PRE-ORDER NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Stress & voeding: waarom ze elkaar meer beïnvloeden dan je denkt

Body
burn out chinese voedingsleer
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.10.2020

Bij stress denk je al gauw aan een drukke baan, financiële zorgen of relatieproblemen. Maar wist je dat ook voeding stressreacties in je lichaam kan veroorzaken? Volgens de traditionele Chinese voedingsleer verstoort bepaalde voeding de yin en yang energiestromen in jouw lichaam. Je spijsvertering kan daardoor flink ontregeld raken. Hoe dat zit, en hoe je het beste kunt eten om die levensenergie weer door je lijf te laten stromen, weet TCM-therapeute Aimee van der Sterren.

Stress & voeding: waarom ze elkaar meer beïnvloeden dan je denkt

Aimee: ‘Een goed functionerende spijsvertering is heel belangrijk. Zo kan je lijf alle waardevolle voedingsstoffen die je binnenkrijgt opnemen. Maar er is nog een reden waarom je je spijsverteringsorganen zo gezond mogelijk wilt houden. Volgens de traditionele Chinese voedingsleer is de kracht van je spijsverteringsorganen (Milt en Maag) namelijk nodig om voedingsstoffen om te kunnen zetten in het zogenaamde Qi (=levensenergie). Als deze Qi overal in je lichaam kan stromen, geeft dat je vitaliteit en levenslust. Qi is namelijk de brandstof van je lichaam. De Qi in je nieren is in dit verhaal extra belangrijk. Die is als het vuur onder het kookpotje dat ervoor zorgt dat de voeding gaart en je spijsvertering gestimuleerd wordt. Stress zorgt ervoor dat dit vlammetje verzwakt. Laten we kijken hoe dat zit.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Disbalans van yin en yang

Yin en yang zijn als het ware twee ‘gezichten’ van je levensenergie die samenwerken en afhankelijk zijn van elkaar. Yang energie stookt het vuurtje op in je lichaam en geest. Het zorgt er voor dat je actief bent en drive voelt. Yin is het water in je lichaam. Yin energie maakt dat je een goede nachtrust hebt, dat je kunt herstellen, zowel fysiek en mentaal. Vuur staat voor je hart en water voor je nieren. Ze zijn beide nodig voor een goede balans in lichaam en geest. In de traditionele Chinese geneeskunde wordt ziekte gezien als een disbalans in yin en yang energie.

Stress

Stress kan voor zo’n disbalans in yin en yang zorgen. Bij stress stijgt de yang energie namelijk. Je komt in de zogeheten vecht-vluchtmodus, en dat heeft ook gevolgen voor je spijsvertering. Er is namelijk in zo’n situatie weinig energie over voor je buikgebied. Je maag blokkeert als het ware en verteren wordt moeilijk. Aanhoudende stress kan dus niet alleen tot een burn-out leiden, maar óók flinke spijsverteringsproblemen veroorzaken en je levensenergie verzwakken.

Voeding en stress

Wat veel mensen niet weten, is dat bepaalde voedingsmiddelen stressreacties kunnen veroorzaken in je lichaam. Net zo goed als deadlines op je werk of relatieproblemen. Wanneer je veel bewerkte voeding vol suikers en frisdrank vol koolzuur binnenkrijgt, kan je spijsvertering uitgeput raken. Suiker en fabrieksvetten verzwakken de milt en koolzuur is nadelig voor je darmflora. Neem je er grote hoeveelheden van, dan raakt de milt uitgeput. Je alvleesklier raakt overbelast en insulineresistentie kan een gevolg zijn. Je voeding wordt niet meer goed verteerd en je lijf neemt gezonde voedingsstoffen niet meer goed op. Terwijl, zoals je las, een goed werkende spijsvertering juist zo belangrijk is voor vitaliteit. Zo kom je al snel terecht in een vicieuze cirkel.

5 voedingstips voor het ontstressen van je lichaam

Gelukkig kun je, door je voeding aan te passen, vaak weer in balans komen. Om te beginnen kun je de natuur raadplegen. De seizoenen laten ons namelijk precies zien wat voor fruit en groente op dat moment goed voor je is. Eten volgens de cyclus van de seizoenen zal je lichaam helpen optimaal te functioneren. Hieronder vind je nog 5 andere ondersteunende voedingstips.

1) Vermijd witte suiker en snelle koolhydraten zoals witmeel producten.
2) Eet meer verse kruiden, ze voeden de yin energie in je lichaam. Vermijd echter scherpe kruiden.
3) Eet vaker knolgroenten. Knolgroenten bevatten veel kracht en voeden de milt, vooral in soepen.
4) Eet in de avond geen zware maaltijd en vermijd vlees. Je milt en maag verteren dit moeilijk.
5) Sla het ontbijt niet over! Dit is volgens de Chinese orgaanklok de tijd dat de spijsverteringsorganen het meest actief zijn.

Meer weten?

Een goed voedingspatroon is heel persoonlijk. Wil je weten welke voeding bij jou past, kijk dan op neitan.nl

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide



We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.