Spanning in je lijf? Dit zijn de 3 meest effectieve manieren om stress te ontladen

Body
stress ontladen

Het is misschien wel de grootste uitdaging van deze tijd: de spreekwoordelijke stilte in de storm zijn terwijl er constant prikkels op je af komen. In feite word je de hele dag door blootgesteld aan allerlei stressoren. Van een overvolle wasmand tot een toeterende automobilist. Gelukkig zijn er wetenschappelijk bewezen manieren om de spanning die zich gedurende de dag in je lijf opbouwt te ontladen. 

Spanning in je lijf? Dit zijn de 3 meest effectieve manieren om stress te ontladen

Je bent je er misschien niet zo van bewust, maar gedurende de dag word je constant blootgesteld aan ‘stressoren’.  Een stressor is iets wat een stress reactie veroorzaakt in je lichaam. Dat kan van alles zijn. Denk aan externe stressoren zoals een deadline op je werk, ruzie met een vriendin of een toeterende automobilist. Maar het kan ook zijn dat je te maken hebt met interne stressoren zoals zelfkritiek (denk aan gedachten als ‘ik ben toch niet goed genoeg’) nare herinneringen of angstige gedachten over de toekomst.

Wat is stress

Stress is eigenlijk niets anders de neurologische en fysiologische reactie van je lichaam die optreedt zodra je wordt geconfronteerd met een stressor. Je lichaam maakt zich binnen een fractie van een seconde op om te vechten of te vluchten door extra cortisol vrij te maken. Dit stresshormoon zorgt  er – samen met een geactiveerd sympathisch zenuwstelsel – voor dat er binnen no time extra suiker en zuurstof naar je hersenen gaan en dat er meer van de opwekkende neurotransmitter dopmine vrijkomt. Je krijgt dus een stoot energie en wordt scherp.

Chronische stress

Zodra je met de stressor hebt afgerekend en het gevaar is geweken, is het de bedoeling dat je lichaam terug keert naar een ontspannen staat van zijn. En dit is waar het bij veel mensen misgaat. Want tegenwoordig is de ene stressor vaak nog niet geweken of de volgende stresssituatie dient zich aan. Er is dan geen sprake meer dan acute stress, maar van chronische stress. En als íets je gezondheid ondermijnt is dat het wel. Het is met andere woorden ontzettend belangrijk dat je de tijd neemt om stress die zich gedurende de dag in je systeem opstapelt op enig moment te ontladen.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

1. Beweeg minimaal 20 minuten per dag

Volgens de Amerikaanse burn-out expert Emily Nagoski is bewegen hét teken voor je lichaam om opgeslagen spanning los te laten. In haar boek Burnout, the secret to unlocking the stress cycle benadrukt ze dat fysieke activiteit – letterlijk het bewegen van je lichaam – er voor zorgt dat je hersenen een seintje krijgen dat de kust veilig is en je lijf zich weer kan ontspannen. Het beste resultaat krijg je als je minimaal 20 minuten achter elkaar beweegt. Maak bijvoorbeeld een wandeling of dans in je woonkamer. Of nog beter: shake de spanning uit je lichaam. Trillen is namelijk een natuurlijke reflex waarmee ons lijf spanning kwijt kan raken. Meer weten over de kracht van trillen? Lees dan dit artikel over shaking therapie

2. Knuffel minstens 20 seconden

Een andere snelle, maar super effectieve manier om stress te ontladen is knuffelen. Het liefst minimaal 20 seconden, maar in ieder geval lang genoeg om je relaxed te voelen. Je lichaam krijgt dan een seintje dat je safe bent en kan ontspannen. Knuffelen is sowieso reuze gezond. Dat komt door het vrijkomen van oxytocine. De werking van dit stofje – dat in 1909 ontdekt werd door de Britse farmacoloog Henry Dale – beperkt zich namelijk niet tot je brein. Oxytocine bevordert ook het ontspannen van je spieren, verlaagt de bloeddruk en zorgt er voor dat je lijf minder stresshormonen zoals cortisol aanmaakt. En dat is weer bevorderlijk voor je weerstand. Stress verzwakt je afweersysteem en vertraagt het genezingsproces. Zieke mensen hebben misschien wel het meeste baat bij oxytocine. Wanneer patiënten zich geborgen en geliefd voelen, genezen wonden en ontstekingen veel sneller. Wonderlijk niet waar?

3. Zorg voor voldoende slaap

Slaap is misschien wel het beste medicijn bij stress. Slaap minstens 7 uur per nacht (en als het even kan 8). Heb je moeite om te ontspannen en in slaap te komen? Probeer dan Yoga Nidra. Yoga Nidra betekent letterlijk ‘slaap van de yogi’. Maar het is alles behalve slapen zoals je ’s nachts doet. Zie het als een zeer diepe vorm van meditatie. Via Yoga Nidra kom je in de ruimte tussen waken zijn en slapen. Het brengt je in een schemergebied waarin je rationele brein slaapt, maar je onderbewuste actief blijft. Door de diepe ontspanning verwerk je prikkels, neemt de spierspanning in je lichaam af en dalen je bloeddruk en hartslag. Wil je Yoga Nidra zelf proberen? Bestel dan voor slechts €19,95 het Holistik Yoga Nidra & Slaap Pakket met 3 nidra’s van één van de beste teachers van Nederland: Suze Retera.

Nieuw! Yoga Nidra & Slaap Pakket

Jouw gids naar je diepste slaap ooit
Bestel nu! Holistik Slaap Pakket Diepste slaap ooit

Meer lezen over stress?

Arts legt uit: dit is hoe altijd maar optimistisch zijn stress veroorzaakt
Cortisol: 5 tips om dit stresshormoon direct te verlagen
Stress kent 5 basistypen – en déze vorm is het meest alarmerend
Hormoonexpert legt uit: zó brengt stress je hormoonhuishouding uit balans
De vicieuze stresscirkel: dit is het effect van chronische stress op je brein
Stresscontainers: op déze 5 plekken hopen spanningen zich op in je lijf
Stress & voeding: waarom ze elkaar meer beïnvloeden dan je denkt

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.