Futloos? Deze tips vullen jouw energiereserves direct aan

Body
futloos
Karlijn Visser Evelyn van Hasselt

Holistik
10.12.2022

Iedereen voelt zich weleens even futloos. Heb je langere tijd last van een futloos gevoel? Dan is het belangrijk de oorzaak te onderzoeken en de nodige leefstijl veranderingen door te voeren. In dit artikel lees je over mogelijke oorzaken van een futloos gevoel en delen we tips om je energiereserves weer aan te vullen.

Futloos? Deze tips vullen je energiereserve aan

Een futloos gevoel gaat vaak samen met vermoeidheid, lusteloosheid, nergens zin in hebben, algehele malaise en/of een neerslachtig gevoel. Het is een staat van zijn die je dus zowel fysiek als mentaal kan beïnvloeden.

Waarom voel je je futloos?

Aanhoudende futloosheid kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Het is daarom slim om je arts raad te plegen als je langere tijd futloos bent. Enkele mogelijke oorzaken van een futloos gevoel zijn:

  • Hormonale disbalans
  • Onvoldoende (gezond) eten
  • Te druk zijn (óók met leuke dingen)
  • Seizoenswisseling
  • Depressie
  • Je menstruatiecyclusfase – veel mensen zijn in de luteale fase vermoeider
  • Bloedarmoede
  • Onvoldoende blootstelling aan daglicht
  • Onvoldoende lichaamsbeweging
  • Roken, alcohol, drugs
  • Stress
  • Medicijngebruik
  • Slaapproblemen
  • Grote levensveranderingen
  • Onderliggende aandoeningen zoals schildklierproblemen

Wat kun je doen als je futloos bent?

Als je arts heeft bevestigd dat je futloosheid niet veroorzaakt wordt door een onderliggende aandoening of een specifiek voedingstekort, kun je zelf experimenteren met de volgende tips.

  • Zorg dat je minimaal 7 uur per nacht slaapt.
  • Eet minimaal 3 maaltijden per dag en zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt.
  • Stel jezelf bloot aan daglicht, het liefst vroeg op de dag. Investeer in een goede daglichtlamp als je veel binnen zit.
  • Vermijd cafeïne een tijdje: met een kop koffie creëer je niet zozeer meer energie maar ‘leen’ je energie uit je eigen energiereserve, wat later tot een een futloos gevoel kan leiden.
  • Laat suikerrijke snacks even staan.
  • Drink voldoende water.
  • Eet minder of geen tussendoortjes: deze kunnen pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel veroorzaken die je een futloos gevoel kunnen geven.
  • Eet meer complexe koolhydraten zoals quinoa, zoete aardappel, havermout (70 gram per dag is ideaal) en bruine rijst.
  • Beweeg voldoende, maar luister hierin wel naar je lichaam. Je hoeft niet meteen meerdere intense workouts per week te doen. Een dagelijkse wandeling van 30 minuten kan al helpen.
  • Rust uit en maak meer tijd voor ontspanning.

Bonustip: haal een potje spirulina in huis

spirulina

Spirulina wordt ook wel ‘eetbaar licht’ of ‘sun food’ genoemd. Wetenschappers hebben ontdekt dat energie uit de zon belangrijk is voor onze gezondheid. Planten zetten energie van de zon door middel van fotosynthese om in eetbare stoffen zoals eiwitten, vetzuren en koolhydraten. Spirulina als is hier heer en meester in en kun je zien als de rijkste bron van zonne-energie. Verpakt in een diepgroene pil vult spirulina tekorten razend snel aan en haalt zo de scherpe randjes van je vermoeidheid. Slik 5 mg spirulina per dag, gedurende een paar weken. Zodra je weer wat meer energie heb, stop je met slikken. Zie spirulina vooral als een supplement dat je als kuur gebruikt in periodes dat je je vermoeid voelt (en dus niet het hele jaar door).

TIP: Als lezer van Holistik krijg je met de waardebon code ‘Holistik10’ 10% korting op je complete bestelling bij Vitamines.com.

Vond je dit een leuk artikel? Deel het!

Gerelateerde artikelen

NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding!
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Gratis Video's
Vul hieronder jouw e-mailadres in en krijg gratis toegang tot alle yoga video's! Daarnaast sturen we je wekelijks onze populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverlaring.
INSCHRIJVEN
close-link
NIEUWSBRIEF
We sturen je wekelijks een overzicht van de populairste artikelen en incidenteel een aanbieding.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Lees hier onze privacyverklaring.
INSCHRIJVEN
close-link
Download nu jouw gratis Back to Balance mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Conscious Aging mini guideWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Download nu jouw gratis Body Guide miniWe gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting in onze webshop! We gaan zorgvuldig om met je gegevens en sturen af en toe een e-mail. Zie onze privacyverklaring.