meer dan acute stress, maar van chronische stress. En als íets je gezondheid ondermijnt is dat het wel. Het is met andere woorden ontzettend belangrijk dat je de tijd neemt om stress die zich gedurende de dag in je systeem opstapelt op enig moment te ontladen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1) Beweeg minimaal 20 minuten per dag

Volgens de Amerikaanse burn-out expert Emily Nagoski is bewegen hét teken voor je lichaam om opgeslagen spanning los te laten. In haar boek Burnout, the secret to unlocking the stress cycle benadrukt ze dat fysieke activiteit – letterlijk het bewegen van je lichaam – er voor zorgt dat je hersenen een seintje krijgen dat de kust veilig is en je lijf zich weer kan ontspannen. Het beste resultaat krijg je als je minimaal 20 minuten achter elkaar beweegt. Maak bijvoorbeeld een wandeling of dans in je woonkamer. Of nog beter: shake de spanning uit je lichaam. Trillen is namelijk een natuurlijke reflex waarmee ons lijf spanning kwijt kan raken. Meer weten over de kracht van trillen? Lees dan dit artikel over shaking therapie

2) Knuffelen minstens 20 seconden

Een andere snelle, maar super effectieve manier om stress te ontladen is knuffelen. Het liefst minimaal 20 seconden, maar in ieder geval lang genoeg om je relaxed te voelen. Je lichaam krijgt dan een seintje dat je safe bent en kan ontspannen. Knuffelen is sowieso reuze gezond. Dat komt door het vrijkomen van oxytocine. De werking van dit stofje – dat in 1909 ontdekt werd door de Britse farmacoloog Henry Dale – beperkt zich namelijk niet tot je brein. Oxytocine bevordert ook het ontspannen van je spieren, verlaagt de bloeddruk en zorgt er voor dat je lijf minder stresshormonen zoals cortisol aanmaakt. En dat is weer bevorderlijk voor je weerstand. Stress verzwakt je afweersysteem en vertraagt het genezingsproces. Zieke mensen hebben misschien wel het meeste baat bij oxytocine. Wanneer patiënten zich geborgen en geliefd voelen, genezen wonden en ontstekingen veel sneller. Wonderlijk niet waar?

3) Drink meer groene thee

Zijn TED Talk is miljoenen keren bekeken en zijn boek Eet om ziekte te verslaan is een regelrechte bestseller. Wijze raad van de Amerikaanse arts en wetenschapper Dr. William Li knopen we dan ook goed in onze oren. Een van zijn beste adviezen om beter met stress om te gaan? Drink meer groene thee. Onderzoekers hebben namelijk aangetoond dat groene thee stress vermindert. Uit Japans onderzoek onder 2.774 respondenten die veel psychologische stress hebben, bleek dat degenen die dagelijks 5 of meer kopen groene thee dronken minder stresssymptomen vertoonden. Nu is vijf koppen groene thee per dag misschien een beetje veel van het goede, maar met één kop maak je al een goede start. Je kunt de constante stroom van externe stressfactoren die op je afkomen weliswaar niet veranderen, maar door elke dag een kop groene thee te drinken kun je er wel voor zorgen dat ze minder stressvol voor je aanvoelen.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Reserveer!
Wil je verzekerd zijn van een box? Vul hieronder je e-mailadres in en we zetten je op de speciale pre-order lijst! Dan ontvang je als eerste een mailtje als de nieuwe box online staat.
INSCHRIJVEN
close-link