Déze 10 lichamelijke signalen wijzen erop dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt

Body
voedingsstoffen tekort
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
05.10.2021

Een gezond eetpatroon geeft je niet alleen energie, maar levert ook belangrijke voedingsstoffen voor je lichaam. Vooral als je vegetarisch of veganistisch eet, is het belangrijk om extra aandacht aan vitamines en mineralen te besteden. Healthblogger Annemiek Shrestha zet hieronder 10 lichamelijke signalen op een rijtje die erop wijzen dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. 

Déze 10 signalen wijzen erop dat je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt

1. Pijnlijke, gebarsten lippen

Als je niet zonder lippenbalsem kunt, komt dat mogelijk door een vitamine B12 tekort. Ook kun je last hebben van wondjes in je mond en op je tong. Je lippen en tong kunnen ook wat opzwellen. In een later stadium kan een vitamine B12 tekort leiden tot serieuze symptomen, dus pak het tekort zo snel mogelijk aan. Je vindt deze vitamine in grote hoeveelheden in de volgende voedingsmiddelen:

  • Vette vis (zoals sardientjes en makreel)
  • Nori
  • Mosselen
  • Lever

Als je vegetarisch of veganistisch eet, kan het nodig zijn om een supplement te gebruiken om een vitamine B12 tekort te voorkomen.

2. Droge huid

Is je huid erg droog en misschien zelfs schilferig, dan kun je een tekort hebben aan omega 3-vetzuren. Deze vetten voeden het natuurlijke beschermingslaagje van je huid, dat je velletje onder andere beschermt tegen uitdroging. Omega 3-vetzuren zitten vooral in vette vis, zoals zalm en sardientjes. Zet deze voedingsmiddelen dus vooral op het menu als je huid droog en schilferig is. Je kunt omega 3-vetzuren ook uit supplementen als visolie en krillolie halen. Als vegetarisch of veganistisch eet, dan is algenolie de perfecte bron van omega 3.

3. Hardnekkige acne

Hoewel geen enkel voedingsmiddel acne kan veroorzaken, kan een tekort aan bepaalde voedingsstoffen wel zorgen dat de talgkliertjes in je huid verstopt en ontstoken raken. Eén van die stoffen is omega 3. We zagen al dat omega 3 bijdraagt aan het beschermende lipidelaagje op je huid. Heb je een tekort aan deze stof, dan is je huid minder goed beschermd tegen bacteriën die acne veroorzaken.   Daarnaast hebben omega-3 vetzuren ontstekingsremmende eigenschappen. Bij een tekort kunnen ongewenste ontstekingsreacties in je lichaam ontstaan, dus ook in je huid. Dat omega 3 je huid daadwerkelijk kan helpen, blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek onder mensen met milde tot matige acne. Toen de deelnemers aan het onderzoek tien weken lang een omega 3-vetzuur innamen, zagen ze duidelijke verbeteringen aan hun huid.

Acne en zink

Een zinktekort kan eveneens aan de basis liggen van acne. Of je een tekort hebt aan dit mineraal, kun je gemakkelijk testen met een vloeibaar zinksupplement. Als je een beetje daarvan in je mond neemt en je vrijwel direct een zinksmaak proeft, heb je waarschijnlijk een tekort.

4. Kloofjes in je mondhoeken

Heb je last van kloofjes, barstjes, schilfers en korstjes in je mondhoeken? Dan kan het zijn dat je een ijzertekort hebt of een tekort aan vitamine B. De officiële naam van deze aandoening luidt cheilitis angularis. Cheilitis angularis kan ook door bacteriën of de gist Candida worden veroorzaakt. Het is daarom goed om je huisarts te raadplegen, zodat je je mondhoeken de juiste zorg kunt geven.

5. Bloedend tandvlees

Bloedend tandvlees kan een signaal zijn dat je meer aandacht moet besteden aan tandenpoetsen. Ook tanden stoken of flossen kan helpen om bloedend tandvlees tegen te gaan. Als je tandvlees zonder enige aanleiding gaat bloeden, kan dat echter een teken zijn van een tekort aan vitamine K1. Deze vitamine helpt om bloedingen in kwetsbare weefsels als je tandvlees te voorkomen.

6. Slecht genezende wondjes

Als je een wondje hebt dat niet overgaat, kan het zijn dat je lichaam meer eiwit nodig heeft. Je lichaam gebruikt eiwitten namelijk voor de opbouw en het herstel van weefsel. In dit artikel lees je hoeveel eiwit je nodig hebt en wat eiwitten van goede kwaliteit zijn. Bij slecht genezende wondjes kan het ook helpen om te zorgen voor meer vitamine C in je eetpatroon. Vitamine C speelt namelijk een belangrijke rol bij het genezen van beschadigde huid. Niet alleen tijdens de eerste fase van de wondheling, maar ook bij de vorming van nieuwe huid. Slecht genezende wondjes kunnen ook andere oorzaken hebben, zoals diabetes type 2. Het kan daarom raadzaam zijn om een afspraak bij de huisarts te maken als wondjes niet gemakkelijk overgaan.

7. Haaruitval

Is je haar breekbaar of wordt het dunner? Dan kun je een tekort hebben aan bepaalde voedingsstoffen, zoals eiwit, ijzer en vitamine C. Eiwit levert belangrijke aminozuren voor de vorming van collageen. Deze stof vormt één van de bouwstenen van gezond haar. Vitamine C is eveneens belangrijk als het gaat om collageen en het mineraal ijzer brengt zuurstof naar de haarwortels. Ook de B-vitamine biotine speelt een rol bij gezond haar. Lees hier meer over haaruitval en hoe je dit kunt voorkomen.

8. Broze nagels

Nagels die zomaar afbreken of brokkelig zijn, kunnen een teken zijn dat je lichaam meer biotone nodig heeft. Deze B-vitamine draagt niet alleen bij aan mooi haar, maar helpt ook om je nagels te laten groeien. Volgens onderzoek geeft biotine daarnaast sterke, harde en dikke nagels. Lees hier hoe je meer van deze stof binnenkrijgt.

9. Vroegtijdig grijs worden

Wist je dat tekorten aan voedingsstoffen je vroegtijdig grijs kunnen maken? Koper is zo’n stof. Het mineraal helpt bij de aanmaak van melanine, een pigment dat je haar kleur geeft. Heb je een tekort aan dit mineraal, dan kan je haar vroegtijdig zijn kleur verliezen. Een kopertekort kan ontstaan doordat er simpelweg niet voldoende koper in je eetpatroon te vinden is. Het kan ook komen doordat je lichaam het mineraal moeilijk kan opnemen. Er zijn aanwijzingen dat een tekort aan ijzer en vitamine B12 kunnen bijdragen aan een grijze coupe. Vermoed je dat je grijze haar het gevolg is van een tekort, dan kan het dus slim zijn om dat te laten controleren.

10. Trillend ooglid

Een trillend ooglid hebben we allemaal wel eens. Heb je het vaker, dan kan dit het gevolg zijn van een magnesiumtekort. Dit mineraal helpt namelijk om de spieren in de ogen te ontspannen. Hier kun je meer lezen over een tekort aan magnesium en wat je eraan kunt doen.

Over Annemiek

Annemiek Shrestha (1975) is als moeder van twee kinderen altijd bezig met gezonde voeding. Zo maakt ze iedere dag verse smoothies en sappen en bakt ze haar eigen zuurdesembrood. Daarnaast houd ze van schrijven en is ze gepassioneerd om kennis over gezonde voeding te delen met anderen. Als healthblogger voor PuurFiguur kan ze deze passie volop leven.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.