BESTEL NU JOUW HOLISTIK GUIDE MET GRATIS ANSICHTKAARTENSET T.W.V. €7,95

Glutathion: dit is de verjongende kracht van deze keizer der antioxidanten

Body
glutathion, detox, supplement, antioxidant
nathalie meertens

Nathalie Meertens
01.09.2020

Glutathion staat bekend als keizer der antioxidanten. En dat is niet voor niets. Het stofje gaat oxidatieve stress (zuurstofschade) tegen in je lichaam en beschermt tegen veroudering. Het goede nieuws: je lijf kan glutathion zelf aanmaken. Het slechte nieuws: dit proces verloopt minder soepel naarmate je ouder wordt. Ook als je chronisch ziek bent, veel stress ervaart of ongezond leeft kun je wel wat extra gluthation gebruiken. We vertellen je er alles over.

Glutathion: dit is de verjongende kracht van deze keizer der antioxidanten

Glutathion beweegt zich dwars door al je cellen heen om gifstoffen en zware metalen te verzamelen en te verwijderen. Je lichaam maakt glutathion aan uit de aminozuren glutamine, glycine en cysteïne. Maar stress, (chronisch) slaaptekort, een ongezond dieet, het drinken van alcohol, ziekte en veroudering kunnen de productie van glutathion flink in de weg zitten. Bovendien verbruikt je lichaam in stressvolle situaties ook meer van deze antioxidant. Daarbij komt dat ons lichaam in de moderne tijd dagelijks behoorlijk wat chemicaliën te verwerken krijgt.

Tekort

Als je lichaam niet in staat is om de voorraad aan te vullen kan een tekort ontstaan, met celbeschadiging als gevolg. Je energie daalt en het lukt je lijf niet meer om (laaggradige) ontstekingen te genezen. Je wordt sneller ziek en ook het verouderingsproces gaat sneller. Om dit te voorkomen zetten we de belangrijkste krachten van deze antioxidant op een rij en vertellen we je hoe je de aanmaak van glutathion in je lijf boost.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1. Ontgiftend en ontstekingsremmend

Glutathion ondersteunt je lever bij het ontgiften. Het bindt zich bovendien aan vetoplosbare toxines zoals zware metalen en pesticiden en maakt deze wateroplosbaar. Zo kunnen ze via je urine worden uitgescheiden. Glutathion werkt ook ontstekingsremmend. Wetenschappers worden het steeds meer eens over de grote rol die laaggradige ontstekingen spelen bij een waslijst aan gezondheidsproblemen. Denk aan reuma, hart- en vaatziekten, overgewicht en kanker. Glutathion kan de productie van cytokines (stofjes die deze ontstekingen aanwakkeren) in je lichaam verminderen. Wanneer muizen een tekort hebben aan dit antioxidant, vlammen laaggradige ontstekingen op.

2. Boost voor je brein

Glutathion beschermt je brein tegen vrije zuurstofradicalen en kan zo het functioneren van je hersenen verbeteren. Mensen met Alzheimer hebben bijvoorbeeld vaak minder glutathion in de hippocampus. Dit hersengebied is verantwoordelijk voor het geheugen. Ook mensen met autisme en mensen met psychische aandoeningen zoals een depressie, dwangstoornis of schizofrenie hebben vaak lage glutathionspiegels.

3. Versterking van je immuunsysteem

Glutathion en je immuunsysteem zijn dol op elkaar. Zo stimuleert dit antioxidant het aanmaken en activering van immuuncellen en antilichamen. Ook heeft het een positief effect op de snelheid waarmee deze antilichamen contact maken met een ziekteverwekker. Als het glutathion in je lijf uitgeput raakt, verliezen immuuncellen hun vermogen om infecties te lijf te gaan. En zoals je hierboven al las, kan je glutathionspiegel dalen door stress, (virale) infecties of chronische ziekte. Zo kun je in een vervelende vicieuze cirkel terecht komen. Gelukkig kun je je glutathionspiegels op verschillende manieren een boost geven.

Glutathion en voeding

Je kunt direct gebruik maken van deze keizer der antioxidanten via je voeding. Spinazie, asperges, avocado en okra zijn bijvoorbeeld rijk aan glutathion. Daarnaast kun je je lichaam ondersteunen bij de aanmaak en het behoud van glutathion. Groenten die rijk zijn aan zwavel heb je daarvoor nodig. Denk aan boerenkool, broccoli, bloemkool, uien en knoflook. Vitamine C helpt je lichaam de glutathion hoog te houden. Paprika, kiwi’s, bessen, spruitjes en sinaasappels zijn voorbeelden van voedingsmiddelen vol met vitamine C. Ook het mineraal selenium is belangrijk. Je vindt het onder andere in paranoten, chiazaad en haring.

Supplement ter aanvulling

Een supplement helpt ook. De gereduceerde GSH-vorm van glutathion heeft effect, maar vaak wel pas in hoge doseringen omdat het deels wordt vernietigd in je maagdarmkanaal. S-acetyl-L-Glutathion is een beter opneembare variant. Nog slimmer is het om voor liposomale glutathion te kiezen in poedervorm. Het antioxidant is dan omhuld met vetbolletjes van een lichaamseigen stof. Zo komt het ongeschonden door je spijsverteringsstelsel en wordt het goed opgenomen in je bloed. Vanuit daar wordt het direct naar de lichaamscellen vervoerd waar het ‘t hardst nodig is.

Foto collage Evelyn en Karlijn Twee foto's Evelyn en Karlijn

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!

Bronnen: A Healthy Life, Ortho Health Foundation, OrthoKennis

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide


    We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
    Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide


      We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.