Vitamines & mineralen: 4 redenen waarom bijslikken nuttig kan zijn voor jou

Body
vitamines mineralen
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
12.07.2021

De één slikt dagelijks minstens een handjevol vitaminepillen, de ander moet niets van supplementen weten. Brain Balance expert Charlotte Labee hoorde ooit bij die tweede groep, tot ze een paar jaar geleden in een heftige burn-out belandde. Ze ontdekte de kracht van supplementen en leerde deze goed te doseren én timen. Charlotte deelt 4 redenen met je waarom supplementen volgens haar, vooral in deze tijd, zo belangrijk zijn. Ook als je geen burn-out hebt… 

Vitamines & mineralen: 4 redenen waarom bijslikken nuttig kan zijn voor jou

charlotte labee, supplementen, stress, gezondheid, laaggradige ontstekingenCharlotte: ‘Inmiddels ben ik zelf een groot voorstander van het gebruik van supplementen. In de praktijk zie ik dat ook heel veel andere mensen, met uiteenlopende klachten en wensen, baat hebben bij suppletie. Soms kan er namelijk ongemerkt een tekort aan voedingsstoffen ontstaan, waarvan je de gevolgen pas later merkt. Dat brengt me op 4 redenen waarom supplementen in mijn ogen zo belangrijk zijn.

1. Onze voeding bevat minder voedingsstoffen

90% van de voeding die tegenwoordig in de supermarkt ligt, is in de fabriek bewerkt om massaal goedkoop geproduceerd te kunnen worden. Hierdoor verdwijnen waardevolle voedingsstoffen uit het product en komen er chemische stoffen voor in de plaats. Dit soort bewerkte voeding levert je lichaam en brein minder voedingswaarde en kost meer energie om te verteren. Denk bij bewerkte producten onder meer aan snacks, frisdranken, fastfood en kant-en-klare maaltijden. Helemaal funest voor je brein zijn geraffineerde producten zoals witte rijst en witte suiker. Zit het in een pakje of zakje? Dan kun je er vanuit gaan dat een product weinig goeds doet voor je gezondheid.

Uitgeputte landbouwbodem

Zelfs voedingsmiddelen die niet fabrieksmatig zijn bewerkt, bevatten steeds minder voedingsstoffen. Dit heeft te maken met de continue ‘verbetering’ van landbouwmethoden, waarbij procesoptimalisatie en winst de hoogste doelen zijn. Veel moderne landbouwmethoden putten de bodem echter uit, waardoor gewassen minder rijk zijn aan voedingsstoffen. Uit diverse onderzoeken blijkt bijvoorbeeld dat de groenten en fruit van tegenwoordig veel minder voedingsstoffen bevatten dan enkele decennia geleden. Hierdoor kun je supergezond eten, maar toch een tekort opbouwen aan bepaalde essentiële nutriënten. Aanvulling door supplementen geeft dan een veilig gevoel.

Holistik Cards of Kindness

Bestel nu: Cards of Kindness

Een luxe bewaardoosje met 30 XL wenskaarten, ofwel lichtpuntjes om te versturen of in te lijsten
Bekijk de cards!
Holistik Cards of Kindness

2. Onze leefomgeving verandert

Miljoenen jaren lang is het brein en lichaam van onze voorouders geëvolueerd in een natuurlijke omgeving. Hoe anders is dit anno 2021? Veel mensen worden omgeven door verkeerslawaai, wolkenkrabbers, flikkerende schermen en giftige stoffen. Denk bij deze laatste categorie alleen al aan zware metalen, uitlaatgassen, sigarettenrook, xeno-oestrogenen en schoonmaakmiddelen. Het afvoeren van dit soort vrije radicalen kost je lichaam enorm veel voedingsstoffen, die normaal naar andere cruciale interne processen gaan. Hierdoor bouw je in de loop der tijd tekorten op en kun je bijvoorbeeld merken dat je sneller prikkelbaar bent, honger hebt of je moe voelt.

Minder zonlicht

Niet alleen onze leefomgeving is veranderd, maar ook de manier waarop wij daarin functioneren. Daar waar onze voorouders vrijwel altijd buiten waren, brengen we onze dagen tegenwoordig door in slecht geventileerde ruimtes onder het licht van een TL-buis. Hierdoor worden we veel minder blootgesteld aan zonlicht, terwijl dit de belangrijkste bron is van een essentiële voedingsstof als vitamine D. Het lukt de meeste mensen niet om dit tekort volledig te compenseren door meer vitamine D-rijke voeding te eten zoals eieren en vette vis. Suppletie met een kwalitatief hoogwaardig supplement is dan het enige alternatief om je vitamine D-spiegel op peil te houden.

Weer terug in balans komen?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Karlijn's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide

3. Onze voedingsbehoeften veranderen

Je behoefte aan voedingsstoffen verandert gedurende je leven. Zo heb je als je ouder wordt meer behoefte aan bepaalde stoffen, omdat de opname hiervan verslechtert. Dit komt omdat onze maagzuurproductie met het verstrijken van de jaren steeds minder wordt. De teruggang in maagzuur op latere leeftijd is qua effect zelfs vergelijkbaar met dat van maagzuurremmers. Ouderen zijn hierdoor extra gevoelig voor tekorten aan stoffen zoals vitamine B12 en magnesium. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de thuiswonende ouderen en bijna alle ouderen in verpleeghuizen een lage vitamine D-waarde hebben. Naast een gezond eetpatroon kan suppletie voor deze groepen een belangrijke bijdrage leveren aan de gezondheid.

De invloed van je levensstijl

Naast je leeftijd is ook je levensstijl logischerwijs van invloed op je voedingsbehoefte. Ben je bijvoorbeeld een fanatiek sporter? Dan heb je eiwitten nodig om opgelopen spierschade te repareren en tijdig van intensieve sportsessies te herstellen. Ook diverse vitaminen en mineralen spelen een belangrijke rol bij het ondersteunen van je sportprestaties. Hoe meer je fysiek en mentaal van jezelf vergt, hoe groter je voedingsbehoefte is. Hierdoor kan het soms lastig zijn om alle benodigde voedingsstoffen uit voeding te halen en kan het gebruik van supplementen een uitkomst zijn.

4. Ons brein is steeds vaker uit balans

Opkomende breingerelateerde klachten zoals angststoornissen, depressie, PMS, burn-out en ADHD zijn de stille getuigen van de toenemende disbalans in ons brein. Aan de basis hiervan ligt voor veel mensen chronische stress, waardoor de hersenen steeds minder goed gaan functioneren. Chronische stress leidt onder meer tot laaggradige ontstekingen, die het immuunsysteem permanent activeren. Hierdoor voel je je in de praktijk vaak futloos en schreeuwt je lichaam continu om voedingsstoffen om de veronderstelde bedreiging voor je afweersysteem te bestrijden. Zo beland je in een vicieuze cirkel, waarin je tekorten aan voedingsstoffen alleen maar verder oplopen.

Spijsvertering

Naast laaggradige ontstekingen zorgt stress ook voor een slechter functioneren van je spijsvertering. Je brein geeft altijd prioriteit aan het oplossen van stress en daarom gaat je spijsvertering tijdelijk on hold. Hierdoor geeft het enterische zenuwstelsel in je darmen geen enzymen meer af die helpen om het voedsel goed te verteren. Het gevolg is dat je voedingsstoffen minder goed opneemt, en meer voeding nodig hebt om aan je voedingsbehoefte te voldoen. Dit is in de praktijk vaak lastig haalbaar en kan zorgen voor een ongewenste toename van je lichaamsgewicht door een overschot aan calorieën. Een betere optie is in dat geval een supplement, dat de voor jou essentiële voedingsstoffen in de juiste vorm en optimale verhoudingen bevat.

Weten welke supplementen je nodig hebt

Door met een expert aan de slag te gaan, kun je exact bepalen waar jouw behoefte ligt, welke supplementen voor jou van toepassing zijn en welke je absoluut niet zou moeten innemen. Je kunt met supplementen ook te veel nemen, waardoor er disbalans ontstaat. Of denk aan niet de juiste producten suppleren, waardoor je zelfs je gezondheid in gevaar kunt brengen. Weet dus wat je suppleert om ook daadwerkelijk de gewenste resultaten ermee te kunnen behalen.’ Kijk voor meer info, een online persoonlijke supplemententest en het bestellen van supplementen op charlottelabeesupplements.com

Meer lezen

Vitamine A: zo ondersteunt dit stofje jouw hormoonbalans
Vitamine D: waarom veel mensen nu wel wat extra kunnen gebruiken
Hartversterkende vitamines: zo zorg je goed voor dit orgaan en doorbreek je de cholesterolmythe
Een vitamine B12 tekort? Aan deze 5 symptomen herken je het
5 situaties waarin je als vrouw wel wat extra vitamine C kunt gebruiken

Je sparkle houden na je 40e?

Download nu de gratis Mini Guide & ontvang Eef's persoonlijke tips
Download gratis mini-guideConscious Aging Mini Guide
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
      Download nu jouw gratis Body Guide mini


        We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.