Dit is wat je (rust)hartslag verklapt over jouw fitheid

Body
polar ignite
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
01.11.2019

Je hartslag zegt veel meer over je fitheid dan je misschien denkt. Dat geldt niet alleen voor je hartslag tijdens inspanning, maar ook – of misschien wel juist – voor je rusthartslag. Over het algemeen geldt: hoe fitter je bent, hoe lager je rusthartslag. Bovendien kun je aan je hartslag zien in hoeverre jouw autonome zenuwstelsel is hersteld tijdens jouw slaap. Om toegang te krijgen tot de geheimtaal van je hart heb je alleen wel de juiste tools nodig…

Dit is wat je (rust)hartslag verklapt over jouw fitheid

Je hart is je hardst werkende spier, en tegelijk de enige spier die nooit moe wordt. Een gemiddeld hart klopt zo’n 100.000 keer per dag en pompt daarmee bloed richting 60 biljoen (!) cellen. De basis van elke hartslag is de sinusknoop. Dit is een stukje spierweefsel in je hart dat continu een elektrische impuls afgeeft die je hele hart laten samentrekken. De sinusknoop geeft deze impuls een aantal keren per minuut. Dat zijn je hartslagen per minuut.

Fitheid

Het aantal keren dat jouw hart per minuut slaat zegt iets over jouw fitheid. Over het algemeen geldt: hoe lager je hartslag in rust, hoe fitter je bent. Een fit hart is simpelweg sterker en werkt efficiënter. Het pompt per slag meer bloed het lichaam in dan een hart dat in minder goede conditie is. Je kunt met andere woorden meer inspanning leveren met minder hartslagen. Zodra je conditie verbetert zul je dan ook snel merken dat je rusthartslag daalt.

Rusthartslag

De rusthartslag van een volwassene ligt gemiddeld tussen de 60 en 70 slagen per minuut, waarbij mannen meestal een iets lagere rusthartslag hebben dan vrouwen. De rusthartslag van een sporter ligt gemiddeld rond de 50 slagen per minuut (of lager). Je rusthartslag monitoren geeft je overigens niet alleen informatie over hoe fit je bent. Het aantal slagen per minuut gemeten net na het ontwaken laat je óók zien of je lichaam goed hersteld is van een training. Is je rusthartslag verhoogd wanneer je net wakker bent, dan kan dit betekenen dat je lijf wat extra rust nodig heeft. Je kunt dan beter die dag je training overslaan of de intensiteit ervan verlagen.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

Optische hartslagmeting

Om zicht te krijgen of de informatie die je hart jouw geeft, is het belangrijk dat je beschikt over de juiste tools. Als het gaat om (continue) hartslagmeting vormen de fitnesshorloges van Polar de gouden standaard in honderden onafhankelijke wetenschappelijke onderzoeken. Maar wat maakt de technologie van Polar dan zo geavanceerd? Hou je vast, nu wordt het een tikkeltje technisch. Eén van de technieken die Polar gebruikt om je hartslag te meten is de so called optische hartslagmeting (OHR). Bij een optische hartslagmeting worden – met behulp van onder andere een lichtsensor – veranderingen in de grootte van je bloedvaten in je pols gemeten. Deze informatie zet jouw fitness watch om in super nauwkeurige hartslagmetingen.

Hartritmevariabiliteit

polar igniteMaar Polar gaat nog een stap verder. In de sportwereld is er namelijk een nóg accuratere indicator van fitheid en herstel dan de (rust)hartslag. Zo meet de Polar Ignite naast je (rust)hartslag óók je hartritmevariabiliteit (HRV). HRV staat voor de variatie in tijd tussen twee hartslagen. Je hart slaat namelijk niet met gelijke intervallen. Soms pompt je hart wat sneller, soms wat langzamer.

Autonome zenuwstelsel

Je hartritmevariabiliteit is een indicatie van hoe goed je autonome zenuwstelsel functioneert. Als je hartritme heel gelijkmatig is, dan heb je een lage hartritme variabiliteit. Als je hartritme ongelijkmatig is, dan heb je een hoge hartritme variabiliteit. Het lijkt misschien een beetje vreemd, maar over het algemeen geldt dat een hoge hartritme variabiliteit een goed teken is. Je autonome zenuwstelsel functioneert dan optimaal.

Polar Ignite

Maar hoe meet je dan je (rust)hartslag en je hartritme variabiliteit? Door een goed allround fitnesshorloge te dragen. Dit najaar introduceerde Polar de Ignite, de meest holistische fitness watch op de markt. De Ignite meet veel meer dan beweging, calorieën en je rusthartslag. De Ignite is het eerste fitnesshorloge dat met de Nightly Recharge functie ‘s nachts het herstel van je autonome zenuwstelsel meet op basis van jouw hartritmevariabiliteit. Zodra je wakker wordt kun je in één oogopslag precies zien hoe goed jouw zenuwstel is hersteld van de belasting van de voorafgaande dag. De Ignite geeft jou zo een volledig en accuraat beeld van jouw fitheid. Als je jouw (rust)hartslag en HRV gedurende een langere periode dagelijks meet, kun je zelfs veranderingen in je autonome zenuwstelsel monitoren. Hoe cool is dat!?

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Polar. Echter hebben wij onze mening hier niet door laten beïnvloeden en past een samenwerking altijd bij de visie van Holistik. Ben je benieuwd naar deze visie? Lees dan vooral dit artikel over hoe wij een eerlijke boterham verdienen met ons platform.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link