Hoogsensitief en op vakantie: deze 5 tips verlichten jouw reisstress

Heart + Soul
hoogsensitief vakantie
karlijn visser

Karlijn Visser
15.07.2019

Hoe heerlijk vakantie ook is, op reis gaan kan voor hoog sensitieve personen behoorlijk wat stress veroorzaken. Zelf weet ik daar helaas alles van. Maar geen nood! Met deze 5 tips blijf je in balans. En wil je weten of jij ook een HSP (hoog sensitief persoon) bent? Doe dan eerst deze wereldwijd erkende HSP-test

Hoogsensitief en op vakantie: deze 5 tips helpen bij reisstress

Twee jaar geleden bezocht ik India voor de Internationale Yoga Dag. Na een reis van bijna 30 uur kwam ik compleet over mijn toeren aan op Schiphol. Het leek wel of ik high was. De reis terug was inclusief de nodige vertraging, 4 keer overstappen en een overnachting op het vliegveld in Bengalore. Op gegeven moment wist ik van gekkigheid niet meer hoe ik moest zitten, liggen of staan. Mijn benen waren rusteloos en mijn hoofd viel af en toe in slaap naar voren of naar achteren. Elke keer als ik wakker schrok, leek ik een elektrische schok te krijgen van de felle TL-lampen. Het was verstand op nul en scherp blijven, want mijn vlucht wilde ik absoluut niet missen. Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Delhi om 9.00 uur had ik nog 5 uur wachttijd voor de boeg. Mijn stappenteller maakte overuren, zoveel heb ik gelopen. En om 12.00 uur kende ik het assortiment van bijna alle winkeltjes uit mijn hoofd. Eenmaal in het vliegtuig richting Frankfurt barstte ik in huilen uit bij een stewardess: “Ze hadden me 3 stoelen op een rij beloofd zodat ik kon liggen. Nu zit ik bij de emergency exit, en heb ik dan wel 3 stoelen, maar daar kan de leuning niet van omhoog“. Okay, je hoort het al: ik zat niet zo lekker in mijn vel. Want zodra ik als hoog sensitief persoon echt goed overprikkeld raak, gebeuren dit soort dingen. Herkenbaar? Dan zijn deze 5 tips wellicht ook voor jou bruikbaar op reis.

Wil je niets meer missen van Holistik?

Vergeet dan niet om ons ook te volgen op Instagram!
Ga naar instagram

1. Hoogsensitief: kies je bestemming zorgvuldig

Kies een land dat bij je past en waarvan je weet dat je je er thuis zult voelen. Houd rekening met het klimaat, de cultuur, natuur en hoe druk het op je bestemming zal zijn. India heeft bijvoorbeeld een populatie van meer dan 1,3 miljard mensen. Vandaar dat het verkeer o-ver-al muurvast staat en je non-stop getoeter hoort. Het internet biedt uitkomst qua voorbereiding zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan. Neem in elk geval voor de zekerheid oordoppen mee.

2. Hoogsensitief en inpak stress

Begin op tijd (het liefst een paar weken van tevoren al) met het maken van een lijst met spullen die je mee wilt nemen op reis. Zoek uit of er een visum nodig is voor het land waar je naar toe reist en check bij de GGD hoe het zit met inentingen. Zo voorkom je stress op het laatste moment. Koop voor jezelf een boek waar je al lang nieuwsgierig naar bent en stop ‘m in je handbagage. Altijd fijn om iets bij je te hebben waar je je op kunt verheugen het straks te mogen gaan lezen. Ons Holistik Handboek is natuurlijk een aanrader;-). Neem ook vooral een grote, zachte sjaal mee waarmee je onderweg je eigen cocon creëert. Zelf spray ik mijn sjaal voor vertrek in met Calming Pillow Spray van Rock Your World. Even snuiven en ik ben weer helemaal zen.

Bestel jouw exemplaar van Het Holistik Handboek!

Daarmee heb je alle tools in handen om jouw holistische levenspad te kiezen.
Bestel nu!

3. Hoogsensitief en de reis zelf

Lange rijen op het vliegveld om je koffer in te checken en dringen bij de securitypoorten. Het zijn momenten voor hoog sensitieve mensen die niet relaxed zijn. Je voelt je letterlijk uitgekleed nadat je door alle controles heen bent. Om het contact met jezelf te herstellen kan een warme kop thee helpen die je rustig kunt opdrinken. Zelf visualiseer ik daarna als ik naar de wc ga een douche die me energetisch helemaal schoon spoelt en ben ik terug bij mezelf. In het vliegtuig zorg ik voor mijn eigen theezakjes (hoef je alleen nog maar om heet water aan de stewardess te vragen) en neem ik een yoga nidra postcast mee mee. Films kijken in het vliegtuig doe ik eigenlijk nooit. Ik kan me niet concentreren en voel me meestal eerder ‘leeg’ dan dat het me goed doet. Zo min mogelijk emoties van anderen wil ik namelijk oppakken tijdens een intensieve reis. Oh, en neem een slaapmasker mee. Tip van Evelyn: investeer in een goede noise cancellation koptelefoon. Niet goedkoop, maar de hoeveelheid ruis die wordt weggefilterd is ongekend.

4. Hoogsensitief: zorg voor voedzaam eten

Voor hoog sensitieve mensen is het heerlijk als ze een houvast hebben als het om goede voeding gaat. Ayurvedisch gezien raakt je dosha Vata (element: lucht) volledig verstoord door het vliegen. Eet daarom vooral dingen met een aardende werking zoals pompoen, bonen, zoete aardappel, wortel. Het is beter om geen rauwe voeding te eten onderweg. Dit koelt je lichaam af, verstoort Vata nog meer en maakt je spijsvertering onnodig zwaar waardoor je je sneller moe kunt voelen.

5. Hoog sensitief: Ben je er? Aarden! 

Om de slopende reis sneller van je af te schudden heb ik geen beter advies dan bewust aarden. Zoek een plek waar je met je blote voeten de aarden kunt voelen. Ga desnoods 20 minuten op de grond / in het gras liggen en je voert het teveel aan positieve ionen af. De aarde voorziet je ondertussen van negatief geladen ionen die je lijf en geest weer in balans brengen. Een (korte) meditatie of kalmerende yoga practice kan het aarden versnellen. Net als een leuk contactmoment met een local of medereiziger waar je even echt contact mee hebt. Dat is pas voeding voor de ziel :-). Nog een laatste tip voor als je niet goed kunt aarden op de plaats van bestemming: reinig je hotelkamer energetisch. In principe zijn alle kristallen daarvoor geschikt, maar met de ‘gouden driehoek’ zit je eigenlijk altijd goed. Dit is een combinatie van drie krachtige kristallen: amethist, bergkristal en rozenkwarts. Als driehoek geplaatst in een ruimte zorgt de combinatie van deze kristallen voor een stroom van positieve energie die de energie van vorige hotelgasten verdrijft.

Mis nooit meer iets van Holistik!

Schrijf je in voor onze newsletter & never miss a single story.
Ja, houd mij op de hoogte!
Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link