videocam Heb jij al een Healthy Spring Box bemachtigd?

De Vijf Tibetanen: hoe 5 woonkamer oefeningen je in 10 minuten eeuwig jong houden

Body
vijf tibetanen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 eenvoudige yoga oefeningen afkomstig van Tibetaanse monniken uit het Himalaya gebergte. De Vijf Tibetanen bleven een goed bewaard geheim tot een Britse legerofficier ze aan het begin van de vorige eeuw in het Westen introduceerde. De oefeningen blinken uit in eenvoud, maar onderschat ze niet! Het verhaal gaat dat ze je eeuwig jong houden. Meer dan een matje in je woonkamer en 10 minuten van je tijd heb je niet nodig. 

De Vijf Tibetanen: hoe 5 woonkamer oefeningen je in 10 minuten eeuwig jong houden

De Vijf Tibetanen hebben een vitaliserende werking op zowel je lichamelijke als je mentale conditie. Ze worden daarom ook wel de vijf verjongingsrituelen genoemd. Het fijne aan de Vijf Tibetanen is dat de oefeningen makkelijk zijn te onthouden, je de deur er niet voor uit hoeft én ze weinig tijd in beslag nemen. Binnen 10 minuten zit je dagelijkse verjongingsritueel er weer op.

Bijna elke ochtend

Ik doe de oefeningen nu enkele maanden elke ochtend (nou ja, bijna elke ochtend). Wat ik merk is dat mijn lijf krachtiger is en ik soepeler beweeg. En dat vind ik enorme winst. Als hoofdredacteur heb ik een zittend beroep en vaak voelt mijn lijf na een dag achter mijn bureau zo stijf als een plank. Naast meer kracht en souplesse levert het dagelijks uitvoeren van de Vijf Tibetanen nog meer voordelen op voor je gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan vermindering van spierspanningen en stress, betere ademhaling en spijsvertering, goede bloedsomloop en diepe ontspanning. Precies wat we nodig hebben in deze onzekere tijden.

De oefeningen

De Vijf Tibetanen is een serie van 5 oefeningen. Als je net begint, doe je alle 5 de oefeningen één keer.

5 Tibetanen waarom 21 keer?

Daarna voer je het aantal herhalingen per oefening elke dag op tot je alle vijf de oefeningen 21 keer kan herhalen. Je bent dan ongeveer 10 minuten bezig. Waarom 21 keer? Simpel: meer is niet nodig. 21 keer is voldoende om het gewenste effect te behalen mits je de oefeningen iedere dag doet. Lukt dat niet? Probeer de Vijf Tibetanen dan op z’n minst 3 keer per week uit te voeren. Hieronder vind je een uitleg van de oefeningen. De oefeningen goed onder de knie krijgen met behulp van een instructievideo? Dan is het Vijf Tibetanen pakket iets voor jou. Dit pakket bevat naast een 63-pagina dik e-book met uitleg over de oefeningen ook een instructie video waarin de 5 oefeningen stap voor stap worden uitgelegd en voorgedaan.

de 5 tibetanen

Oefening 1

Strek de armen zijwaarts, handpalmen naar beneden. Houdt de schouders ontspannen en breng armen en schouders op één lijn. Draai nu op de plaats om je as met de klok mee. Richt je blik op een vast punt zodat je niet duizelig wordt en je evenwicht verliest. Na het draaien, haal je drie keer adem waarbij je bij het inademen de handen boven het hoofd samen brengt, en bij het uitademen de armen zijwaarts laat zakken. Door het langzaam opbouwen van het aantal draaiingen train je je evenwichtsorgaan. Bovendien werkt het draaien als een centrifuge op het lichaam en de ingewanden waardoor onzuivere stoffen verdwijnen.

Oefening 2

Ga plat op de vloer liggen met de armen langs je lichaam. Handpalmen naar beneden. Haal adem door je neus en til je hoofd op van de vloer en til tegelijkertijd je benen op terwijl je je knieën gestrekt houdt. Terwijl je uitademt laat je je hoofd zakken en laat je je benen ook weer zakken. Ontspan je spieren even en herhaal de oefening. Als je klaar bent haal je drie keer diep adem terwijl je handen op je onderbuik liggen.

Oefening 3

Ga op je knieën zitten, knieën onder de heupen. Terwijl je uitademt buig je je kin naar je borst. Bij het inademen buig je langzaam naar achteren en laat je je hoofd naar achteren zakken. Steun met je handen op je billen of dijen. Als je klaar bent met de oefening haal je drie keer diep adem terwijl je zittend op je knieën voorovergebogen zit of op je rug ligt met de handen op de buik.

Oefening 4

Ga zitten met je benen gestrekt voor je, armen langs het lichaam steunen op handpalmen. Adem uit, en buig de kin naar de borst. Adem dan langzaam in en hef je bovenlichaam omhoog en laat je hoofd naar achteren vallen. Hou even de adem in en span de spieren van je lichaam. Adem uit en keer langzaam terug in de beginpositie. Herhaal. Na afloop ga je liggen en haal je drie keer diep adem.

Oefening 5

Begin in kruiphouding. Handen onder de schouders, en knieën onder de heupen. Adem in. Til je stuitje op en kom in de omgekeerde V houding terwijl je uitademt. Buig je kin naar je borst. Laat je lichaam naar beneden zakken, krom je rug en buig je hoofd inadement achterover en kijk naar boven. Herhaal. Ga na afloop liggen en haal drie keer diep adem. You did it!

Doe mee met de Vijf Tibetanen Challenge vanaf 1 januari 2024!

Vijf tibetanen

Wil je 2024 vitaal beginnen? Doe vanaf 1 januari dan mee aan de Vijf Tibetanen Challenge. Deze ontvang je gratis bij aankoop van het Vijf Tibetanen pakket. Vanaf 1 januari verrassen we je op ons besloten Instagramkanaal 21 dagen lang met inspiratie, zodat de 5 oefeningen na 3 weken een vast onderdeel zijn van jouw gezonde ochtendroutine. Duik je met ons in The Fountain of Youth? Aanmelden kan via deze link.

5 Tibetanen pakket

• 5 woonkamer oefeningen
• 10 minuten per dag
• voor eeuwig jong
E-boek + instructievideo
Bestel nu voor €9,95

Meer lezen

Soetra 33: déze simpele les uit de yogafilosofie is de sleutel tot innerlijke rust
Yoga in de buitenlucht: dit is waarom het extra helend is
10 verrekt goede redenen voor mannen om aan yoga te doen
Dit is hoe yoga (vooral na je 40e) een goede hormoonbalans ondersteunt
Yoga: dit is hoe een uur op de mat jouw overprikkelde zenuwstelsel kalmeert

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guide
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide mini
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Ontvang nu jouw gratis Herfst Meditatie
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Woonboek
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Gratis e-book en 10 minuten magic moon music.
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop!
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.