BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Vitamine D: waarom veel mensen nu wel wat extra kunnen gebruiken

Body
vitamine D

Volgens de oude Kelten kan een jaar worden verdeeld in 6 lichte en 6 donkere maanden. Tijdens de donkere maanden – van november tot en met april – is zonlicht een schaarste. Ook haar stralen worden minder krachtig. Daardoor maakt je lijf in deze tijd van het jaar minder vitamine D aan. Dat terwijl deze vitamine helpt bij het behoud van sterke botten en tanden, je weerstand ondersteunt en een rol speelt bij je stemming. Een belangrijke vitamine dus!

Vitamine D: waarom veel mensen nu wel wat extra kunnen gebruiken

Strikt genomen is vitamine D eigenlijk geen vitamine maar een hormoon. Je lijf kan het zelf aanmaken met behulp van zonlicht. Het cholesterol in je huid neemt zonlicht op en transporteert dat naar je nieren en lever. Daar wordt het omgezet in vitamine D. Een bekende eigenschap van deze vitamine is dat het je botten en tanden versterkt. Daarbij is het goed voor de opname van calcium uit voeding en zijn er onderzoeken die aantonen dat vitamine D beschermt tegen hart- en vaatziekten. Ook voor je weerstand kan de vitamine bevorderlijk zijn; dat effect is nu natuurlijk meer welkom dan ooit.

Depressieve klachten

Er zijn bovendien steeds meer aanwijzingen voor een verband tussen je stemming en vitamine D. Zo blijkt dat mensen die voldoende vitamine D aanmaken minder vaak last van depressieve klachten dan mensen die weinig van deze belangrijke vitamine hebben. Vermoedelijk verlaagt een vitamine D-tekort het serotoninegehalte, een stofje in de hersenen dat belangrijk is voor je geluksgevoel.

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

Zonlicht en gezonde voeding

Zonlicht en gezonde voe­ding zijn de belangrijkste bronnen van vitamine D. Om allerlei redenen kan het zijn dat je onvoldoende vitamine D uit deze bronnen haalt. Bijvoorbeeld omdat je nu veel tijd binnenshuis doorbrengt. Leeftijd, huidtype en sei­zoen zijn facto­ren die een rol spe­len bij de aanmaak van vitamine D. Extra risico lopen mensen die weinig buiten komen, mensen met een donkere huidkleur, zwangere vrouwen, gesluierde vrouwen en 50+ vrouwen. De Gezondheidsraad adviseert deze groepen 10 microgram vitamine D per dag. Voor zeventigplussers geldt zelfs een advies van 25 microgram per dag. Ben je benieuwd of het voor jou raadzaam is om bij te slikken? Hier vind je een handige vitamine D zelftest die je binnen een paar minuten vertelt of je extra behoefte hebt aan vitamine D.

100% natuurlijk & plantaardig supplement

Een deel van de oplossing zit in wat je eet. De belangrijkste bronnen van vitamine D (vette vis zoals zalm en makreel, vlees en eieren) zijn echter dierlijk van aard. Voor het groeiende aantal vegetariërs en veganisten in Nederland zou een vitamine D supplement raadzaam kunnen zijn. Veel vitamine D supplementen hebben echter een dierlijke bron zoals vis of wolvet dus let daarop bij de aankoop. Tip: A. Vogel heeft een 100% plantaardig vitamine D supplement ontwikkeld. Het geheime ingrediënt is korstmos, een mossoort waar vitamine D van nature in voorkomt.

Vitamine D en corona

Het is je vast niet ontgaan: een tijdje geleden kwamen er allerlei berichten in het nieuws voorbij over de relatie tussen vitamine D en corona. Professoren, artsen en experts riepen op om het preventief te gaan slikken om je te wapenen tegen het virus. Omdat vitamine D goed is voor je weerstand, zou het kunnen voorkomen dat het virus ook echt voor ziekteverschijnselen zorgt. Bovendien zou de kans op een besmetting kleiner worden. Zweeds onderzoek toont aan de vitamine mogelijk de ziekteverschijnselen tegengaat, maar de onderzoekers benadrukken ook dat er nog veel meer praktijkstudie nodig is om te kunnen bewijzen dat het echt iets doet tegen COVID-19.

Positieve aanwijzingen

Toch zijn er ook veel experts die betogen dat er voldoende aanwijzing is dat vitamine D helpt tegen corona. Zij vinden het zonde om te wachten op meer bewijs; het kan immers geen kwaad om er een (gezonde dosis) van te nemen. Hoogleraar immunologie Huub Savelkoul verwijst naar een onderzoek waaruit bleek dat vitamine D helpt tegen luchtweginfecties. Een studie in een Spaans ziekenhuis liet zien dat de vitamine kan bijdragen aan een minder ernstig verloop van corona. Longarts Leon van den Toon: ‘Het is nog te vroeg om vitamine D toe te dienen in de behandeling, maar preventief een kleine hoeveelheid slikken dat zou wel eens nuttig kunnen zijn.’

Bestel jouw Conscious Aging Box

Met deze 12 full-size producten wordt kaarsjes uitblazen weer leuk. Nu met 70% korting!
Bestel nu!Conscious Aging Box

Bronnen: maxvandaag, AD

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.